Anterialis Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 Jeg mener å ha lest at garantien hos BMW er minimum 70% etter 8 år? Jeg er helt enig at jo mindre du lader fult (av brutto) desto bedre. Optimalt er vel klattlading rundt 60% brutto. Men det kan man jo ikke holde på med. Lading over 85-90% (brutto) er betydelig verre for batteriet, derfor har BMW lagt inn en sperre for dette (både over og under netto tilgjengelig kapasitet). Å redusere maks (brutto) lading fra eg. 85-90 til 80-85 (75-80% brutto) tjener du mindre på. Derfor mener jeg at man ikke skal trenge å tenke på dette på BMW bilene. 100% netto er altså 85-90% av max brutto SoC. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 (endret) 3 minutes ago, Anterialis said: Jeg mener å ha lest at garantien hos BMW er minimum 70% etter 8 år? Irriterende nok klare eg ikkje finna tala no. Ah, fann litt. Quote BMW has previously said that its batteries are designed to last as long as the vehicle, quoting a lifespan of 15 years and beyond. It also guarantees the i3 batteries will have a minimum of 70% capacity after 8 years or 100,000 miles. Link Det stemme ikkje med det eg fann frå BMW sjølv - dei hadde 120,000 miles. Så litt forvirra her no. Men. Endret 15. februar 2020 av Drunkenvalley Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 Si ifra om du finner det, jeg har ikke sjekket den påstanden. Jeg fant den bak i skallegropa et sted... Her er et bilde jeg fant. Den bekrefter bare det vi snakker om atter lønner seg å ikke lade maks (brutto), og heller ikke lade fult ut. I denne grafen er 20-80 ladeområde best. OBS: dette er bare et eksempel og gjelder for LiFePO-batterier.. Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 15. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2020 (endret) Kjetil Lura skrev (17 timer siden): Hybrid bilene har ikke ladning, men Plug-in hybrid har. Kjører du langt, vil Plug-in hybrid være tingen. om ikke velg el bil. Nå er vell BMW X3 30e en Plug-in Hybrid? Ut fra det jeg har lest i denne tråden til nå, virker det som om X3'n er det riktige valget for meg. E-tron og hel elektriske biler er kanskje for dårlig enda. Endret 15. februar 2020 av Abnorm Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 Jeg har vanskelig for å se at den kommende X3 helelektrisk er "for dårlig". Synes du det er uakseptabelt med et 25 minutters ladestopp på 50 mil? Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 15. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2020 (endret) mobile999 skrev (28 minutter siden): Jeg har vanskelig for å se at den kommende X3 helelektrisk er "for dårlig". Synes du det er uakseptabelt med et 25 minutters ladestopp på 50 mil? Nei, det er absolutt innenfor, bruker alltid å stoppe et sted for å spise uansett. Bare redd for at det må bli to tre slike stopp. Jeg bør nok minst ha rundt 30% batteri kapasitet når jeg er fremme, da det ikke alltid er ladestasjoner i nærheten på grisgrendte strøk. Men den helelektriske BMW'n (iX3) er ikke i salg enda og selgerern viste heller ikke når den kom. En annen ting som taler mot å vente på iX3 som jeg ikke har nevnt, er at den er tohjulstrekk, mens jeg jakter på en firehjulstrekk. Hengerfeste kapasiteten på iX3 vet jeg ikke, men på E-tron var det 1800kg og BMW 30e var det 2000kg, dette er også noe jeg ser på. Endret 15. februar 2020 av Abnorm Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 Abnorm skrev (53 minutter siden): Nå er vell BMW X3 30e en Plug-in Hybrid? Ut fra det jeg har lest i denne tråden til nå, virker det som om X3'n er det riktige valget for meg. E-tron og hel elektriske biler er kanskje for dårlig enda. Man må ikke lade mange ganger på slike turer. Du nevnte vell 50 mil? Ett ladestopp er nok for moderne gode elbiler. Og du kan vell lade der du kommer til, eller? Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 15. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2020 Salvesen. skrev (16 minutter siden): du kan vell lade der du kommer til, eller? Som jeg nevnte tidligere: "Jeg bør nok minst ha rundt 30% batteri kapasitet når jeg er fremme, da det ikke alltid er ladestasjoner i nærheten på grisgrendte strøk". Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 Abnorm skrev (2 minutter siden): Som jeg nevnte tidligere: "Jeg bør nok minst ha rundt 30% batteri kapasitet når jeg er fremme, da det ikke alltid er ladestasjoner i nærheten på grisgrendte strøk". Aha da forstår jeg det slik at du ikke kan lade ved endt tur på disse plassene? Da blir det jo gjerne en ekstra lading når en nærmer seg. Går dog super fort når en bare skal ha "litt" Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 15. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2020 (endret) Har vært innom https://abetterrouteplanner.com som en Audi selger anbefalte meg. La inn en tur jeg ofte kjørte i fjor, og som det sikkert blir noen av i år også. La inn 6m/s vind og noe våte veier (som ikke er) usannsynlig her i nord +50kg bagasje. 90% batteri ved start og 40% ved slutt. Fikk denne oversikten. Endret 15. februar 2020 av Abnorm Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 Det der ser ikke helt riktig ut. Kan du dele hvilken bil du valgte, samt start og sluttadresse? Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 Sjekk om den meine du skal køyra i 110 km/t... eg merka sjølv det når eg skulle prøve tur til Oslo i den saken no, og lo godt av konseptet... Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 15. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2020 (endret) mobile999 skrev (16 minutter siden): Det der ser ikke helt riktig ut. Kan du dele hvilken bil du valgte, samt start og sluttadresse? Start: Fredrikstad Slutt: Ingen adresse (Position: 61.76195, 7.47262) Helt opp til demningen på Styggevatnet som ligger så langt du kommer inn i Jostedalen. Bil: Audi E-tron 50 Endret 15. februar 2020 av Abnorm Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 Etter å ha testet denne kalkulatoren litt så virker det for meg som at den legger inn for mye lading, men uansett så fremgår det at E-tron ikke er en spesielt god bil mht rekkevidde og forbruk. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 Den legger inn veldig korte ladeperioder. Noe som er effektivt men krever mer stopp. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 Har ikke du en referansetur du kan legge inn for Tesla'en din? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå