Gå til innhold

Programmerings­verktøyet Delphi er 25 år

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her bør noen kommentere litt føler jeg, kjenner jeg blir meget provosert av denne artikkelen.

For det første snakkes det i "past tense", og med en navlebeskuende tone som ikke er Digi verdig. Dette er et levende språk, så fremstilling av Delphi som et slags visuelt "point & click" verktøy er mer enn feil, det grenser til feilinformasjon. Delphi bruker samme compiler teknologi som C++Builder (med llvm i bunnen), samme rammeverk, samme layout motor mm - og kompilerte moduler fungerer på tvers av språkene (altså at man kan linke inn moduler fra C og visa versa). Språket C og Pascal er jevngamle og har utviklet seg side om side som to deler av samme helhet siden 70 tallet.

For det andre, så er det over 10 millioner aktive object pascal utviklere på verdensbasis, hvor 6.3 millioner av disse bruker Delphi (med en forventet økning på 1 million utviklere i 2022 siden Delphi igjen brukes i akademia). Altså ikke akkurat en ubetydelig gruppe utviklere og kunnskap vi snakker om her. Språket har siden 2010 variert mellom punkt 11 og 17 på Tiobe indeksen (en statistisk journal hvor språk rangeres etter bruk i verden), og Delphi var for 3 år siden nest populært etter C# - to plasser over Golang.

For det tredje, det snakkes som om Delphi er en slags visuelt "app builder" hvor programmering ikke engang er en faktor. Dette stemmer rett og slett ikke med virkeligheten. Akkurat som C++Builder og Visual Studio språkene, så består Delphi av flere deler, hvor selve kodingen er sentral. Du har form (vindue) layout, samt kildekode redigering, komponentpakker og en rekke hjelpemidler. Det visuelle utgjør kun en liten del av hva Delphi handler om, og er begrenset til form layout og data moduler (div container for ikke-visuelle komponenter). Med andre ord, den samme grunnleggende funksjonaliteten du finner hos Visual Studio eller X Code.

Forskjellen er at Delphi ligger minst 10 år foran andre verktøy på tidsbesparende arbeidsmetoder (for eksempel: C# fikk først Action objekter for 5 år siden, Delphi har operert med dette i 20 år allerede). Men selv om Delphi er banebrytende her, så betyr ikke det at andre aspekter ligger etter på noen måte. Det er funksjonsmessig identisk med C/C++ og har en rekkevidde som strekker seg fra assembly til generics, fra kernel level drivers til cloud services. Akkurat som C så er Pascal et arketypisk språk, noe som er en liten og selektiv gruppering hvor C#, Java etc rett og slett ikke eksisterer.

Delphi brukes av de fleste store aktører, spesielt mot database og service orientert infrastruktur. I Norge finner du Delphi hos Visma, Hydro, Hove Medical, DIPS og mange flere. I USA bruker mer eller mindre samtlige Fortune 500 companies Delphi i en eller annen funksjon. Ganske enkelt fordi koden er uslålig på performance og stabilitet. Det lider heller ikke av performance variasjoner og "CPU spikes" slik garbage collected språk gjør.

Artikler som dette må møte motstand, for det er nettopp denne formen for slapp journalistikk som bidrar til at folk har en misoppfattelse av språket.  Det snakkes som om Delphi befinner seg i fortiden. Men i 99% av tilfellene så finner vi at forfatter aldri har brukt, eller tatt seg bryderiet med å prøve en moderne versjon av Delphi.

Dette må opphøre, for det går på kredibilitet.

Ærlig talt, ta i det minste kontakt med en Embarcadero representant I Norge før dere uttaler dere.
Jeg drifter en Delphi gruppe på Facebook med henholdsvis 10.000 aktive utviklere. Ta gjerne kontakt med meg hvis dere ønsker å skrive artikler med mer substans enn dette.

Endret av Jon Aasenden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

En veldig flott beskrivelse av delphi. For min del er det veldig mange år siden jeg brukte det sist og mesteparten er gått i glemmeboken. Kunne vært gøy å tatt en tur og prøvd det litt igjen. Får bare en finne et passende prosjekt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...