oophus Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 De skal bruke hundrevis av mikrogrid løsninger i flere land. Skal du bruke kabel så må alt bygges sammen først. Over fjell og gjennom ørken. Jepp, ikke noe som vil skje. 2 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 oophus3do skrev (1 time siden): De skal bruke hundrevis av mikrogrid løsninger i flere land. Skal du bruke kabel så må alt bygges sammen først. Over fjell og gjennom ørken. Jepp, ikke noe som vil skje. Men å produsere hydrogen, frå vatn, i en ørken.... ? 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 (endret) HF- skrev (1 minutt siden): Men å produsere hydrogen, frå vatn, i en ørken.... ? Ocean Observer bruker et utgangspunkt fra saltvann. Så joda, det løser seg. Det er billigere å frakte energien korte avstander til hvor vannet er tilgjengelig ved å legge kabel dit, enn å koble enorme areal sammen for å samlet sett kunne transportere det til EU. Endret 15. februar 2020 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
hoj Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 UHVDC-leidning Kommentar til Sturle S: Pluss er at linjer med DC har vesentlig mindre i fysiske dimensjoner enn AC-linjer, ca. 50 % reduksjon. Typiske tap er 3% pr. 1000 km og tap ved omforming ca. 2%. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 (endret) hoj skrev (På 15.2.2020 den 23.30): UHVDC-leidning Kommentar til Sturle S: Pluss er at linjer med DC har vesentlig mindre i fysiske dimensjoner enn AC-linjer, ca. 50 % reduksjon. Typiske tap er 3% pr. 1000 km og tap ved omforming ca. 2%. Om vi nå seier avstanden er 2 500 km Libya - Munchen Da gir det med dine taller 7,5 % tap linje, og kansje man må regne 2% omformingstap i begge ender => 11,2 % tap så langt (en del større en entusiast Sturle S anslår). Kablen og system ellers koster neppe mer enn greiene for å produsere hydrogen, men utgjør jo et tap som må vere med om vi skal finrekne på det. Nettleiga i Norge utgjør jo muligens det samme som strøm produsert av solceller og vindmøller koster. Ok så seier vi Tyskland har fått ustabil strømm frem, hvordan skal det utjevnes. Skal vi i Norge fyre mer med gass så vi kan bistå med mer strøm, eller skal vi drive med pumpekraftverk. Spørsmålet er befengt med usikkerhet på alle måter, når det er sandstorm koster det å ha vindmøllene snurrendes rundt, dei blir slipt. Tap om man velger pumpekraft: Transport frem og tilbake fra Norge: skal vi si 20 % Tap pumping og generatordrift: værtfall 20 % Sum tap minst 36 % Tap Libya - Norge - Norge - Munchen 44 % Hydrogen laget i Tyskland av strømtopper fra Libya avgir nyttbar spillvarme vinterstid, det er en varmepumpe. Bruk av hydrogen avgir spillvarme. Ja, hydrogen er en fleksibel buffer. Reknet litt på mitt eget forbruk: 4800 Varme/lys en person (dårlig isolert ikke varmepumpe) 1200 12 000 km EV kjøring (men har ikke bil) 365 Dusj/vask 10 L oppvarmet til 100 Celcius hver dag 365 Koking/mikro/kaffe 200 Kjøl/frys kombiskap 200 Vask og tørk 7 kg ukentlig 40 2 000 timer IPad 12W + nettkobling 8 W 7170 Sum årsforbruk 1 person Vi produserer 147 TWt el strøm i norge, det blir 27 590 kWt per person Dette medfører at 20 000 kWt eller skal vi si 3/4 av min broderlige andel av el-kraft må gå til å produsere produkter som eg bruker stømm på eller spiser. Oljeforbruk kommer som ekstra forbruk. Men hvilke produkter vil du anføre kWt strøm på; infrastruktur, hus, mat, bil, veg eller «0 - utslipp og EU-mix» ? Litt artig er det jo at en varmepumpe med 1 200 kWt inn og 4 800 kWt ut (COP 4) ville gitt strøm til «min eigen» og 2 El biler til. Man kan si det slik, en husstand på 4 som har et energi forbruk på hver enkelt på min størrelsesorden har enten hull i veggen eller hodet, og dei bør settes under administrasjon. COP på 4 vil i praksis si at om 3/4 energi går til å lage produktet (påstand over) sparer eg ikke energi totalt sett før produktet er betalt ad mindre strømmforbruk, gitt at kostnader ved å lage varmepumpen er like energikrevendes som å lage strømm pr krone kostnad. 15 000,- må eg altså spare i strøm først, dette gir 15 000/ 3 600 => etter bruk i 4,2 år er den miljømessig betalt. Virker den så i 10 år til har eg spart energi tilsvarendes et vareforbruk på 36 000,- (strøm kjøpt for 1kr /kWt Franko). Penger eg selvsagt bruker på sydenturer og hytte kjøp med utendørs badestamp eller 10 000 liter ekstra diesel til båten på 15,01 meter registrert i utenlandsk skipsregister. Endret 17. februar 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 3 hours ago, Halvor Sølvberg- the MOV said: Om vi nå seier avstanden er 2 500 km Libya - Munchen Da gir det med dine taller 7,5 % tap linje, og kansje man må regne 2% omformingstap i begge ender => 11,2 % tap så langt (en del større en entusiast Sturle S anslår). Eg skreiv nordspissen av Afrika, som ligg 1200 km frå München. Når du meir enn doblar avstanden får du sjølvsagt større tap. Tyskland har forresten mykje pumpekraft og har lagt ned mykje pumpekraft dei siste åra. Pumpekraft var heilt naudsynt for å regulere straumforsyninga når mesteparten av produksjonen kom frå lite regulerbar brunkol og kjernekraft. Sidan sola no dekkjer mykje av toppane om dagen, har pumpekraftverka vorte mindre lønsame og mange er nedlagde. Dei kan sikkert fyrast opp att når dei trengst. 1 Lenke til kommentar
hoj Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 "Om vi nå seier avstanden er 2 500 km Libya - Munchen Da gir det med dine taller 7,5 % tap linje, og kansje man må regne 2% omformingstap i begge ender => 11,2 % tap så langt (en del større en entusiast Sturle S anslår). " Svar til Halvor: For ordens skyld, omformingstap er 1% i begge ender, totalt 2%. En slik linje ville nok bli en del av et samkjøringprosjekt hvor andre også ville ha muligheter for å koble seg til! Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 (endret) hoj skrev (16 timer siden): "Om vi nå seier avstanden er 2 500 km Libya - Munchen Da gir det med dine taller 7,5 % tap linje, og kansje man må regne 2% omformingstap i begge ender => 11,2 % tap så langt (en del større en entusiast Sturle S anslår). " Svar til Halvor: For ordens skyld, omformingstap er 1% i begge ender, totalt 2%. En slik linje ville nok bli en del av et samkjøringprosjekt hvor andre også ville ha muligheter for å koble seg til! Ok, men synest det hørest lite ut. Er ikkje tap fra vannkraftværk i norge til bustad i norge ca 12 % Dyrt blir det værtfall å lagre tilsvarendes det som er gjennomsnitt støm produksjon i norge pr innebygger, som er 75 kWt i døgnet. Samme hvor billig batteriet er må man ha noe varmt vatn (ca 80 kWt m^3 før tryksetting utjevning/nød nytte) billige gass og oljebrennere (under 2 000,- pr 100 kWt nød reserve) i reserve. Å bruke bilbatteri blir bare tull, det er for dyrt og man treng å kjøre. Fin video, godt forklart og bedre enn NyttPåNytt......, se den, bare 5 år gammelt opptak ! Her en kjapp oppsumering (han er gammel, har fått liten tid): Kort om batteri: Endret 17. februar 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 51 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said: Ok, men synest det hørest lite ut. Er ikkje tap fra vannkraftværk i norge til bustad i norge ca 12 % Tapet i det norske kraftnettet er omlag 6% i fylgje SSB. 1 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 (endret) Sturle S skrev (1 time siden): Tapet i det norske kraftnettet er omlag 6% i fylgje SSB. OK ! Takker for den. Da er det selvsagt fra generator til hus-vegg med all transformering. Har tatt feil før eg, så det skal gå bra. Endret 17. februar 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 Viktig avtale i Norge for hydrogenproduksjon: https://fuelcellsworks.com/news/greenstat-signs-cooperation-agreement-with-hy2gen-on-green-hydrogen-production-in-norway/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå