Gå til innhold

Svideo eller composite mellom STC og Tv-kort?

jivac

Anbefalte innlegg

Hei,

Har WinFast TV 2000 XP Expert tv-kort. Har digital tv ifra UPC, og en STC(Set Top Computer). Bruker en scart kabel fra STC, som forgrener seg til svideo-composite+2RCA plugger.

Med tv kortet fulgte en overgang, med svideo i ene enden(inn i tv-kortet) og composite,svideo og 2RCA plugger i andre enden.

Men jeg får svært dårlig bilde ved bruk av svideo+2RCA plugger, får lyd på svideo og cvbs kanalen, men ikke bilde på cvbs(fordi composite ikke er i bruk) og dårlig bilde(av og til svart hvitt, men generelt meget mye støy på bildet) på svideo kanalen.

Er det noen som vet om STC har riktig svideo ut på scart utgangen fra STC(den som normalt brukers til tv'en) og om jeg må bruke composite+2RCA inn i tv kortet?

Hvordan gjør dere det for å få best mulig lyd og bilde?

Ved RF kabel så er bildet som forventet. Men å bruke det er jo som å gå tilbake i tid, og ingen vits i å capture tv ved bruk av RF kabel signaler.

Ta en titt på denne siden for å se bilder av kort og overgang.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=94615

Endret av jivac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som aner noe om dette?

Dette er svaret jeg fikk fra upc angående hva STC kjører:

5. RGB

· Dette formatet har det absolutt beste videosignalet i forhold til CVBS,

S-video og RF utgangen.

· STC støtter RGB-signaler gjennom <TO TV> scart utgangen. Dette må

aktiveres gjennom My Service / Innstillinger / Tv type. Forutsatt at

kundens tv-apparat støtter RGB vil TV'en plukke opp dette signalet, hvis

ikke vil den automatisk motta signaler i 'composit-video'.

· STC sender ikke RGB-signaler gjennom <FROM VCR> utgangen. (D fleste Video

spillere ikke har støtte for RGB signaler, de som har støtte for RGB

konverterer selv dette til 'composit-video' før man eventuelt lagrer dette

på en videokassett. Så kvaliteten fra en Videospiller vil alderig bli bedre

enn Compsit video. Det er ikke mulig å lagre RGB kvalitet på en

videokassett.

6. Compsite Video (CVBS ? Chroma Video Blanking and Sync)

· Dette er den vanligste formen for å overføre et videosignal. Kvaliteten

på videosignalet er rimelig bra men vil være dårligere enn feks RGB og

S-video signaler.

· STC støtter dette signalet gjennom <TO TV> scart utgangen og <FROM VCR>

utgangen. Ved å velge i My Service / Innstillinger / Tv type 'Vanlig

kvalitet' på Scart kvalitet, så vil det være dette signalet som vises.

· Det vil også være dette signalet som man bruker når en VCR (Videospiller)

et tilkoblet for avspilling fra video

Lenke til kommentar

Hei, har også STC fr UPC.

Men bruker et Hauppage PVR 350 kort. Har ikke testet ut alle mulige tilkoblinger enda; tar både lyd og bilde fra antenne utgangen (RF) fra dekoderen.

Synes jeg får veldlig bra bilde, lyden er dog bare i Mono foreløpig..

At du får dårlig bilde med antenne kabelen forstår jeg ikke helt; er det TV-kortet som gjør dette ? Mener å huske at Winfast kortet kostet ca det halve av Hauppage kortet; noe betaler man vel for.. (får håpe !)

Skal snart sjekke om det går å koble via Scart på dekoderen og bruke S-video inn på tv-kortet. Mener også at det er Audio-ut på dekoderen også (Rød/sort).

Jeg har koblet DVD spiller til Scart nr 2 på STC; må skaffe meg en Scart-splitter først.

mvh roger

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar

Tror jeg til slutt fant ut av det.

STC sender ikke, eller sender ikke "riktige" Svideo signaler ut av scart kontakten slik som tv-kortet krever. Eller så har ikke tv-kortet muligheten til å konvertere RGB og/eller Svideo signaler, til composite, slik som en VCR gjør.

Det som derimot da fungerer er å bruke

scart-->composite og som du nevner, bruke phono utgangen på STC, da vil du få best mulig bilde og lyd.

Mente ikke at bilde var dårlig dårlig(hvis du forsto :p ) med RF kabelen, men det er jo det dårligst alternativet. Med RF kabel så er bildet som det skal, men dårligere enn RGB, Svideo og composite.

Lenke til kommentar

Bra, du kobler fra scart på STC'n til composite på TV-kortet nå? Skal sjekke

Scart -> s-video snart; en fyr på Clas Ohlson mente det skulle gå, måtte bare ha en scartkontakt med "ut-bryter". Uansett; mono-lyd holder ikke..Problemet nå er at det er 10 meter mellom pc'n og STC'n..Mulig jeg må ha en signalforsterker underveis.

Vet du forresten om s-video kabelen inneholder lyd også? Tror den bare overfører bilde.

mvh roger

Edit: kortet mitt støtter s-video-out; det medfølger en en kabel: s-video -> scart.

Burde gå andre veien også?

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar

Har hjulpet noen å kople STC til TV tidligere, men har ikke sjekket alle muligheter. Hvis informasjonen som jivac fikk fra UPC er korrekt, er bare å glemme s-videokabler. Man får kun composite eller RGB. Og TV-verdens RGB har (såvidt jeg vet) ingen matcende standard i PC-verden. Bruk derfor overgang til composite (gul phonoplugg) inn på TV-kortet + separat lydkabel. Pass på å få scartadapter med riktig signalvei hvis scart ikke har bryter inn/ut.

Lenke til kommentar
Hvis informasjonen som jivac fikk fra UPC er korrekt, er bare å glemme s-videokabler.

Hvis dette er riktig, så tror jeg vi bare kan glemme composite; de bildene jeg får fra RF-kabelen er like bra som direkte på TV'n. Uansett, ikke noe skal forbli uprøvd; skal forsøke scart -> s-video så snart jeg får tid.

mvh roger

Lenke til kommentar
Har hjulpet noen å kople STC til TV tidligere, men har ikke sjekket alle muligheter. Hvis informasjonen som jivac fikk fra UPC er korrekt, er bare å glemme s-videokabler. Man får kun composite eller RGB. Og TV-verdens RGB har (såvidt jeg vet) ingen matcende standard i PC-verden. Bruk derfor overgang til composite (gul phonoplugg) inn på TV-kortet + separat lydkabel. Pass på å få scartadapter med riktig signalvei hvis scart ikke har bryter inn/ut.

Nå kopler jeg fra STC: scart-->composite-->tv-kort(via overgangen) og i tillegg 2xRCA (phono rød/hvit)fra STC til tv-kort. Nå funker det.

Informasjonen ifra UPC må være riktig da det var hentet utifra FAQ'en for STC'en.

Så lenge scarten kjører UT eller har en bryter for IN/UT så funker det, og den går over i en composite.

VCR konverterer jo RGB til composite, er vel kun TV'ene som støtter RGB vil jeg da tro.

Trenger forøvrig ingen signalforsterker på en 10 meters vil jeg tro men...

Har du Svideo ut så støtter det ikke andre veien mener jeg, og det er vel kun bilde det overfører ja.

Vil gjerne høre fra de/dere som eventuelt hadde fått il å kjøre Svideo fra scart og inn på tv-kort, men jeg har mine tvil.

:cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...