Gå til innhold

Glitre innfører nettleie-rabatt om natta. Vil få folk til å lade elbilen etter klokka 22 [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt å endelig se et nettleie forslag som faktisk gir meg som kunde motivasjon for å gjøre rette tiltak og flytte forbruk helt vekk fra toppene i nettet. Alle de andre får meg bare til å sette et rele i sikringsskapet så alle kurser til varme blir stengt når jeg skrur på induksjons platene på boost.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som regel har alle boliger røykvarsel inne og en type slukkemiddel. Vi får klare advarsler på å ikke ladde feks mobiler om natta. Hvorfor gjelder ikke dette også lading av el-biler også lurer jeg på? Hvis man har garasjen sin rett ved siden av huset og det begynner å brenne i garasjen pga el feil så kan huset brenne en god stund før de som bor i huset oppdager det. Røykvarsleren oppdager røyk og hvis det brenner utvendig så vil ikke dette bli oppdaget.

Lenke til kommentar
FB.093090871808135 skrev (12 minutter siden):

Hvorfor gjelder ikke dette også lading av el-biler også lurer jeg på?

Fordi det er forskjell på mobil og elbil? Man hører nå og da om småbatterier/ladere som tar fyr (mobiler, elsykler), men det skjer svært sjelden med elbiler. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
FB.093090871808135 skrev (5 timer siden):

Vi får klare advarsler på å ikke ladde feks mobiler om natta. Hvorfor gjelder ikke dette også lading av el-biler også lurer jeg på?

Det har nok noe med at batteriet i mobiltelefonen "hurtiglades" (1-1,5 time?), mens batteriet i bilen saktelades (9+ timer). Det er (sannsynligvis betydelig) lavere risiko for at det oppstår feil med batteri som saktelades enn batteri som hurtiglades.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Supert tiltak for de som har elbil som de kan lade hjemme om natta! For de fleste andre blir vel strømmen bare enda litt dyrere.

Hanhijnn skrev (18 minutter siden):

Dette forslaget er så bra at det kommer aldri til å bli gjennomført av de pengehungrige nettselskapene.

De kommer jo til å øke prisene tilsvarende når etterspørselen er høyest.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
2 hours ago, frohmage said:

De kommer jo til å øke prisene tilsvarende når etterspørselen er høyest.

Frå artikkelen:

Dessuten blir det jo ikke dyrere om dagen, men billigere om natta, sier Wetterhus.

Dersom dei sparer forsterkingar i nettet på denne måten, er det ingen grunn til å auke prisane når etterspurnaden er høg.  Då treng ikkje nettselskapet dei pengane.  NVE set grenser for kor høgt overskot dei kan ha.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 minutter siden):

Dersom dei sparer forsterkingar i nettet på denne måten, er det ingen grunn til å auke prisane når etterspurnaden er høg.  Då treng ikkje nettselskapet dei pengane. 

Kan være de sparer inn dette på et annet vis, ja. Jeg blir bare skeptisk når man får dette til å høres "win/win" ut. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...