Movano Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 Hei. Har en russebil jeg skal koble opp et anlegg i. Har litt problemer med at start batteriet ikke alltid klarer å starte bilen etter en god stund med null kjøring. Har et ekstra betteri stående av samme slag. Lurte derfor å koble opp enda et batteri slik at jeg bare kjører anlegget på dette. Men hvordan skal je gjøre dette, slik at det lader også osv? går det ann at dette ikke tapper startbatteri da? setter pris på alle svar! Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 Det er nok ikke umulig å gjøre det du ønsker, men jeg tror at det blir såpass mye styr at du faktisk ikke kommer til å gidde. Kjøp deg heller en nødstarter som ligger i bilen, disse tar ikke all verden med plass lenger og det kan være kjekt å ha i egen bil senere. link Du kan bruke begge batteriene du har i parallell, de vil da vare "dobbelt så lenge", men da dobles ladetiden også. Problemet blir da at er de tømt, så er de tømt, da må du få strøm fra noen andre eller bruke en nødstarter. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 Er bare å slenge et skillerelé i mellom startbatteriet og anlegg-batteriet. Lenke til kommentar
jr_605 Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 Sett inn ett slikt skillerelè, så kobles startbatteriet fra forbruksbatteriet når motoren ikke går. Når du starter opp motoren igjen, kobles batteriene sammen, slik at begge lades. Mye brukt i båt, jeg har ett slikt selv i båten så jeg slipper å tenke på at jeg må ha strøm igjen for å starte motoren.https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/installasjonsmaterial/skillerele-2000042018 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 Her må jeg nesten beklage, for jeg trodde ikke at noe slikt fantes så lett tilgjengelig. Et slikt rele kan absolutt være løsningen her. Lenke til kommentar
Movano Skrevet 18. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2020 E.C. skrev (På 17.2.2020 den 18.31): Det er nok ikke umulig å gjøre det du ønsker, men jeg tror at det blir såpass mye styr at du faktisk ikke kommer til å gidde. Kjøp deg heller en nødstarter som ligger i bilen, disse tar ikke all verden med plass lenger og det kan være kjekt å ha i egen bil senere. link Du kan bruke begge batteriene du har i parallell, de vil da vare "dobbelt så lenge", men da dobles ladetiden også. Problemet blir da at er de tømt, så er de tømt, da må du få strøm fra noen andre eller bruke en nødstarter. Men da kobler jeg bare opp det andre batteriet med pluss på pluss (selvsagt med sikring) og minus på batteri nummer to i rammen? Lenke til kommentar
Movano Skrevet 19. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2020 Om jeg kobler batteriene sammen og bruker er slikt relé. Vil dynamoen klare å lade på 90ah batterier? Eller kan jeg risikere at dynamoen tar kvelden Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 Hvor tykke ledninger trenger man for skillerele når batteriene er ~4 meter fra hverandre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå