Redaksjonen. Skrevet 12. februar 2020 Del Skrevet 12. februar 2020 Mener det er viktigere å velge dekk med godt veigrep enn lavt forbruk Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. februar 2020 Del Skrevet 12. februar 2020 Vi må tåle å ofre noen liv for å redde planeten! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2020 Del Skrevet 12. februar 2020 Enig med de intervjuede. Produsentene må være ærlige med hvilke egenskaper de velger bort for å øke rekkevidden. Det er viktigere for klima og luftkvalitet at biler med fossile drivstoff har lav rullemotstand. 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 12. februar 2020 Del Skrevet 12. februar 2020 (endret) Simen1 skrev (14 timer siden): Enig med de intervjuede. Produsentene må være ærlige med hvilke egenskaper de velger bort for å øke rekkevidden. Det er viktigere for klima og luftkvalitet at biler med fossile drivstoff har lav rullemotstand. Slik er det også, 500 - 1000 kg lettere bil betyr mye. Men er bilen dårligere på elgtest enn en Ford Transitt så er jo utgangspunktet dårlig. Når man ser hva folk kjører rundt på av lettmetallfelger (skrap) og for breie og lave dekk så er eg ikke i tvil; mer penger enn vett. Endret 13. februar 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV 1 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 Hvordan i all verden klarer vi oss gjennom vinteren med det føret det er da? Gode moderne sommerdekk har plenty med grep/ våt og bremseegenskaper, med mindre man skal kjøre som en villmann. Synes det er bra at rullemotstand og dekkøkonomi har høyt fokus. Men bevares, de aller beste dekkene på ekstreme egenskaper har både kortere levetid og er kostbare. Ikke rart at talsmann fra dekkforhandlerne argumenterer for slike dekk. 3 Lenke til kommentar
snafu0601 Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 Nettopp Ved hver vår/høst når hjulskift nærmer seg - så rykker fagfolkene (dvs. representanter for dekkforhandlerene) ut med fryktelige scenarioer med 5 meter økt bremselengde ved 80 km/h og bekymringer om daglig LIVSFARE. Hvis marginene ligger på +/- 5 meter som skiller liv og død så er det ikke dekkene som er problemet!!! 1 Lenke til kommentar
John R Johannesen Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 Alt handler om å avpasse farten etter forholdene:-) Har du gode dekk kan du kjøre mere aktivt enn en med dårligere dekk. Enkel fysikk:-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 John R Johannesen skrev (16 minutter siden): Alt handler om å avpasse farten etter forholdene:-) Har du gode dekk kan du kjøre mere aktivt enn en med dårligere dekk. Enkel fysikk:-) Hvis man kan forutse at uforutsette ting ikke kommer til å skje så kan man trygt kjøre på dårlige dekk. Lenke til kommentar
John R Johannesen Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 Man skal alltid ta høyde for uforutsette ting, er dekkene slitt mye (innen for regelverk) ol skal farten reduseres. Du kan ha verdens beste dekk og kjøre i fartsgrensen, men plutselig oppstår det noe. Har du dårligere dekk legger du deg under fartsgrensen. Veitrafikkloven er grei. Avpass farten etter forholdene. Dvs er det is, dårligere dekk, mørkt, mye trafikk etc så SKAL farten avpasses. Det er også stor forskjell mellom bilmodeller når det gjelder bremselengde. Mener du at bare den beste bilen skal få skilter? Nei, slik er det ikke, farten SKAL avpasses ref veitrafikkloven. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 Har du så dårlige dekk at du må under fartsgrensen burde du vært stoppa og hatt bot. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 Det er i alle fall eit poeng å også ta hensyn til ulykkesrisikoen når ein skal vurdere kva type dekk som er mest miljøvennlig. Det hjelp lite å ha spart miljøet i form av nokre mil i redusert rullemotstand dersom ein ender opp med å kræsje og må kjøpe ny bil. Det å ta vare på ting er tross alt fortsatt det mest miljøvennlige. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 John R Johannesen skrev (26 minutter siden): Man skal alltid ta høyde for uforutsette ting, er dekkene slitt mye (innen for regelverk) ol skal farten reduseres. Du kan ha verdens beste dekk og kjøre i fartsgrensen, men plutselig oppstår det noe. Har du dårligere dekk legger du deg under fartsgrensen. Veitrafikkloven er grei. Avpass farten etter forholdene. Dvs er det is, dårligere dekk, mørkt, mye trafikk etc så SKAL farten avpasses. Det er også stor forskjell mellom bilmodeller når det gjelder bremselengde. Mener du at bare den beste bilen skal få skilter? Nei, slik er det ikke, farten SKAL avpasses ref veitrafikkloven. I en perfekt verden ville alle kjørt sånn som deg. Desverre skjer det mange ulykker pga dårlige dekk. Lenke til kommentar
John R Johannesen Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 Der tar du helt feil. Veldig ofte er vinterføre på norske veier så dårlig at du ikke kan følge fartsgrensene selv om du har helt nye dekk (Selv om de var testvinner). Farten SKAL alltid tilpasses forholdene. Dette lærte du når du tok sertifikatet for motorvogn klasse B. Det er også mange veier i Norge som har 80km, men for å holde denne hastigheten i alle svingene på sommerføre trenger du en Porsche 911 eller lignende. Kommer du i en gammel Opel Ascona kjører du rett ut. Avpass farten til forholdene eller biltype, dekk og underlag. Igjen refererer jeg til veitrafikkloven som alle med godkjent sertifikat må forholde seg til. 2 Lenke til kommentar
John R Johannesen Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 Hei, alle vet at et nytt dekk med full mønsterdybde har bedre grep på vinterveier eller vått underlag. Det finnes regler på mønsterdybde på dekkene og jeg forutsetter at alle som har motorvogn klasse B forstår dette. Kjører du med dekk under lovlig mønsterdybde burde du få bot og i værste fall miste lappen. Les teksten over en gang til:-) 1 Lenke til kommentar
John R Johannesen Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 Det har du helt rett i, mange med slitte dekk greier ikke å avpasse farten til forholdene. Jeg har aldri sagt at jeg er perfekt og har også hatt noen turer i grøfta i mine yngre dager. Greide med andre ord ikke å avpasse farten etter forholdene. Det kommer med årene bak rattet:-) Lenke til kommentar
John R Johannesen Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 Helt enig, på norske vinterveier burde lavfriksjonsdekk være forbudt. Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 Kan gjøre slik vi ble anbefalt tidligere, fyll på 20-30% mer luft i dekkene, da ruller de med mindre motstand..... Lenke til kommentar
John R Johannesen Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 keramikklampe: du har skjønt det:-) Lenke til kommentar
snafu0601 Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 Hvis du ikke holder fartsgrensen burde du vært stoppa og fått bot Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 snafu0601 skrev (30 minutter siden): Hvis du ikke holder fartsgrensen burde du vært stoppa og fått bot Du har dessverre misforstått dette. Det er hvis du kjører OVER fartsgrensen at du blir stoppet og bøtlagt. Det er fullt lovlig å kjøre UNDER fartsgrensen, sålenge du ikke er til hinder for annen trafikk (d.v.s. slipper forbi de som vil kjøre fortere). 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå