NTB - digi Skrevet 12. februar 2020 Del Skrevet 12. februar 2020 Rapport: Luftforurensning fra fossilt brennstoff koster milliarder – hver dag Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. februar 2020 Del Skrevet 12. februar 2020 (endret) Utrolig at ozonforurensing koster mere enn nox.Hvor kommer den fra? Rart også at ikke bildekk ble nevnt i svevestøvskilder Endret 12. februar 2020 av Trestein 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2020 Del Skrevet 12. februar 2020 (endret) Er det nå jeg skal si "hva var det jeg sa!"? Jeg har i årevis i kommentarfeltene her sagt at forbrenning av karbonholdige materialer ødelegger planenten. Kull, tungolje, diesel, bensin og trevirke er verstingen. @Trestein Bakkenært ozon er et produkt av UV-lys og luftforurensninger (NO, CO, VOC) og skadelig for både mennesker, dyr og planter. Ozon dannes også naturlig langt oppe i atmosfæren (av UV og O2) og der gjør det nytte for seg, men det har lite å gjøre med bakkenært ozon som i stor grad er menneskeskapt. Endret 12. februar 2020 av Simen1 7 Lenke til kommentar
Roy hansen Skrevet 12. februar 2020 Del Skrevet 12. februar 2020 Simen1 skrev (6 minutter siden): Er det nå jeg skal si "hva var det jeg sa!"? Jeg har i årevis i kommentarfeltene her sagt at forbrenning av karbonholdige materialer ødelegger planenten. Kull, tungolje, diesel, bensin og trevirke er verstingen. Er det derfor kina satser mange tusen milliarder kroner på over 120 nye kullkraftverk? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2020 Del Skrevet 12. februar 2020 @Roy hansen Whataboutism-trolling? 8 Lenke til kommentar
Roy hansen Skrevet 12. februar 2020 Del Skrevet 12. februar 2020 Simen1 skrev (2 minutter siden): @Roy hansen Whataboutism-trolling? Hvorfor svarer du ikke på et enkelt spørsmål som hvorfor kina investerer mange tusen milliarder I over 120 nye kullkraftverk? Ble jeg troll kun pga det spørsmålet? ??????? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg The Very End Skrevet 12. februar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 12. februar 2020 (endret) Er godt å se at det kommer noen rapporter som anslår hva det koster å sitte på hendene og ikke gjøre noe. Er så lei av å se økonomer snakke om kostnadene med omstilling mens dem nekter å adressere kostnadene vedrørende akselererte klimaendringer på mennesker og samfunn samt kostnadene knyttet til foruensing generelt. Å omstille seg er helt ufattelig dyrt, men å ikke gjøre noe er langt dyrere. Gleder meg forresten til "Norge skal redde verden / vi står for promille forurensing / kina bygger xxxx kullkraftverk / befolkningsøkning i U land / hysteri / MDG / naturlige sykluser / fortell hva vi skal leve av etter oljen / uten olje blir vi Europas fattigste land" osv. osv. Lang historie kort - jeg gidder ikke. Om alle endringer krevde at man visste eksakt hvordan alle løsningene skulle være så hadde man aldri påbegynt noe som helst. Imellomtiden kan dere som mener at forurensing er plantemat sette dere i garasjen og sniffe eksos til dere driter kullbiter for min del, så lenge vi som samfunn omsider begynner å arbeide med omstillingen. Endret 12. februar 2020 av The Very End 9 1 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 12. februar 2020 Del Skrevet 12. februar 2020 Forureining er ikkje plantemat, derimot er co2 plantemat og heilt nødvendig for naturen på jorda vår. Problemet med dagens co2-hysteri er at all anna forureining blir lite omsnakka og dermed forsetter den skadelige forureininga som igjen vil ødelegge livsgrunnlaget til menneska etterkvart som forureininga hoper seg opp i det økologiske kretsløpet. Det virkelige problemet blir dog ikkje snakka høgt om nå som mange nok går rundt og innbiller seg at alt blir bra bare man kvitter seg med co2. Måtte dere unge formere dere som kaniner og oppnå aldri så lite innsikt. 1 Lenke til kommentar
hoj Skrevet 12. februar 2020 Del Skrevet 12. februar 2020 "Kina koster det 900 milliarder dollar hvert år, for USA 600 milliarder og for India 150 milliarder" Tror ikke at forskjellen mellom India og Kina er såååååå stor. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 12. februar 2020 Del Skrevet 12. februar 2020 (endret) Sitat Norge er også nevnt i rapporten, hvor det anslås at luftforurensning koster over 10.000 kroner per innbygger per år. Det er 53 milliarder kroner per år. For sammenligningens skyld. Alkoholskader koster 18 milliarder per år Drift av sykehus koster rundt 100 milliarder per år Så ved første øyekast så virker 53 milliarder i helseskader for forbrenning av diesel, bensin og vedfyring noe høyt. Men gjengs kotyme når man skal prise noe som er fælt, er at det er ingen som reagerer om man overdriver litt. For stiller man et par kritiske spørsmål blir man fort stemplet som klimafornekter eller representant for oljeindustrien. I absurde tall-konkurransen må Greenpeace forøvrig se seg slått av Bellona som mener at eksosen fra personbiler alene koster 47 milliarder per år. Her er svevestøv fra veislitasje, yrkestrafikk, bremsestøv, vedfyring, industri og alt annet unntatt. Med andre ord, 47 milliarder kroner rett inn på konto hvert eneste år om man bare kjører rundt i elbiler. Endret 12. februar 2020 av uname -l 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. februar 2020 Del Skrevet 12. februar 2020 Simen1 skrev (4 timer siden): Er det nå jeg skal si "hva var det jeg sa!"? Jeg har i årevis i kommentarfeltene her sagt at forbrenning av karbonholdige materialer ødelegger planenten. Kull, tungolje, diesel, bensin og trevirke er verstingen. @Trestein Bakkenært ozon er et produkt av UV-lys og luftforurensninger (NO, CO, VOC) og skadelig for både mennesker, dyr og planter. Ozon dannes også naturlig langt oppe i atmosfæren (av UV og O2) og der gjør det nytte for seg, men det har lite å gjøre med bakkenært ozon som i stor grad er menneskeskapt. Det som er rart er at forurensing som nox co og VOC er nesten eliminert i vestlige land. Allikevel øker ozon forurensing. Det er litt rart. For oss som har levd en stund husker forurensingen i London på 80 tallet. I dag er det utrolig mye bedre. Slik er det i svært mange vestlige byer. 2 Lenke til kommentar
stigmv Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 > Er det derfor kina satser mange tusen milliarder kroner på over 120 nye kullkraftverk? Det er fordi de bryr seg mer om økonomiske måltall enn innbyggernes ve og vel. Og en silotankegang hvor man ikke tar med kostnader som kommer på et annet budsjett når man beregner gevinst mot kostnader for noe. Ikke at Kina er alene om en slik tankegang. (Og hvorfor virker ikke sitering lenger når man trykker svar på et innlegg?) 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 stigmv skrev (4 minutter siden): (Og hvorfor virker ikke sitering lenger når man trykker svar på et innlegg?) Virker her. Støtter forøvrig resten av din melding! ? Lenke til kommentar
stigmv Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 Det er 53 milliarder kroner per år. For sammenligningens skyld. Alkoholskader koster 18 milliarder per år Drift av sykehus koster rundt 100 milliarder per år Så ved første øyekast så virker 53 milliarder i helseskader for forbrenning av diesel, bensin og vedfyring noe høyt. Men gjengs kotyme når man skal prise noe som er fælt, er at det er ingen som reagerer om man overdriver litt. For stiller man et par kritiske spørsmål blir man fort stemplet som klimafornekter eller representant for oljeindustrien. Det er ikke snakk om bare helseutgifter, men også tapt arbeidsfortjeneste osv. Redusert livskvalitet er kanskje også med, selv om det er vanskelig å sette en pengeverdi på det. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 13 hours ago, Simen1 said: Er det nå jeg skal si "hva var det jeg sa!"? Jeg har i årevis i kommentarfeltene her sagt at forbrenning av karbonholdige materialer ødelegger planenten. Kull, tungolje, diesel, bensin og trevirke er verstingen. Ok, men har du noengang gitt disse estimatene? Å si at forbrenning av karbonholdig brennstoff har negative bivirkninger har ikke vært en kontroversiell mening siden begynnelsen av 90-tallet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 (endret) 36 minutes ago, stigmv said: Det er 53 milliarder kroner per år. For sammenligningens skyld. Alkoholskader koster 18 milliarder per år Drift av sykehus koster rundt 100 milliarder per år Så ved første øyekast så virker 53 milliarder i helseskader for forbrenning av diesel, bensin og vedfyring noe høyt. Men gjengs kotyme når man skal prise noe som er fælt, er at det er ingen som reagerer om man overdriver litt. For stiller man et par kritiske spørsmål blir man fort stemplet som klimafornekter eller representant for oljeindustrien. Det er ikke snakk om bare helseutgifter, men også tapt arbeidsfortjeneste osv. Redusert livskvalitet er kanskje også med, selv om det er vanskelig å sette en pengeverdi på det. 53 milliarder i Norge med relativt lite luftforurensning globalt sett er likevel et foruroliggende høyt tall. Det er 3% av statsbudsjettet som kun kommer av ueffektive former for transport og oppvarming. Det er også menneskeliv det er snakk om her. Folk dør, og de som overlever får betydelig dårligere livskvalitet på grunn av dette. For å sette dette tallet i perspektiv, styrer regjeringen med sin ABE-reform mot 0.5% reduksjon i offentlige utgifter hvert år. Hadde man klart å få bukt med luftforurensing (også veistøv, som ikke er inkludert i disse tallene), hadde man altså kunne kuttet over 3% av utgiftene. I Kina er altså tallet på 6.6% av GDP! Det er utrolig mye, og er litt større enn den økonomiske veksten Kina hadde i fjor. Endret 13. februar 2020 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 PingEnt skrev (1 time siden): Ok, men har du noengang gitt disse estimatene? Å si at forbrenning av karbonholdig brennstoff har negative bivirkninger har ikke vært en kontroversiell mening siden begynnelsen av 90-tallet. Jeg møter stadig vekk folk som sier at kjernekraft for all del ikke bør erstatte kullkraft og folk som sier at vedfyring er så grønt og klimanøytralt at astmatikerne ikke har noe de skal ha sagt. Folk som sier at dieselbiler renser lufta - ergo elbiler er bare tull , eller at Norge er så liten del av verden at det ikke spiller noen rolle om vi slipper ut litt. CO2 er livsviktig plantemat osv. Sånn går nå dagene. Så ja, det er vist dessverre kontroversiellt fortsatt. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 2 minutes ago, Simen1 said: Jeg møter stadig vekk folk som sier at kjernekraft for all del ikke bør erstatte kullkraft og folk som sier at vedfyring er så grønt og klimanøytralt at astmatikerne ikke har noe de skal ha sagt. Folk som sier at dieselbiler renser lufta - ergo elbiler er bare tull , eller at Norge er så liten del av verden at det ikke spiller noen rolle om vi slipper ut litt. CO2 er livsviktig plantemat osv. Sånn går nå dagene. Så ja, det er vist dessverre kontroversiellt fortsatt. At det finnes folk som mener noe annet betyr ikke at det er kontroversielt. På samme måte kan man si at jorda er rund er en kontroversiell mening hvis man følger den tankegangen. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 16 hours ago, Roy hansen said: Er det derfor kina satser mange tusen milliarder kroner på over 120 nye kullkraftverk? Ja, det er ein av grunnane. Kina har fått svært strenge utsleppskrav til kolkraftverk. Krava er blant dei strengaste i verda, og mykje strengare enn europeiske. Ofte er det billigare å byggje nytt enn å oppgradere gamle til å tilfredsstille dei nye krava. Som bonus får nye Kinesiske kolkraftverk mykje meir straum ut av kvart kilo kol enn europeiske, og kraftproduksjonen går opp utan at utsleppa gjer det same. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 1 minute ago, Sturle S said: Ja, det er ein av grunnane. Kina har fått svært strenge utsleppskrav til kolkraftverk. Krava er blant dei strengaste i verda, og mykje strengare enn europeiske. Ofte er det billigare å byggje nytt enn å oppgradere gamle til å tilfredsstille dei nye krava. Som bonus får nye Kinesiske kolkraftverk mykje meir straum ut av kvart kilo kol enn europeiske, og kraftproduksjonen går opp utan at utsleppa gjer det same. De (kullkraftverk) er vel likevel verstinger hva klima og luftkvalitet angår. Min forståelse var at Kina ser på dem som en midlertidig løsning til kjernekraftverkene er oppe og går (tar gjerne 5-10 år å bygge, hvis man gjør det skikkelig). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå