Gå til innhold

VGD Off-topic VÅKS

SirJames™
Melding lagt til av Diskusjon.no

Tråden stenges for gjentatte brudd på bruk av tjenesten.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stormoen33 skrev (5 minutter siden):

Ikke umulig, men så må man spør seg hvorfor utvikle noe slikt når man ser at det rammer hele verden. Skulle tro det burde vært noe mer målrettet, men aldri godt å vite.

Er vel mer det at det ble sluppet ut med en uhell fra en lab hvor det forskes på ulike virus.. Men ikke lett å si. I starten når disse teoriene dukket opp tenkte jeg at det bare var konspirasjonsteorier, men vet jo aldri. 

Fra artikkelen: 

– Når vi teknisk beskriver viruset så ser vi jo at det ikke har blitt til ved en naturlig utvikling. Det er gjort av amerikanere og kinesere, som del av det som heter «gain of function»-studier. Det gjøres over hele verden. Man sier man ikke gjør det, men det skjer hele tiden på avanserte laboratorier, ifølge Sørensen.

Kina og USA har i mange år samarbeidet om forskning på koronavirus. I såkalte gain of function-forsøk øker man virusets smittsomhet på en kunstig måte, for å gjøre viruset enklere å bruke i vitenskapelige eksperimenter. Slike manipulerte virus kalles «chimera».

Endret av Deila
Lenke til kommentar

Det er nok mykje i denna verda  vi ikkje veit noko om. Den fulle sanninga om detter virus kommer nok aldri frem. Men skulle det skje at denne forskeren forsvinner på mystisk vis innen noen dager, så skal jeg begynne å tro på at det ble sluppet ut med vilje.

Haha, no høyrdes eg ut som hanner Franner.

Endret av Yiddo10
Lenke til kommentar

Blir Grandiosa Pepperoni her snart og en boks med cola. Seinfeld og The Puffy Shirt står klart. Bare å trykke på play...

Har støvsuget og vasket rommet i dag. Greit å få det gjort, i tillegg til at jeg da sitter mindre på internett. Et rent rom er et pent rom.

Klarer ikke helt å riste av depresjonsfølelsen jeg får i ny og ne dog. Noen dager bare sitter den i kroppen. Idiotisk å bruke tanker og energi på en eks som dumpet meg for tre år siden. Men tankenes kraft skal ikke undervurderes. Hold dere unna jenter, de vil fucke dere opp på måter dere ikke trodde var mulig.

Lenke til kommentar
Yiddo10 skrev (16 minutter siden):

Man blir ikke overrasket. Men det er mange teorier ute og går. Leste bare overskriften, for jeg lager middag, men er det noen gode argumenter i teksten? 

Klippet litt fra artikkelen nå: 

I en fersk studie publisert i det anerkjente tidsskriftet Quarterly Review of Biophysics påviser Sørensen og den britiske professoren Angus Dalgleish at koronavirusets såkalte spike-protein inneholder sekvenser som ser ut til å være kunstig satt inn.

Forskerduoen påpeker også at viruset nesten ikke har mutert siden det begynte å smitte mellom mennesker, noe som tyder på at det allerede var ferdig tilpasset mennesker. Dette er ifølge Sørensen helt uvanlig for virus som krysser artsbarrierer.

Ifølge Sørensen har viruset egenskaper som skiller seg kraftig fra SARS, og som aldri tidligere er påvist i naturen.

Sørensen mener imidlertid det er kinesiske forskere som først har omtalt de modifiserte sekvensene i virusoverflaten. Men de siste måndene mener han Kina har lagt lokk på alle slike studier.

-----------------------------------------------    ---------------------------------------------------------------------  --------------------------------------

Så tja, hovedargumentet er vel at de mener at det er kunstig og ikke naturlig. 

Lenke til kommentar
Deila skrev (Akkurat nå):

Klippet litt fra artikkelen nå: 

I en fersk studie publisert i det anerkjente tidsskriftet Quarterly Review of Biophysics påviser Sørensen og den britiske professoren Angus Dalgleish at koronavirusets såkalte spike-protein inneholder sekvenser som ser ut til å være kunstig satt inn.

Forskerduoen påpeker også at viruset nesten ikke har mutert siden det begynte å smitte mellom mennesker, noe som tyder på at det allerede var ferdig tilpasset mennesker. Dette er ifølge Sørensen helt uvanlig for virus som krysser artsbarrierer.

Ifølge Sørensen har viruset egenskaper som skiller seg kraftig fra SARS, og som aldri tidligere er påvist i naturen.

Sørensen mener imidlertid det er kinesiske forskere som først har omtalt de modifiserte sekvensene i virusoverflaten. Men de siste måndene mener han Kina har lagt lokk på alle slike studier.

-----------------------------------------------    ---------------------------------------------------------------------  --------------------------------------

Så tja, hovedargumentet er vel at de mener at det er kunstig og ikke naturlig. 

Det er forsåvidt interessant at slike studier har lekket fra Kina. Spesielt siden de ellers er så lukket. Kunne vært interessant og sett flere kilder på dette her, eventuelt om flere forskere, medier også videre gravde mer, men spørs hvor mye man kan finne ut siden Kina er gode på å ting fra resten av verden.

Lenke til kommentar
Yiddo10 skrev (20 minutter siden):

Det er forsåvidt interessant at slike studier har lekket fra Kina. Spesielt siden de ellers er så lukket. Kunne vært interessant og sett flere kilder på dette her, eventuelt om flere forskere, medier også videre gravde mer, men spørs hvor mye man kan finne ut siden Kina er gode på å ting fra resten av verden.

Jau men sjølvsagt. Det har også blitt gjort undersøkelser av de første smittede rundt fiskemarkedet i Wuhan som tyder på at smitten ikke oppstod der. 

Lenke til kommentar
Stormoen33 skrev (1 minutt siden):

Jeg syns vel at det er like interessant at SARS, svineinfluensa og Covid utbruddene alle startet i Kina ...

Tror ikke det er så rart, med tanke på matsikkerhet, hygiene osv osv
Mattilsynet er gode å ha noen ganger

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...