Gå til innhold

VGD Off-topic VÅKS

SirJames™
Melding lagt til av Diskusjon.no

Tråden stenges for gjentatte brudd på bruk av tjenesten.

Anbefalte innlegg

Granca skrev (1 minutt siden):

Vi kan møtes på Speakers Corner i stedet. Jeg har hørt bonden skal fremføre et kvad om det å være transe på et lite industristed. Det skal gå på bokstavrim(alliterasjon) og vare i sytten - 17 - uker. Og det skal selvsagt fremføres i den finest nattkjole av damask og oilskin.

Artig at du skulle nevne det. Vi hadde faktisk eksamen i slike uttrykk før jul. Da kan jeg være dommer for å følge med på om alt går riktig for seg.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TitanSable skrev (2 minutter siden):

Jeg må logge av nå siden jeg skal på jobb i morgen (dag) tidlig. Får håpe denne tabben ikke tar fra meg nattesøvnen.

Ikke tenk mer på det, er mer bekymret for alle de grønne nullene og enerne som beveger seg nedover når De lukker øynene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Yiddo10 skrev (Akkurat nå):

Artig at du skulle nevne det. Vi hadde faktisk eksamen i slike uttrykk før jul. Da kan jeg være dommer for å følge med på om alt går riktig for seg.

Allitterasjon? Kødder du? Er jo over middels språkinteressert, men dette var snedig. Men det har nok sin effekt i for eksempel reklame.
''Suppe i sentrum'' av Balle Clorin...

Lenke til kommentar
Granca skrev (Akkurat nå):

Allitterasjon? Kødder du? Er jo over middels språkinteressert, men dette var snedig. Men det har nok sin effekt i for eksempel reklame.
''Suppe i sentrum'' av Balle Clorin...

Skal sjekke på PC-en, men vi hadde forskjellige ord og uttrykk vi skulle pugge. Kunne jo endel fra før, men vi skulle holde en tale. Etter talen skulle vi forklare hvor og hvordan vi hadde brukt uttrykkene. Samtidig skulle vi, ved hjelp av ord som Exordium,  Narratio, Propositio, også videre forklare hvordan en tale er bygd opp. Jeg elsker sånne oppgaver, så jeg lærte meg alt av ord og uttrykk. Det endte med at de stoppet meg fem minutter før eksamen skulle ha vært ferdig og de sa: "vi har hørt nok, vi". Det betød heldigvis en meget god karakter. I teksten til talen min brukte jeg for øvrig ordene anafor, anekdote, metafor, retoriske spørsmål, anadiplosis, sammenligning, metonymi og symploke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Yiddo10 skrev (1 minutt siden):

Skal sjekke på PC-en, men vi hadde forskjellige ord og uttrykk vi skulle pugge. Kunne jo endel fra før, men vi skulle holde en tale. Etter talen skulle vi forklare hvor og hvordan vi hadde brukt uttrykkene. Samtidig skulle vi, ved hjelp av ord som Exordium,  Narratio, Propositio, også videre forklare hvordan en tale er bygd opp. Jeg elsker sånne oppgaver, så jeg lærte meg alt av ord og uttrykk. Det endte med at de stoppet meg fem minutter før eksamen skulle ha vært ferdig og de sa: "vi har hørt nok, vi". Det betød heldigvis en meget god karakter. I teksten til talen min brukte jeg for øvrig ordene anafor, anekdote, metafor, retoriske spørsmål, anadiplosis, sammenligning, metonymi og symploke.

Du gikk altså på Galtvort?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Yiddo10 skrev (Akkurat nå):

Ja, men bare på lørdager når jeg spankulerer på Karl Johan. Akkurat som Ibsen gjorde i sin tid.

Men, det var Bjørnstierne som valgte seg april å spankulere i. Godt valg, selv om hestepærene la strødd paa den tid. Det var riktignok i min barndom(jobbet i gruva), men jeg husker som om det var i forfjor.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...