Gå til innhold

Verdens første elektriske rallycrossbil er norsk: – Den er hinsides rask

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, Complexity said:

Rallycross sesongen er ikke starter enda, så det er ikke noe "dagens biler" enda.

Who cares. Hold deg til hva som er. Hva som blir vet vi ikke.
Poenget mitt for å si det, er fordi at når de endelige regler kanskje en gang (Sansynligvis ikke) blir utformet, så vil du oppdage det samme som i LMP, der bensin og diesel fikk konkurrere side om side. Det var den gangen dieselbiler var, hva elbiler er i dag.
Fordi objektive og ubestridelige naturlover er nedfelt slik at bensinmotor er raskest, så ble det lagt strengere begrensninger på bensinbilene, for at diesel skulle ha en sjans. Det var viktig for sportens miljøprofil, at den tregere dieselmotoren ble fremstilt som konkurransedyktig.
Dette vil du komme til å få se i rally også, hvis/når/sannsynligvis aldri elektriske og bensinbiler får kjøre side om side. Men elmotoren er jo ikke bedre av den grunn, det er spillet som er rigget slik at dere som kjøper slikt, skal ha noe å kjøpe.

Men dette er umulig å bevise for deg pr. dags dato, nettopp fordi reglene ikke fins.
Derfor så nekter jeg å godta teorien din blankt, inntil det finnes noe håndfast som bekrefter mistanken min. For den blir bekreftet, vent å se.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, BippeStankelbein said:

Dette vil du komme til å få se i rally også, hvis/når/sannsynligvis aldri elektriske og bensinbiler får kjøre side om side. Men elmotoren er jo ikke bedre av den grunn, det er spillet som er rigget slik at dere som kjøper slikt, skal ha noe å kjøpe.

Kommer nok til å være elbiler mot elbiler, trur ikke de kommer til å mikse sammen klassene. 
Hvis elbilene er raskere og erstatter bensinbilene så er det helt greit for meg.
Jeg kommer til å fortsette å se på uansett om det blir el eller ikke. 
Kanskje man får se bedre kjøring av elbilene på grunn av at førerne slipper den mentale oppgaven som er å  være i rett gir på rett RPM hele tiden?

Når det gjelder elbiler mot bensinbiler så er det første som slår meg når den veldig kjente Pikes Peak-rekorden av 2012 satt av Sebastien Loeb i bensinbil ble slått av en elbil. 

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, debattklovn said:

Kommer nok til å være elbiler mot elbiler, trur ikke de kommer til å mikse sammen klassene. 
Hvis elbilene er raskere og erstatter bensinbilene så er det helt greit for meg.
Jeg kommer til å fortsette å se på uansett om det blir el eller ikke. 
Kanskje man får se bedre kjøring av elbilene på grunn av at førerne slipper den mentale oppgaven som er å  være i rett gir på rett RPM hele tiden?

Når det gjelder elbiler mot bensinbiler så er det første som slår meg når den veldig kjente Pikes Peak-rekorden av 2012 satt av Sebastien Loeb i bensinbil ble slått av en elbil. 

På akkurat samme måte som at Suzukien min slår hva som helst som Elon Musk kan koke sammen.
Epler og pærer...... Men det merkelige er at når deres egen yndlig vinner, så sammenligner dere gjerne epler og pærer. Men når deres egen yndlig taper, da syter dere "jammen, du sammenligner jo epler og pærer"......

Vis litt integritet da, og prøv å vær konsekvent.

Lenke til kommentar
1 minute ago, BippeStankelbein said:

På akkurat samme måte som at Suzukien min slår hva som helst som Elon Musk kan koke sammen.
Epler og pærer...... Men det merkelige er at når deres egen yndlig vinner, så sammenligner dere gjerne epler og pærer. Men når deres egen yndlig taper, da syter dere "jammen, du sammenligner jo epler og pærer"......

Vis litt integritet da, og prøv å vær konsekvent.

Jeg har ikke sammenliknet Tesla med andre kjøretøy. 
Hvis du har en Suzuki motorsykkel så kan du sikkert slå Tesla og andre sportsbiler i dragrace.
Men ikke på bane. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, BippeStankelbein said:

^^ Oi oi oi, har du en Tesla, så kan vi prøve? :D

Nope, har ikke råd til Tesla. Men det er allmennt akseptert at raske biler er raskere enn raske motorsykler på bane p.g.a mye høyere fart gjennom svingene. Er jo blant annet derfor de kvasseste motorsyklene ikke klarer i noen som helst grad å henge med en F1 rundt en bane. I dragrace er det ganske nærmt, men på bane blir de knust. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (På 19.2.2020 den 18.25):

Forskjellen på meg og Sturle er at jeg snakker sant, i den forstand at jeg verken lyver, manipulerer, eller bevisst holder tilbake informasjon.

Forskjellen på meg og Sturle er at jeg prøver ikke å fremstå som som objektiv.

Likheten mellom meg og Sturle er at vi begge har bias.

Men det har absolutt alle. Jeg er derimot soppas jordnær at jeg ser det selv, og står for det. I motsetning til Sturle.

Vinne debatten med konstruktive virkemidler  er dessverre umulig når motpart ikke er interessert i konstruktiv debatt.

Moderatorer har flere ganger bekreftet at det er Sturles måte å debattere på, som er ønsket måte her inne. Hvem er vel jeg til å motsi moderator, jeg må bare rette meg etter vinden. Dessverre.

Takker for alle Deres inlegg, selv om Du fremstår som inkognito.

Her en video, bare 2 år gammel (skal gå på kikkstarer, tips [email protected]): https://www.youtube.com/watch?v=kXagZaML4l8

Lenke til kommentar
1 hour ago, debattklovn said:

Nope, har ikke råd til Tesla. Men det er allmennt akseptert at raske biler er raskere enn raske motorsykler på bane p.g.a mye høyere fart gjennom svingene. Er jo blant annet derfor de kvasseste motorsyklene ikke klarer i noen som helst grad å henge med en F1 rundt en bane. I dragrace er det ganske nærmt, men på bane blir de knust. 

Vel..... Du har langt ifra rett, men jeg skjønner hva du mener. La meg presisere for deg. Motorsykkelen er raskere enn alle biler, i alle scenario, untatt mot biler som nytter betydelig mye aerodynamikk for å vinne marktrykk.

Noe som i praksis betyr omtrent det at sykkel er raskere enn alt, untatt F1.....

Og siden ingen av oss noen gang kommer til å kjøre F1 uansett...... etc. etc.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
1 hour ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Takker for alle Deres inlegg, selv om Du fremstår som inkognito.

Her en video, bare 2 år gammel (skal gå på kikkstarer, tips [email protected]): https://www.youtube.com/watch?v=kXagZaML4l8

Har du sett etternavnet på Sturle? Eller synes du jeg hadde vært mindre inkognito, om jeg fortallte deg fornavnet mitt? Det kan jeg godt gjøre, hvis det er det som gjør Sturle mindre inkognito.....

Endret av BippeStankelbein
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (34 minutter siden):

Noe som i praksis betyr omtrent det at sykkel er raskere enn alt, untatt F1.....

Kan nok ta med både F2 og F3 i den sammenligningen, men poenget ditt består uansett.

Om F1 og MotoGP hadde kjørt i samme løp, så hadde F1 rukket både intervjuer, premieutdeling og halve studiosendinga før syklene kom i mål.

Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (På 20.2.2020 den 19.38):

Har du sett etternavnet på Sturle? Eller synes du jeg hadde vært mindre inkognito, om jeg fortallte deg fornavnet mitt? Det kan jeg godt gjøre, hvis det er det som gjør Sturle mindre inkognito.....

Ikke gjør det, det kan være farlig.........

Selv ikke alle fra Stryn er vant med denne grad av åpenhet :

https://www.youtube.com/watch?v=yZWrz16AGHo&list=PLbpesZTDYlgfDBOsNHSczR0lmaoWHOrjs

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...