DrDoogie Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 (endret) Ok, saken er da den at jeg for tiden driver og mekker på et lite perl-skript som tar sikte på å anbefale musikk til folk. I den sammenheng ønsker jeg kontakt med folk som: 1. Har samlinger med HELE cd'er av musikk 2. Kan liste samlingen sin i en fil, med formatet "artist<TAB>album" [sE EDIT]Interesserte kan sende PM[/sE EDIT], eventuellt komme med spørsmål her. Foreløpig er dette på planleggingsstadiet, og jeg nevner det her for å få litt tilbakemelding. Sånn rent konseptuelt sett er tanken å ta utgangspunkt i X antall samlinger av musikk, for å finne fellestrekk og kunne anbefale disse. Eksempler: Mange som har cd'er av Enya har også cd'er av Kate Bush, mange som har cd'er av Mike Oldfield har også av Vangelis, Jean-Michell Jarre etc. Dette er tenkt å, med tid og stunder, å legges opp på en web-side, hvor jeg vil gjøre mitt ytterste for å unngå reklame-bannere etc. EDIT: Dårlig løsning å foreslå at alle skulle sende meg PM. Skriv heller bare kort 'interessert, <CD_ANTALL>' i denne tråden. Eksempelvis: interessert, 200 EDIT 2: Oppdatering: Har kommet langt nok til å velge å opprette en tråd (her) som tar sikte på å svare på tekniske spørsmål. Endret 6. januar 2004 av DrDoogie Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Er det samma f HVOR mange plater det er snakk om? alt over 30 stk holder? Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 29. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2003 (endret) Er det samma f HVOR mange plater det er snakk om? alt over 30 stk holder? Vel, jo igrunnen. For å greie ut litt mer (tenker her på Venn-diagrammer), hvis man har en mengde cd'er (kall mengden / settet 'A'), så vil man med X antall mengder få sterkere og sterkere overlapp på enkelte 'subset' (hvor subset da er "artister som forekommer i samlinger hvor samlingen innehar artist 'Y'). Kanskje jeg formulerer meg litt stokkete her. Uansett, dette er ment å være en etterlysning etter interesserte beta-testere / bidragsytere til en database hvor kluet er å kunne anbefale cd'er basert på hva folk som har cd 'Z' også har av musikk. Så alle som er interessert i å bidra er seff velkommne. Igjen, dette er foreløpig kun på planleggings-stadium. [sE ØVERSTE POST FOR EDIT]For dem som er interesserte, er det bare å sende en PM[/sE ØVERSTE POST FOR EDIT], så kan dem kontaktes når det blir aktuellt. Det vil nok minst ta tre uker før bidrag ettersøkes. Og igjen, ingen, inkludert meg, kommer til å tjene penger på dette. I verste fall (hvis en eventuell hjemmesnekkra server ikke takler belastningen ved folks forespørsler om anbefalinger), så kan det ferdige skriptet m/ database legges på en eller annen not-for-profit server. Mange mulige løsninger der. Endret 30. desember 2003 av DrDoogie Lenke til kommentar
Kowalski Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Dette er noe som flere her bør melde sin interesse for (dere vet selv hvem dere er). Godt tiltak, og jeg håper det kommer noe ut av dette. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 30. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2003 Fikk spørsmål på PM, svarer her. hvis jeg for eksempel har to album: metallica - master of puppets og D.D.E - Vi e kongaså skal jeg skrive det slik i ei .txt fil: metallica<TAB>master of puppets D.D.E<TAB>Vi e konga ? eller tar jeg feil Med <TAB> så mener jeg tabulator. Innrykks-tasten på tastaturet. Selv foretrekker jeg å skille felter / entries / "forskjellige data" med tab, fordi det er uhyre sjelden at det tegnet forekommer i data fra freedb. Og fordi det er så raskt å se at man har skilt tekst som skal skilles, ved bruk av tabulator. Vi snakker da om: artistnavn albumnavn Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 (endret) Eksempelvis: interessert, 200 interessert, 200 Endret 30. desember 2003 av Toolshed Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 interessert, 110 Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Ok, hvis det skal være helt nøyaktig må jeg vel begynne å telle... DrDoogie: Når kan vi forvente oss dette, da? Jeg kom forresten ut av tellingen... Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 30. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2003 DrDoogie: Når kan vi forvente oss dette, da? Jeg kom forresten ut av tellingen... Vel, jeg lastet nettopp ned postgresql 7.4.1., som jeg tenker å bruke i grunn. Nå skal jeg lese lisensbetingelsene, mens jeg kompilerer db'en, dernest testing, så skal jeg skrive tabellene, dernest triggerne... Det er ferdig når det er ferdig (hvis det blir ferdig, da), ellers er det bare å være tålmodig. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Det er ferdig når det er ferdig (hvis det blir ferdig, da), ellers er det bare å være tålmodig. Jaok Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 interessert, 200 (Må det være himla nøyaktig antall? Jeg er for sløv til å telle gjennom) Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Er det cder jeg har kjøpt og lasta ned? Eller bare kjøpt? Lenke til kommentar
Kowalski Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 (endret) Ja forresten - interessert, 700 Edit : Eiriksen: Det er vel best om du kun regner de du har kjøpt, for de er antageligvis de du føler mest for. De du ikke har kjøpt, kun lastet ned, betyr sannsynligvis ikke så mye for deg og dermed er de ikke så interessante i anbefalingsskriptet heller? Endret 31. desember 2003 av Kowalski Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 31. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2003 (endret) Er det cder jeg har kjøpt og lasta ned? Eller bare kjøpt? Det er snakk om cd'er du (jeg, eller rettere: mitt skript) kan identifisere gjennom freedb. I praksis vil nok dette si >95% av alle cd'er. Allikevel må man regne med at ikke alle "artist<TAB>album" linjer blir gjenkjent. Men den tid, den sorg. EDIT: ^^^ Godt poeng. Endret 31. desember 2003 av DrDoogie Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 (endret) Er det cder jeg har kjøpt og lasta ned? Eller bare kjøpt? Det er snakk om cd'er du (jeg, eller rettere: mitt skript) kan identifisere gjennom freedb. I praksis vil nok dette si >95% av alle cd'er. Allikevel må man regne med at ikke alle "artist<TAB>album" linjer blir gjenkjent. Men den tid, den sorg. EDIT: ^^^ Godt poeng. Jeg kan ta de jeg har kjøpt og de jeg har lastet ned som jeg føler mest for. Vil ikke ta de eldste cdene jeg har kjøpt, for de har jeg stuet vekk i skam. Edit Intressert, 40-45 Endret 31. desember 2003 av eiriksen Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Vil det ikke være et poeng at eierne sier noe om hvorvidt de synes albumet var et godt kjøp eller ikke ? Evt om de sier noe om hvilke album de aller minst kan klare seg uten. Og - vil det ikke være bedre jo MINDRE samlingene er - med stigende albumantall øker jo delmengden av totalmengden slik at sannsynligheten for at et hvilket som helst album finnes med øker. Større albumsamling KAN jo også tyde på ukritisk kjøp/ evt samlermani i forhold til sjangere/artister eller for velfylt lommebok. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 1. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2004 Vil det ikke være et poeng...Og - vil det ikke være bedre... Jeg tar gjerne imot forslag etter at jeg har blitt ferdig med skriptet. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Vil det ikke være et poeng at eierne sier noe om hvorvidt de synes albumet var et godt kjøp eller ikke ?Og - vil det ikke være bedre jo MINDRE samlingene er... Jeg er enig. Poenget med scriptet er vel å gi en viss pekepinn på hva en person som likte albumet X liker ellers, slik at hvis en annen person er ute etter et album, og liker X får vite hva andre liker, omfg forklaring. My point is... Jeg har kjøpt CD-er som jeg er misfornøyd med, og hvis det er en person som for eksempel har alle Tool-CD-ene er ute etter et nytt album å kjøpe, og ser at jeg har alle de óg Godsmack - Faceless, tror han kanskje at det er noe for ham. Hvilket det selvsagt ikke er! God natt Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 2. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2004 Da kom nettopp database-skjelettet opp - for dem som har interesse av å vite hvordan det går. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå