Gå til innhold

Overklokke cpu og grafikkort

Anbefalte innlegg

Abit KR7A-133

AMD Athlon XP1700+ (Zalman CNPS 6000-CuAl)

DDR-DIMM PC2100 512MB DDR CL2.5

Gainward AGP GeForce3 Ti/500TV 128MB 4ns

IBM 10Gb disk 5400

IBM 40Gb disk 7200

Dette er maskina jeg har om et par dager. Selv om det blir kjemperaskt i forhold til Celeron300A (kjører på 450 seff:)) som jeg har nå, kunne det jo alltids være gøy å overklokke iallfall litt... hehe.

Hva skal jeg gjøre? Hvilke programmer trenger jeg eventuelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs jo alt etterhva du har tenkt å foreta deg!

Levrt fra forhandler er xp prosessoren din låst, dvs at du ikke kan benytte deg av multiplikatoren. den eneste måten som da gjenstår er å overklokke ved hjelp av FSB'en.

Dette gjøres ved å gå inn i biosen på hovedkortet, velge softmenu III setuo, sette cpu på 1700+ samt FSB på 133. Du har da en prosessor som sviver på 1466 MHz.

Ved å øke FSB videre så øker du hastigheten.

For å finne aktuell hastighet så tar du multiplikatoren (som default hos deg står på 11) og ganger med valgt FSB f.eks 11 x 140 = 1540 MHz. Som tilsvarer noenlunde en xp1800.

Dette kan du fortsette med til systemet ikke lenger er stabilt. (kjør stabilitetstester innimellom)

En av grunnene til at det ikke lenger er stabilt kan da være at du må øke spenningen på prosessoren (øk med et intervall om gangen). Dette gjøres også i bios'en under softmenu III setup under CPU power supply.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-06 02:10, jason skrev:

Det spørs jo alt etterhva du har tenkt å foreta deg!

Levrt fra forhandler er xp prosessoren din låst, dvs at du ikke kan benytte deg av multiplikatoren. den eneste måten som da gjenstår er å overklokke ved hjelp av FSB'en.

Dette gjøres ved å gå inn i biosen på hovedkortet, velge softmenu III setuo, sette cpu på 1700+ samt FSB på 133. Du har da en prosessor som sviver på 1466 MHz.

Ved å øke FSB videre så øker du hastigheten.

For å finne aktuell hastighet så tar du multiplikatoren (som default hos deg står på 11) og ganger med valgt FSB f.eks 11 x 140 = 1540 MHz. Som tilsvarer noenlunde en xp1800.

Dette kan du fortsette med til systemet ikke lenger er stabilt. (kjør stabilitetstester innimellom)

En av grunnene til at det ikke lenger er stabilt kan da være at du må øke spenningen på prosessoren (øk med et intervall om gangen). Dette gjøres også i bios'en under softmenu III setup under CPU power supply.

På samme måte jeg gjør i dag med Celeron300A og Abit BH6... :smile: Tror jeg klarer meg med FSB-overklokking enn så lenge...

Men hva med 3d-kortet da? Da må jeg vel bruke no software?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...