Henrikdb Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Hei, I det siste har jeg bestemt meg for å fikse opp i døgnrytmen min. men det er vist lettere sagt en gjort. Da jeg startet for 1 mnd siden har jeg hatt en rutine som starter med at jeg står opp klokken 05.00 og stikker og trener for så å starte dagen min. Det har gått meget godt for meg og føler jeg får bedre energi. men nå i det siste har jeg hatt problemer. med at jeg sovner på dagen. og siste 2 dagene har jeg kommet seint til jobb. jeg legger meg som oftest klokken 22.30. men det er noen kvelder hvor jeg rett og slett ikke får sovnet før 00.00. lurer på hva dere har gjort om dere har noen tips til meg. da det å komme for seint til jobb er noe av det verste jeg vet om XD! som i natt fikk jeg ikke sovne, og ble trøtt rundt 04.00 i natt. hadde da jobb klokken 16.00. hvor jeg har bare endt opp med å være oppe hele nattan. men jeg sovna klokken 13.00 og våkna 16.00 heldigvis har jeg meget kort vei til jobb, og var 5 min forsinket bare. men det var bare flaks. lurer derfor på om dere har noen "rutiner" før dere evt leggere dere. tusen takk for at dere tok dere tid til å lese dette Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Du må tenke stort på livet. Du skal stå i den jobben i mange år, antageligvis. Du begynner å kjede deg og mangle andre livsmål. Finn andre interesser som opptar deg på kveldstid, så du ikke går og kjeder deg og bekymrer deg om søvn. Alt mulig; Kampsport, svømming, gå 1-2 timers tur rundt byen, rydd hjemme, besøk familie og bekjente, skriv ned livshistorien din. Hva som helst. Du er på vei inn i en depresjon og hvis du ikke gjør noe med det aktivt, så blir det bare verre. Skulle dette ikke være riktig, så har jeg ett tips, og dét er å sove et par timer etter jobb, og dermed unngå å sove i det hele tatt helt frem til endt neste skift. Da er du så stuptrøtt at du ikke klarer å la være å sove. Altså gå ett ekstra døgn uten søvn. God søvnhygiene kan gjøre susen. Kanskje du bare trenger å 1) Gjøre rommet helt mørkt, kanskje bruke øyemaske, 2) Helt lydtett, kanskje det er noen lyder som irriterer deg, kjøp ørepropper (av silikon, clas ohlson, merke mack's), 3) Lufte skikkelig før søvn, 4) Skifte på senga 2 ganger i uka, så du sover i rent sengetøy, 5) Dusj 1-2 timer før søvn. Selv om du ikke sovner før 00:00, og du legger deg 22:30, så skrur hjernen seg av, du gir deg sjøl tid til å sovne inn. Ikke ha på forstyrrende elementer som lyd og lys. Da sover du dårlig. Man skal glede seg til søvn, ikke gå og tenke at det er et styr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå