MirusMentis Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 (endret) Er i et forhold der vi nå etterhvert begynner å vurdere samboerskap. Jeg bor i enebolig som jeg eier alene. Den andre leier i dag leilighet, har fast jobb, men har gjeldsproblemer fra tidligere forhold, der mange av kravene er fryst pga lav inntekt, og at hun forsørger to barn alene. Ink studielån er det snakk om 5-600.000. Hun er nå i samtaler med rådgiver i kommunen ift å gå inn i gjeldsordning. Hvordan er reglementet rundt samboerskap og slik gjeldsordning? Vil jeg kunne bli ansvarlig for hennes gjeld? Vil min inntekt og økonomi gi hun dårligere odds for å få innvilget gjeldsordning? Om vi evt ønsker å selge min bolig, og kjøpe et hus sammen, vil en gjeldsordning gi henne dårligere muligheter til å ta opp boliglån? Et lite ekstraspørsmål på sidelinjen. Studielånet på ca 350k er fra videregående skole. Hun avbrøt i sin tid VK1 pga graviditet og fødsel. Og tok det opp igjen da hun var 25. Er det ikke noe som heter voksenrett, som gir deg mulighet til gratis videregående? Kan man på noen måte søke om å få deler av dette studielånet omgjort til stipend? Endret 10. februar 2020 av MirusMentis Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Du blir ikke ansvarlig for hennes gjeld bare ved å bli samboere, men i praksis kan du fort bli viklet inn i det, f.eks ved at leve- og bokostnadene hendes i en eventuelt frivillig (?) gjeldsordning kan bli satt lavere enn de reelle kostnader når hun kan bo billig hos deg så vil hun formentlig ende opp med å måtte betale mer til kreditorene. Å ta opp boliglån mens man er under gjeldsordning blir fort vanskelig og så vidt jeg husker har man i al fall ikke lov å avdrage på det i den perioden siden det i praksis er oppbygging av egen formue og det vil formentlig også slå inn på deg på den måten at selv om du har lånet og hun betaler en slags leie til deg, så kan ikke leien være støtte end halvparten av rentekostnadene (eller noe slik); essensen er at beløpet ikke må bidra til at avdrage på gjelden. Pass på hva du går inn i. Se om du kan finne noen spesialister som kan rådgive deg. Selv om det kan koste litt, blir det fort langt mer kostbart å trå feil. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 10. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2020 (endret) 15 minutes ago, tigerdyr said: Å ta opp boliglån mens man er under gjeldsordning blir fort vanskelig og så vidt jeg husker har man i al fall ikke lov å avdrage på det i den perioden siden det i praksis er oppbygging av egen formue og det vil formentlig også slå inn på deg på den måten at selv om du har lånet og hun betaler en slags leie til deg, så kan ikke leien være støtte end halvparten av rentekostnadene (eller noe slik); essensen er at beløpet ikke må bidra til at avdrage på gjelden. Dette er litt interessant. Så da forstår jeg det slik at å ta opp et boliglån sannsynligvis ikke vil være noe alternativ. Selv om det ville vært en fordel ift å kunne fått et høyere lån da banken vil beregne med 5x hennes inntekt i låneevnen. Hun vil jo få en eierandel i boligen, men formuen vil jo være negativ så lenge ligningverdi på primærbolig er lavere enn lånet. Men om vi ikke kjøper bolig sammen, men hun flytter inn i min eksisterende bolig, så vil hun ikke kunne betale mer enn halvparten av mine rentekostnader? I dag betaler hun 11k i mnd på å leie. Halvparten av mine rentekostnader vil være mindre enn 11k. Quote Pass på hva du går inn i. Se om du kan finne noen spesialister som kan rådgive deg. Selv om det kan koste litt, blir det fort langt mer kostbart å trå feil. Forslag på slike rådgivere? Endret 10. februar 2020 av MirusMentis Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Er det noen fordeler med samboerskap? Kan dere ikke bare bo sammen? Ja det er i grunnen det samme, men ikke det samme Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. februar 2020 Del Skrevet 11. februar 2020 Dubious skrev (6 timer siden): Er det noen fordeler med samboerskap? Kan dere ikke bare bo sammen? Ja det er i grunnen det samme, men ikke det samme Kva er forskjellen? Sitat Samboerskap er ugift samliv i ekteskapslignende former mellom to myndige personer. Det er i dag ingen generell definisjon i det norske lovverket av hva en «samboer» er, men for arv/uskifte er dette nå definert i arveloven § 28a på følgende måte: «Med sambuarskap i lova her reknar ein at to personar over 18 år, som korkje er gift, registrert partner eller sambuar med andre, lever saman i eit ekteskapsliknande forhold.»[1] Om to personar bur i lag i "ekteskapsliknande forhold" så er det eit sambuarskap. Det er framleis vesentleg forskjellig frå ekteskap. Uansett så er det veldig lurt å få ting på stell, spesielt mtp. økonomi. I den samanhengen er ein sambuaravtale absolutt å anbefale. Då kan det få ned på papiret kva dei økonomiske rammene for sambuarskapet er. Det er både lærerikt og nyttig om de skulle skilje lag ein dag. Dersom ho vil ta del i eigarskap til bustaden gjennom å betale ein del av lånekostnadane så skriv de det inn på avtalen. Eks. Du har bustad verd 2m, eit lån på 1m og betalar 10 000 i månaden. Om ho då hadde betalt halvparten av lånekostnadane, altså 5000, som er for eit lån på 500k, så ville ho hatt 25% eigarskap. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 11. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2020 6 hours ago, Zeph said: har bustad verd 2m, eit lån på 1m og betalar 10 000 i månaden. Om ho då hadde betalt halvparten av lånekostnadane, altså 5000, som er for eit lån på 500k, så ville ho hatt 25% eigarskap. eierskap ville først vært oppnådd når lånet var nedbetalt - eller? Om hun betaler halvparten av lånekostnader som leie, så betyr ikke det umiddelbart at hun har fått eierandeler. Quote Er det noen fordeler med samboerskap? Kan dere ikke bare bo sammen? Ja det er i grunnen det samme, men ikke det samme Når det gjelder dette så henger jeg ikke helt med på hva du mener.. Når man har samme folkeregistrerte adresse og tilhører samme husstand så er man per def samboere. Og dette er de jeg lurer på om vil få konsekvenser for meg, ift hennes gjeld, og gjeldsordning. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. februar 2020 Del Skrevet 11. februar 2020 Så lenge hun ikke eier noe, så er det ikke noe de kan ta Men om hun får bo gratis hos deg så tar de nok penger fra henne tilsvarende husleie Så, kan hun leie ett rom hos deg? Da blir dere i grunnen ikke samboere Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. februar 2020 Del Skrevet 11. februar 2020 MirusMentis skrev (8 timer siden): eierskap ville først vært oppnådd når lånet var nedbetalt - eller? Om hun betaler halvparten av lånekostnader som leie, så betyr ikke det umiddelbart at hun har fått eierandeler. Nei. Du eig heile bustaden sjølv om du har lån på den. Om ho hadde overtatt ein del av lånet så ville ho overtatt ein del av eigarskapet. Ved salg vil då naturlegvis verdien i prosent ho hsr bli brukt til å betale ned lånesummen ho har. Spørsmålet er om ho skal "kjøpe" seg inn ved å ta over delar av lånet eller betale leige til deg for å bu i din bustad. Om ho tar over delar av lånet vil ho spare til seg sjølv, med renteutgiftene sjølvsagt. Om ho betalar leige så sit ho igjen med null til slutt. I tilfelle der ein part ikkje vil eller har sjanse til å kjøpe seg inn eller overta delar av lånet så er det mange som ikkje betalar leige til bustadeigar, men at dei deler fellesutgifter som vanleg i eit sambuarskap eller ekteskap. Nokon meiner det er urettferdig sidan den eine bur gratis, men på ei anna side har den part heller ikkje ein verdi å ta med seg vidare. Så har du dei som bur på same viset, men der den eine betalar litt leige til den andre. Det finnes ikkje noko fasit på kva metode som er riktig, så de må sjå på alternativa og bli einige. Når det er gjort ville eg skrive sambuarkontrakt for å ha alt på stell. Det er lovar som kan tileigne ho eigarskap i det du eig dersom de bur i lag over lang tid. Om de i tillegg skriv i ein kontrakt at ho skal betale leige for å dekke dine lånekostnader så har ho papir på at ho har eigarskap og kan bruke det ved ein ev. tvist. Sjølv om de ikkje har kontrakt kan det bli tilfelle dersom det blir betalt fast over lang tid. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 12. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2020 Hmm. Det at man fikk eierskap for å dekke lånekostnader var jeg ikke klar over. Lånet dekket i sin tid 100% av boligen. Nå er lånet nede på ca 50% av husets verdi, og selv om hun dekker 100% av lånekostnadene så vil hun ikke få eierandeler mer enn det lånet svarer for.. Men nå er vi egentlig litt utenfor tema. Det var ift gjeldsordning jeg lurte på om det var noen fallgruver, at man f.eks ikke burde være samboere før etter at gjeldsordningen er etablert, da de evt da bruker samlet husstands inntekt som grunnlag eller noe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå