Gå til innhold

Svart skjerm? Hva? Hvor?! HÆÆÆ?

bokperm

Anbefalte innlegg

Jaja...

Jeg har da kjøpt meg en ny vifte (CM Jet 7) til min søte XP2400, og bestemmer meg får å klokke litt. Jeg har eksprementert litt med det før, og ting har i grunn gått ganske bra, helt til nå. Jeg fikk prosessoren opp til 2310Mhz med en Vcore på 1.75V. Fikk da en idle temperatur på 57C.
Da jeg tilfeldigvis skulle inn på dette forumet å legge inn en annen post, og jeg trykte på linken til programvare, startet pc'n på nytt.

Fort hopper jeg inn i BIOS for å sjekke saker og ting. Her ser alt greit ut. En CPU temparatur på 56, spenninger stemte, alt var greit. Og da tenkte jeg: Kansje jeg skal ordne litt på multiplieren? Joda, hopper inn dit du stiller på det, regner ut 13x155=2015Mhz, stiller det inn, rebooter, og vips: vi har en sort skjerm.

Jeg roter frem håndboka for å finne jumperen jeg skal resette med, og begynner. Men det fungerte ikke med en gang?? Har gjort det samme før, men det har aldri hent meg at han ikke vil resette. Det neste jeg gjør, er å dra ut strømmen, ta ut minne, alt som data kan "sette seg fast i", med samme resultat. Bortsett fra at skjermen merket et par signaler innimellom da...

Det fungerte til slutt. Men når jeg kom inn i BIOS, stemte ting fælt lite. Greit nok, alle instillingene var blitt satt tilbake, men maskinen påsto at CPU'n fortsatt var på 2310Mhz?? Det står hvitt på blått under at FSB=133Mhz og DRAM clock= 200 og sånt, og multiplieren stod på By HardWare. Jeg forta meg å sette alle innstillinger til manuellt, for så å reboote. Alt virket normalt. Men en ting som bekymret meg en del, var at den røde merkingen av teksten i bios var litt forstyrret når jeg beveget meg opp og ned, og jeg har siden ikke tort å gå inn dit igjen. Skal sikkert ikke være noe problem men...

Og nå trenger jeg noen til å fylle ut en konklusjon til meg (eller en rettledning kansje?)

Takk takk! :thumbs:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under overklokking og påfølgende flytting av cmos jumper, står alltid cpu'en som det den var før jeg flytta jumperen. Selv om alle instillinger er satt tilbake til standard. Men en reboot fikser den saken. Sitter med et ganske ok MSI hovedkort og en barton 2500+..

Lenke til kommentar

At maskinen plotselig restarte kan tyde på for lav Vcore spenning.

En idletemp på 57 grader vil jeg påstå er en del og gjør amd ustabil..

en liten hovedregel hos meg ved overklokking er å holde seg under 50 grader.

Ikke glem at Tempavlesinga til hovedkortet kan lyve inntil 10 grader

Har selv plassert ekstern sensor i press opp mot undersiden av CPU. gradeforskjellen hos meg kan være på rundt 8 grader.

(Eks. Bios viser 1 grad, Ekstern viser 9 grader) :thumbs:

Derigjen..

øker du Vcore kan du banne på at tempen blir høyere.. (bann ivei du)

konklusjon.

- enten drøyer du overklokkinga di

- eller du holder deg til noe mindre overklokking

- eller du får deg vannkjøling...

- eller du kan gjøre som meg. drite litt penger og kjøpe deg vannkjøling, peltier og ekstra PSU :cool:

- eller du kan drite endamer penger og komme deg opp i kremmiljøet og få deg wappochile eller ka det kalles :thumbs:

med den temperaturen vil eg neppe tro du har annet enn luftkjøling.

man blir fort hekta på overklokking :devil:

Endret av Kozesmurf
Lenke til kommentar
Ikke glem at Tempavlesinga til hovedkortet kan lyve inntil 10 grader

Har selv plassert ekstern sensor i press opp mot undersiden av CPU. gradeforskjellen hos meg kan være på rundt 8 grader.

(Eks. Bios viser 1 grad, Ekstern viser 9 grader)   :thumbs:

Ta en titt på dette:

cap.jpg

Dette er en cap fra SiSoft Sandra. Men er disse temperaturene pålitelige? Jeg mener, alle de andre programmene jeg har brukt fo å lese av CPU tempen har vist Power temperaturen. Er den så vital? Og hva er maks der? Og er det den virkelige CPU tempen jeg får oppgitt? Det bør jo være det ettersom du sier... :cool:

Endret av bokperm
Lenke til kommentar

Hos meg har jeg sett at SiSoft må tas med en klype salt. Hvor pålitelig Board og PSU tempen din er nok en annen lekse men...

stapper du hånda di inni kabinettet nær hovedkortet ditt så skal du kunne kjenne 50 grader :D

Mao.. 50 grader høres og mye ut.

Min SiSoft viser en grad på 186 grader celsius faktisk *ler*

PSU temp på 61 grader... høres fremdeles noe drøyt ut ja

Har du mye stæsj i PC med liten/gammel PSU kan det være den sliter ja

Dersom maskinen din slår seg av uten forvarsel evnt. restarter.. da har du somregel power problemer en plass eller varme problemer.

Har du kræsj i drivere/irq'er osv osv har XP en tendens til å gi deg blå skjerm før den skrur seg av/restarter

Lenke til kommentar

Hmmm...

Det skal være en rimlig grei temperatur, for den forrige vifta mi gav en load temperatur på opptil 72 grader (!) innimellom. Opplevde ingen ustabiliteter med en slik temperatur. Men vi får se hvordan det går. Overklokking ER en vanedannenes ting. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...