Harald Brombach (digi.no) Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Anbefaler Android-brukere å bruke Bluetooth så lite som mulig Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Sitat Google kom i forrige uke med sikkerhetsoppdateringer som fjerner blant annet denne sårbarheten i Android. Hvor raskt disse blir gjort tilgjengelige for den enkelte enhet, avhenger av enhetens leverandør. Det er sjelden at enheter som er eldre enn tre år gamle (fra lanseringsdatoen), mottar slik oppdateringer. Som forbruker har man i utgangspunktet kun én part å forholde seg til i 5 år fra kjøpsdato, i de fleste europeiske land. Lenke til kommentar
evilGuy Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Bra telefonen min har headphone jack da. 5 Lenke til kommentar
MrFoss Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 2 hours ago, Simen1 said: Som forbruker har man i utgangspunktet kun én part å forholde seg til i 5 år fra kjøpsdato, i de fleste europeiske land. har lurt litt på hvordan dette er i praksis. Om en mobil produsent slutter å sikkerhets oppdatere en mobil etter ca. 3år, kan man da forsøke å få den reklamert. Videre om ikke stop i oppdateringer er nok for reklamasjon, kan man da f.eks. i dette tilfelle med et stort sikkerhets hull reklamere telefonen. Hadde vært fint om man kunne presse mobil produsentene til å holde mobiler oppdatert lenger. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Jeg vil påstå at et alvorlig sikkerhetshull som gjør at man frarådes å bruke funksjonalitet man har betalt for (Bluetooth) er en vesentlig mangel ved produktet, etter forbrukerkjøpsloven. Om rettsvesenet er enig så har man en god sak på krav om avhjelp. Tenk om man man plutselig skulle bli frarådet å bruke funksjonalitet i et annet produkt pga sikkerhetsproblemer. Det er merkelig om folk finner seg seg mye bedre i sånt med mobiltelefoner enn med andre produkter. 4 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Denne problematikken er jo ikke begrenset til mobiltelefoner, men gjelder like mye for TV-er, nettverks-utstyr, NAS, multiroom høyttalere, lyspærer og egentlig alt som kan kobles til internett. Dersom Google ikke forsyner mobilprodusentene med sikkerhetsfikser, kan de fortsatt bli stilt til ansvar? 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Var det ikke sånn at det finnes en fryktelig svakhet i USB2 -standarden som gjør det mulig å plante skadevare i bios selv uten at OS kjører? Mener jeg leste om dette for noen år tilbake (kom gjerne med korrigering/presisering/lenke her). Og hvis ja : Skulle vi alle løpe bena av oss til nærmeste elektronikk-forhandler og kreve reklamasjon for alle enheter med us2-port ? (bare for å sette på spissen) Lenke til kommentar
MrFoss Skrevet 11. februar 2020 Del Skrevet 11. februar 2020 12 hours ago, geir__hk said: Var det ikke sånn at det finnes en fryktelig svakhet i USB2 -standarden som gjør det mulig å plante skadevare i bios selv uten at OS kjører? Mener jeg leste om dette for noen år tilbake (kom gjerne med korrigering/presisering/lenke her). Og hvis ja : Skulle vi alle løpe bena av oss til nærmeste elektronikk-forhandler og kreve reklamasjon for alle enheter med us2-port ? (bare for å sette på spissen) Ikke hvis det kommer en fix til mobilen din, men ser problemet det er et stort område med grått på hvor alvårlig problemet er. Lenke til kommentar
Tomandjak Skrevet 11. februar 2020 Del Skrevet 11. februar 2020 Her tror her jeg du er i en gråsone hvor enkelte produsenter ville møtt i retten for å støtte oppunder dette.. Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 11. februar 2020 Del Skrevet 11. februar 2020 Hvorfor finner vi i oss at mobiltelefoner til mange tusen kroner ikke blir oppdaterte etter noe få år? Hvis dette hadde gjeldt PC'er/Mac'er ville det blitt folkeopprør. Når den enkelte leverandør legger sine egne skall på toppen av Android, kommer oppdateringene lenge etter at Google har fikset feil. 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 11. februar 2020 Del Skrevet 11. februar 2020 1 innlegg er fjernet fra tråden pga OT, tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 11. februar 2020 Del Skrevet 11. februar 2020 Simen1 skrev (På 10.2.2020 den 11.54): Som forbruker har man i utgangspunktet kun én part å forholde seg til i 5 år fra kjøpsdato, i de fleste europeiske land. Hvis du tenker på reklamasjonstid, så er det kun Island som har 5 år omtrent som norske regler. De fleste europeiske land har 2 års reklamasjonsrett:https://forbrukereuropa.no/wp-content/uploads/2018/04/Reklamasjonsfrister-i-Europa.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå