Roy hansen Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Tan28 skrev (10 minutter siden): Strømpris nå : 19øre/Kwt. Strømpris når jeg setter bilen på lading i kveld : 14øre/Kwt. Selvfølgelig uten nettleie. Når du reiser på langtur og må hurtiglade koster det hvor mye? Minner igjen om at drivstoff utgifter ikke er mer enn 20% av total kostnad ved å eie bil. Hvorfor må man ta 12.000 kr I mnd I leasing for en audi e-tron over 55.000 km på 24 mndr? Spørsmålet stilt på en annen måte: hvor mye tror du audien vil tape seg på 24 mndr I verdi gitt at bilen får 55.000 km ekstra på speedometeret? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 (endret) Audi E-Tron er jo en dyr bil som har veldig høyt forbruk. Ikke akkurat bil for hvermansen så usikker på hvorfor du drar fram den. Den vil tape seg mye i verdi fordi elbiler som kommer snart vil kunne kjøre dobbelt så langt på like stort batteri. Endret 10. februar 2020 av Complexity 3 Lenke til kommentar
Roy hansen Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Complexity skrev (1 minutt siden): påstår det er så dyrt å lade dem. Jeg tror ikke det er så dyrt å lade hjemme hvis du har fått montert lader hjemme til 10-15.000 kr. Noe dyrere blir det å hurtiglade langs veien, men uansett er ikke hverken diesel eller strøm det som dominerer kostnadene ved bilhold. Alle vet vel hvordan annenhåndsverdi er på brukte, oppladbare elektriske artikler. Alt blir veldig fort yesterday’s news. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 (endret) 8 minutes ago, Roy hansen said: Jeg tror ikke det er så dyrt å lade hjemme hvis du har fått montert lader hjemme til 10-15.000 kr. Noe dyrere blir det å hurtiglade langs veien, men uansett er ikke hverken diesel eller strøm det som dominerer kostnadene ved bilhold. Alle vet vel hvordan annenhåndsverdi er på brukte, oppladbare elektriske artikler. Alt blir veldig fort yesterday’s news. Ladeboks er annbefalt, men ikke et must. Kan lade bilen min med vanlig stikkontakt, blåstikk, rødstikk både 230 og 400V 3fase. Overgang til det meste. Men så trenger jeg ikke lade så ofte da siden jeg har rekkevidde nok til 1 til 2 ukers med kjøring mellom ladingene. Pendler man 50km hver vei til jobb blir det fort mye penger i drivstoff. Kjører man da elbil og i tillegg får ladet på jobb vil man kunne spare mye. Nå ligger bensinprisen på rundt 17kr litern her i Tromsø, og den skal nok justeres opp til rundt 20kr snart. Ikke kult å fylle tanken da.. Endret 10. februar 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Roy hansen Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Complexity skrev (5 minutter siden): Audi E-Tron er jo en dyr bil som har veldig høyt forbruk. Ikke akkurat bil for hvermansen så usikker på hvorfor du drar fram den. Den vil tape seg mye i verdi fordi elbiler som kommer snart vil kunne kjøre dobbelt så langt på like stort batteri. At jeg brukte audi som eksempel er nettopp verditapet. Problemet med alle elbiler er at det kommer nye modeller som er bedre hele tiden. Eksempel bmw i3 som over natta ble 105.000 kr billigere...eller golf som over natta ble 40.000 billigere. En rekke eksempler på slikt som jo gjør at du taper fryktelig mye penger på verditap. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 6 minutes ago, Roy hansen said: At jeg brukte audi som eksempel er nettopp verditapet. Problemet med alle elbiler er at det kommer nye modeller som er bedre hele tiden. Eksempel bmw i3 som over natta ble 105.000 kr billigere...eller golf som over natta ble 40.000 billigere. En rekke eksempler på slikt som jo gjør at du taper fryktelig mye penger på verditap. Derfor kan jo en brukt elbil være knallkjøp (som jo trådstarter er ute etter) Men man kan ikke kjøpe en som er for gammel, for mye har skjedd de siste årene ja. Heldigvis for min del har Tesla bare skrudd opp prisene siden jeg kjøpte min så den er nok fortsatt verdt det samme. Om Norge plutselig finner ut at de vil ha skatt og avgifter på elbiler blir bilen min 200 tusen dyrere igjen, noe som isåfall vil holde verdien ganske bra oppe. Men skal jeg selge en dag blir det garantert en ny elektrisk bil så vinninga går opp i spinninga der uansett. Er en fryd å alltid ha oppvarmet bil som ikke må startes. Bare å kjøre. Og her i Nord-Norge hvor det til tider er -30 grader blir det virkelig satt pris på å slippe å starte noe. Lenke til kommentar
Roy hansen Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 En e-Golf 2017/2018 modell selges brukt fra 250.000 til 270.000 (100KW ) Hvorfor skulle noen velge å kjøpe en brukt slik, til den prisen, når en flunkende ny koster 284.000 ny hos fks sulland? 1 Lenke til kommentar
Roy hansen Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Complexity skrev (2 minutter siden): her i Nord-Norge hvor det til tider er -30 grader blir det virkelig satt pris på å slippe å starte noe. Ja og med den kulda må det være kjett å betale 100% for strømmen og ladingen, men kun få kjørt 50% av hva du kan I pluss 15 grader. Dette skjedde I kun minus 11 grader: https://www.dinside.no/motor/sa-langt-kjorer-elbilene-egentlig-i-kulda/70871420 Jeg tør ikke tenke på hvor kort du kommer I minus 30. Men her ☝snakker de om virkeligheten 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 6 minutes ago, Roy hansen said: En e-Golf 2017/2018 modell selges brukt fra 250.000 til 270.000 (100KW ) Hvorfor skulle noen velge å kjøpe en brukt slik, til den prisen, når en flunkende ny koster 284.000 ny hos fks sulland? Selges de brukt til den prisen eller er det veldig håpefulle selgere som har lakt dem ut? e-golf er jo utfaset og erstattes av den nye VW ID serien. Sulland dumper de for å bli kvitt dem til de mye bedre ID bilene kommer. Ville personlig ikke vurdert en e-golf. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 (endret) 5 minutes ago, Roy hansen said: Ja og med den kulda må det være kjett å betale 100% for strømmen og ladingen, men kun få kjørt 50% av hva du kan I pluss 15 grader. Dette skjedde I kun minus 11 grader: https://www.dinside.no/motor/sa-langt-kjorer-elbilene-egentlig-i-kulda/70871420 Jeg tør ikke tenke på hvor kort du kommer I minus 30. Men her ☝snakker de om virkeligheten Forvarmer man med strøm fra en stikkontakt så blir ikke forbruket så ille selv i -30. Men jeg kjører sjelden lenger en 30mil om gangen uansett så aldri noe problem. (Og gjør jeg det så passerer jeg mange ladere langs veien. Tesla har bygget ut mye her i nord) Endret 10. februar 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Roy hansen Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Complexity skrev (8 minutter siden): Men jeg kjører sjelden lenger en 30mil om gangen uansett så aldri noe problem. Men så langt går ikke en tesla I minus 30 grader? Lenke til kommentar
jr_605 Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Det ligger 31 stk 2017-modell e-Golf til under 200k på Finn, noen av dem gått under 20k km. Det er vel rundt 2 års nybilgaranti fortsatt på disse. Burde være greit utvalg der. At første eier har tapt en hel del på dem, er vel bare en fordel sett fra bruktkjøpers ståsted 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Roy hansen skrev (1 time siden): Da du snakker om at du hadde 1.000 kr I drivstoff utgifter tidligere??men 10-12.000 kr hver mnd I kun verditapkostnader er du villig til å betale?? Kjøpte man ny elbil for 3-7 år siden...Ja da er det kun taxi som har vært dyrere fremkomstmiddel. Vis meg gjerne en elbil på FINN.no som har tapt 10-12 tusen/mnd i 3-7 år. En 3-4 år gammel Leaf ligger på 130-170 tusen på Finn. De hadde nypris på 250+ tusen. 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 (endret) 16 minutes ago, Roy hansen said: Men så langt går ikke en tesla I minus 30 grader? Åjoda Sjekk ut Bjørn Nyland sine videoer på youtube. Er vel tillogmed en video hvor han overnatter på fjellet i en Model X med 30 minus ute. Han tester forøvrig alle elbiler så annbefaler Trådstarter å gi han en titt. Nå har han nettop Testet MG ZS f.eks. En bil som høres flott ut på papiret (og koster bare 240 tusen) men i praksis er det en helt elendig bil full av feil som dukker opp når han bruker den i noen dager. Han eier faktisk en slik bil også så morro skulle tro han likte den bedre. Endret 10. februar 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Roy hansen Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Nimrad skrev (2 minutter siden): Vis meg gjerne en elbil på FINN.no som har tapt 10-12 tusen/mnd i 3-7 år. En 3-4 år gammel Leaf ligger på 130-170 tusen på Finn. De hadde nypris på 250+ tusen. Eksemplene finner du lett på finn.no Hvorfor tror du det koster 12.000 kr I mnd å lease en ny Tesla eller audi I 24 mndr? Sjekk ny pris på utvalgte brukte elbiler på finn å se selv verditapet. En brukt leaf fra 2016 får du fra 100.000 privat...og fra 110-115.000 hos forhandler. Ny I 2016 kostet den fra 209.000. Med 45.000 kjørte km blir det Verditap 109.000÷45.000 km= 2,50 kr pr km I verditap /25 kr mila I verditap. Du får hva du betaler for. Det er store begrensninger på bruk av en leaf kontra en audi etron. Bevegelsesfriheten er nokså begrenset med en leaf, men dog, leafen kostet 25 kr pr mil I kun verditapkostnader. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 (endret) Hvor er det du finner leasingpriser? Første google treff gav meg en pris på 6000kr på model 3 Long Range med 24 måneder. Men jeg har lite peiling på leasing så mulig det er noe skjulte kostnader der. Leasing er vel sjelden lønnsomt da, med unntak av spesielle situasjoner. Endret 10. februar 2020 av Complexity 4 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Roy hansen skrev (8 minutter siden): Eksemplene finner du lett på finn.no Nei, det gjør du ikke. Jeg har allerede motbevist deg med Leaf, nå er det din tur å motbevise meg. Roy hansen skrev (9 minutter siden): Hvorfor tror du det koster 12.000 kr I mnd å lease en ny Tesla eller audi I 24 mndr? Fordi leasingselskapet skal ha 5-6% rente på en bil til flere hundre tusen. De er ikke noe dyrere å lease enn andre biler. Roy hansen skrev (14 minutter siden): En brukt leaf fra 2016 får du fra 100.000 privat...og fra 110-115.000 hos forhandler. Ny I 2016 kostet den fra 209.000. Med 45.000 kjørte km blir det Verditap 109.000÷45.000 km= 2,50 kr pr km I verditap /25 kr mila I verditap. Du får hva du betaler for. Det er store begrensninger på bruk av en leaf kontra en audi etron. Bevegelsesfriheten er nokså begrenset med en leaf, men dog, leafen kostet 25 kr pr mil I kun verditapkostnader. 109 000 på 3-4 år er langt i fra 10-12 tusen i måneden som du så skråsikkert hevder. Men hvis du gjør et søk på FINN.no på 2016-modell Leaf som er kjørt mellom 40 og 50 tusen, så ser du at tallene dine er helt på vidda. Gjennomsnittsprisen på de ligger over 150 000. 1 Lenke til kommentar
Roy hansen Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Complexity skrev (6 minutter siden): Hvor er det du finner leasingpriser? Første google treff gav meg en pris på 6000kr på model 3 med 24 måneder. På finn.no kan du velge kategorier. Salg, brukt, privat, forhandler, leasing osv. Audien jeg viste som eksempel koster 12.000 I mnd med kr 0,- I innskudd. Men du kan også gjøre det slik: 100.000,- mnd pris 8.663kr 150.000,- mnd pris 7.010kr 200.000,. mnd pris 5.356kr forutsatt at du har disse pengene... Kjøper du samme bil I stedet for å lease, ja så er jo verditapet like stort som leasingprisen omtrent. Men at det lønner seg å kjøpe elbil er bullshit fra ende til annen. Hvis det lønner seg, hvorfor stuper salget på elbiler? Er de fleste I norge dumme, på lik linje med resten av Europa hvor det heller ikke selges elbiler omtrent? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Roy hansen skrev (1 minutt siden): Kjøper du samme bil I stedet for å lease, ja så er jo verditapet like stort som leasingprisen omtrent. Nei, det er direkte feil. Da vet du bare ikke hvordan leasing fungerer. Leasingselskapet skal jo selvfølgelig ha betalt for å «låne» deg bilen. 2 Lenke til kommentar
Roy hansen Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 (endret) Nimrad skrev (10 minutter siden): 109 000 på 3-4 år er langt i fra 10-12 tusen i måneden Det er riktig da de gjelder de minst brukervennlige elbilene som kun går 14-15 mil I minus 11 grader. Går du opp noen hakk, til tesla, audi, jaguar osv, så er verditapet minst 10-12.000 kr I mnd de første 2-3 årene. Videre finner du leaf 2016 modeller med km stand under 50.000 km til 100.000 kr men hvem tør å kjøpere disse ? Endret 10. februar 2020 av Roy hansen Jeg ønsket å bevise påstanden min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå