Redaksjonen. Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Klar for tett samarbeid med Norge: Britenes første P-8 Poseidon har fløyet hjem Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 (endret) Ja vi får se hvor lenge disse P-8 varer her i Norge,siden de skal operere fra Evenes flystasjon som nesten ikke har utslippstillatelse for Urea,og som er det eneste som kan brukes på militære rullebaner,uten at flyene korroderer og derved unngår skyhøye vedlikeholdskostnader slik det blir når Aviform må brukes på Evenes. På Andøya har de store utslippstillatelser på bruk av Urea som militære fly tåler godt uten å korrodere,det er nok derfor Orion har holdt så godt i 50 år på Andøya uten ekstra vedlikehold utenom lovpålagt service. Jeg lurer på om ikke politikerne forstår at de nye militære flyene kommer til å koste enormt i ekstra vedlikehold pga at de skal operere i det Aviform-sølet på Evenes hele vinteren som er 8-9 måneder her nord? Endret 10. februar 2020 av ACYBN18O 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 11. februar 2020 Del Skrevet 11. februar 2020 Skjønner jo at de gamle Orion flyene etterhvert må byttes, men de har en del egenskaper som ikke erstattes av Poseidon. Som rent overvåkningsfly fungerer sikkert Poseidon greit, men ved søk/redning, som de i alle fall i min tid på Andøya ble brukt mye til, er jeg redd de kommer til kort. Skal like å se en Poseidon fly rett over havflaten med en hastighet på noe over 200 km/t i dårlig vær. På slike oppdrag er det selvsagt viktig å kunne søke visuelt, og det blir neppe så enkelt med en maskin som både krever større høyde og hastighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå