Mastiff Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 (endret) Det er så snålt at jeg nesten ikke får forklart det. Men altså, på hytta har jeg et nettverk med Windows Server 2016 som jeg kjøpte et Intel ET fireporters nettverkskort til. Alt fungerer unntatt en eneste ting: På Nettavisen (og sikkert noen andre nettsteder der jeg bare ikke har vært ennå) blir for klientene stående på TLS-handshake i Firefox og bare stående og surre på "Etablerer sikker tilkobling" med Chrome, som vel er det samme. Android-enheter har samme problemet. I tillegg får ikke appen til NRK Radio på Android-enheter kontakt med serveren, så det går ikke å bruke den. Jeg har prøvd å sette opp RRAS fra grunnen av igjen, og prøvd med flere DNS-servere (blant annet Googles, også ved å sette dem opp direkte på klienten for å tvinge den til å bli brukt). Jeg kan ikke fatte hva som er problemet. Jeg tror det må være noe med RRAS eller innstillingene for nettverkskortet til internt nettverk, for det går greit å gå på Nettavisen på selve serveren. Er det noen som har noen gode ideer her? Endret 9. februar 2020 av Mastiff Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 Hmm. Så serveren fungerer som router? Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 9. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2020 Ja, jeg har kjørt tilsvarende oppsett både i huset og hytta siden Windows Server 2000 kom og opp til 2016 nå, med DNS-, DHCP- og RRAS-server. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 Ok. Og siden det har fungert før så vil jeg tro at det er noe i RRAS oppsettet hvor en setter opp hvilke interfaces som er lokalt nett og hvilke interfaces som er "public". Har du sjekket RRAS oppsettet og interfacene som er der? Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 9. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2020 Jepp, jeg har gått gjennom det flere ganger, og satt opp RRAS fra grunnen av. Men det er nok ikke så enkelt, for da ville det blokkert andre nettsider også, og ikke bare noen ganske få. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 Ah. Beklager. Fikk ikke med meg at det kun var noen få. Er de sidene du har problemer med på klientene også et problem på serveren? Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 9. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2020 Nei, det fikk du visst heller ikke med deg. Sitat Jeg tror det må være noe med RRAS eller innstillingene for nettverkskortet til internt nettverk, for det går greit å gå på Nettavisen på selve serveren. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 Sorry. Lang natt ? Min mistanke går mot sertifikathåndtering evnt brannmur som blokkerer porter eller filtrerer innhold. Det er litt mange år siden jeg jobbet med RRAS dessverre. Så beklager men tror nok ikke jeg er så mye mer til hjelp ? Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 9. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2020 Sånt skjer. ? Men det rare er at det eneste som er endret, er at jeg satte inn det nettverkskortet, og at det bare påvirker noen ganske få ting. Jeg vurderer sterkt å ta en nyinstallasjon fra grunnen av, med det nye nettverkskortet i fra begynnelsen, så jeg ikke setter opp noe på de to nettverksportene på hovedkortet. Det tar jo mye mindre tid nå enn det gjorde i tidligere tider. Jeg bruker bare en reserve-SSD til det, så kan jeg gjøre det når jeg har tid og bare gå tilbake til det vanlige serverimaget når jeg trenger serveren i drift. Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 9. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2020 Jeg ser at det er nettadressen r.acdn.no som den står og tygger på TLS Handshake med. Jeg aner ikke hva det er, men det er vel et slags spiontillegg som skal rapportere til Facebook at jeg er på Nettavisen, eller noe sånt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå