Simen1 Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 I landsbyer der folk bor i skur og ikke bruker mye strøm ville antagelig ingen hatt råd til en Tesla uansett. Utbyggingen av ladenettverket henger sterkt sammen med markedet for bilene deres. Det er jo naturlig at fattige landsbyer ikke har marked for noen av delene. I sånne landsbyer er gjerne en brukt trøsykkel eller moped en stor investering for en familie. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 Simen1 skrev (4 minutter siden): I landsbyer der folk bor i skur og ikke bruker mye strøm ville antagelig ingen hatt råd til en Tesla uansett. Utbyggingen av ladenettverket henger sterkt sammen med markedet for bilene deres. Det er jo naturlig at fattige landsbyer ikke har marked for noen av delene. I sånne landsbyer er gjerne en brukt trøsykkel eller moped en stor investering for en familie. Jeg har sett mange landsbyer med dårlig strømnett men svært få uten biler. Poenget er at en tesla er svært dyr i forhold til biler med forbrenningsmotor. Å lage billige hybridløsninger kan gjøre at folk aksepterer en bil med liten motor og høy virkningsgrad. Det hjelper verden lite at 2% har råd til å kjøre eletrisk mens resten kjører fossilt. Her er en gyllen mulighet til å redusere utslipp nærmere 50% med teknologi som finnes i dag. Det er mye bedre enn at 2% kjører helt uten utslipp.Det gir bare en 2% reduksjon. At batteritekniologien kan endre seg kan snu dette bildet men slik den er i dag er nok dette den beste teknikken. Synker batteriprisen og virkningsgrad på motoren økes opp mot 45 til 50% blir denne kombinasjonen enda gunstigere. 4 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 (endret) Trestein skrev (5 timer siden): Helt genialt. Har etterlyst en slik løsning lenge. Hybrider må ha større batteri og mindre motor. Dagens løsninger er basert på at bilen skal gå like fort når batteriet er tomt. Det gir alt for stor motor og dårlig virkningsgrad Må sei meg einig, for 65 år siden lagde Citrën er fartsmaskin (av 2CV) som var 39% kvassere en førsteutgaven, på hele 9,7 kW (12,5hp). Et helt år før DS komm. Dobler man volumet på denne har man kansje 5 kW (3kW fra batteri + 5kW ved 6 timers kjøring, hig speed og med spillvarme til kupe) strøm ut, det burde holde i lange baner, med nåtidens aerodynamikk, gear olje, stålfelger og avanserte dekk: Og holder Du en snittfart på 70 km/t når rekkeviddeforlenger-motoren går gjør den 420 000 km før oljeskift, tennplugg og filterbyte (40 000 spart). Endret 9. februar 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
hoj Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 "Her er en gyllen mulighet til å redusere utslipp nærmere 50% med teknologi som finnes i dag. Det er mye bedre enn at 2% kjører helt uten utslipp.Det gir bare en 2% reduksjon. At batteritekniologien kan endre seg kan snu dette bildet men slik den er i dag er nok dette den beste teknikken." Svar til Trestein: En brukt elbil + solpanel gjør susen i uland. Husk det kan være vanskelig med tilgang på bensin/diesel og den blir ofte dyr. Med batteriet i bilen har man strøm etter solnedgang.... 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 hoj skrev (8 minutter siden): "Her er en gyllen mulighet til å redusere utslipp nærmere 50% med teknologi som finnes i dag. Det er mye bedre enn at 2% kjører helt uten utslipp.Det gir bare en 2% reduksjon. At batteritekniologien kan endre seg kan snu dette bildet men slik den er i dag er nok dette den beste teknikken." Svar til Trestein: En brukt elbil + solpanel gjør susen i uland. Husk det kan være vanskelig med tilgang på bensin/diesel og den blir ofte dyr. Med batteriet i bilen har man strøm etter solnedgang.... «helt uten utslipp» ? Mener du slik som når eg bor i en kjeller av betong..... 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 Hvor mange 100 000 reservasjoner har denne model 3 en med bensinmotor? ? 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 Kombinerer man dette med en "ren" dieselmotor, så har man en fin mellomløsning inntil brenselceller og hydrogen overtar. 6 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 Men så kommer jo Toyota med sitt Solid State batteri på OL i Tokyo til sommeren..og da kjører vi vel 1000km på faststoffbatteriet som blir ca like stort i størrelse som ett batteri som gir elbiler akkurat nå ca 500km..og kan lades mange ganger raskere pluss at det ikke er brannfarlig. Da er vel denne rekkeviddeforlenger-Tesla´n utdatert igjen.. Det skal vel monteres i alle Toyota elbiler fra 2023 etter som jeg forstår. 1 Lenke til kommentar
Arvid Lenes Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 generatoren burde vært gassdrevet og gjerne gått på biogass ... bilen burde også fått erstatta litt batteri med en superkondensator for å få mer effektiv bremsekraftgjenvinning og lettere vekt . bremsekraftgjenvinning med hydraulisk akkumulatorbank eller svinghjul i vakum burde også studeres og vurderes ... 40 % virkningsgrad er alt for dårlig - det er lett å utvikle flertrinnsvarmekraftmaskiner med mye høyere virkningsgrad eller fks en moderne videreutvikla form for stirling / dampmaskin , kanskje i kombinasjon med varmepumpe som suger varme fra omgivelsene - det meste av verdens trafikk er i varmt klima så saken er egentlig bare å samle og konsentrere varmeenergien fra bilens mattsvarte overflate , kupe og omgivelsene og drive en stirling / dampmaskin ... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 (endret) Arvid Lenes skrev (16 minutter siden): generatoren burde vært gassdrevet og gjerne gått på biogass ... bilen burde også fått erstatta litt batteri med en superkondensator for å få mer effektiv bremsekraftgjenvinning og lettere vekt . bremsekraftgjenvinning med hydraulisk akkumulatorbank eller svinghjul i vakum burde også studeres og vurderes ... 40 % virkningsgrad er alt for dårlig - det er lett å utvikle flertrinnsvarmekraftmaskiner med mye høyere virkningsgrad eller fks en moderne videreutvikla form for stirling / dampmaskin , kanskje i kombinasjon med varmepumpe som suger varme fra omgivelsene - det meste av verdens trafikk er i varmt klima så saken er egentlig bare å samle og konsentrere varmeenergien fra bilens mattsvarte overflate , kupe og omgivelsene og drive en stirling / dampmaskin ... Du virker smart nok til å utvikle en evighetsmaskin. Har du noen tanker om hvorfor ingen av de gode ideene dine blir realisert? Endret 9. februar 2020 av Slettet+234981 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 Så er vi greit over på kun elektromotor, hydrogen og brenselcelle. Rask fylling og nye mil, og passe størrelse på batteriet. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 Gadden skrev (14 minutter siden): Du virker smart nok til å utvikle en evighetsmaskin. Har du noen tanker om hvorfor ingen av de gode ideene dine blir realisert? Det tar litt plass, og har begrensninger, er noen dyre leiketøy. Billigere og betre å doble et stasjonært, for lading. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 Fri diskusjon og kunnskap skrev (26 minutter siden): Så er vi greit over på kun elektromotor, hydrogen og brenselcelle. Rask fylling og nye mil, og passe størrelse på batteriet. Hvor mye koster en fuel celle? Tror det går noen år før de kommer ned på nivået til en snøfresermotor. Husk at Norge er et ekstremt rikt land i forhold til verdenssnittet. Har ingentig for seg for bilfabrikanter å utvikle noe ingen har råd til. En forbrenningsmotor kan gå på nesten hva som helst. Biogass, alkohol, trekull, ammoniakk, osv. Alt etter hva man har. 2 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 (endret) ACYBN18O skrev (2 timer siden): Men så kommer jo Toyota med sitt Solid State batteri på OL i Tokyo til sommeren..og da kjører vi vel 1000km på faststoffbatteriet som blir ca like stort i størrelse som ett batteri som gir elbiler akkurat nå ca 500km..og kan lades mange ganger raskere pluss at det ikke er brannfarlig. Da er vel denne rekkeviddeforlenger-Tesla´n utdatert igjen.. Det skal vel monteres i alle Toyota elbiler fra 2023 etter som jeg forstår. Vi snakker først 2030 før de evt får et slikt batteri som klarer 500 miles (800km). Altså om 10 år. Sitat For the latter's effort, the three Japanese automakers hope to produce a solid-state battery pack capable of providing 340 miles of range, but by 2030, the hope is advances will lead to a battery good for 500 miles of range. https://www.cnet.com/roadshow/news/toyota-solid-state-battery-electric-olympics/ Endret 9. februar 2020 av Simkin 1 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 "Ifølge Obrist drikker hybridversjonen deres på det meste 0,2 liter bensin per mil, og rekkevidden ligger på 100 mil. På ren batteridrift tar den seg likevel bare ti mil, og en ulempe er at bensinmotoren slår inn så fort man kjører i over 65 km/t." Høres for godt ut til å være sant. 0,2 liter bensin pr. mil og 40% virkningsgrad betyr at bensinmotoren lader batteriet med maks 0.2x10kWh x 0.4 = 0,8kWh pr. mil. I så fall bruker bilen 11kWh/100 mil fra batteriet pluss 0,8 kWh fra generatoren. Det betyr at bilen kun trenger 91 Wh / km. Det er mistenkelig mye lavere enn forbruket til en vanlig model 3. Og det har man altså klart ved å redusere bilens vekt med rundt 12 %. 1 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 (endret) Eivind Helle skrev (54 minutter siden): "Ifølge Obrist drikker hybridversjonen deres på det meste 0,2 liter bensin per mil, og rekkevidden ligger på 100 mil. På ren batteridrift tar den seg likevel bare ti mil, og en ulempe er at bensinmotoren slår inn så fort man kjører i over 65 km/t." Høres for godt ut til å være sant. 0,2 liter bensin pr. mil og 40% virkningsgrad betyr at bensinmotoren lader batteriet med maks 0.2x10kWh x 0.4 = 0,8kWh pr. mil. I så fall bruker bilen 11kWh/100 mil fra batteriet pluss 0,8 kWh fra generatoren. Det betyr at bilen kun trenger 91 Wh / km. Det er mistenkelig mye lavere enn forbruket til en vanlig model 3. Og det har man altså klart ved å redusere bilens vekt med rundt 12 %. 1000 km rekkevidde (til tom tank) er neppe en kjøresyklus, for da ville plugginn-hybrider tape på å ha for stor tank. Batteriet er 17kWt så tallene dine blir 0,97 kWt/10 km, man får oppvarming fra spillvarme. En 2CV fra 1955 ville greid dette. Endret 9. februar 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
poi Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 Nettavisen hadde nettopp en vintertest av Model 3 der de målte forbruket til ca 180 Wh/km mellom Oslo-Trondheim. https://www.nettavisen.no/livsstil/vintertest-tesla-model-3-long-range-fra-oslo-til-trondheim/3423913651.html Quote Resultatet av turen Trondheim - Oslo via Østerdalen var 513,7 kilometer og et strømforbruk på 96 kWh - 4 kWh mer enn den noe lenger turen dagen før. Det gir et snittforbruk på 186 Wh/km. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 Trestein skrev (6 timer siden): Her er en gyllen mulighet til å redusere utslipp nærmere 50% med teknologi som finnes i dag. Det er mye bedre enn at 2% kjører helt uten utslipp.Det gir bare en 2% reduksjon. Nei, det tar ~20 år fra nye biler lanseres og selges til de havner i uland. Dersom alle kjøper elbil i I-land nå så tar tilgangen på gamle diesel/bensin-vrak slutt om ~20 år. Dermed har ikke ulandene så mye alternativ til å ta i mot elbiler. Men bortsett fra det så mener jeg forbud mot salg av ikke ladbare biler i I-land er veien å gå. Dvs. man må velge mellom plugin-hybrider og rene elbiler. Samme hvor mange fordommer man har mot elektrisk drivlinje vil alle få erfaring med det etter hvert. Det bør settes minstekrav til elektrisk rekkevidde, f.eks 50 km. Salvesen. skrev (5 timer siden): Hvor mange 100 000 reservasjoner har denne model 3 en med bensinmotor? ? Det er en konseptbil. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 Simen1 skrev (5 minutter siden): Nei, det tar ~20 år fra nye biler lanseres og selges til de havner i uland. Dersom alle kjøper elbil i I-land nå så tar tilgangen på gamle diesel/bensin-vrak slutt om ~20 år. Dermed har ikke ulandene så mye alternativ til å ta i mot elbiler. Men bortsett fra det så mener jeg forbud mot salg av ikke ladbare biler i I-land er veien å gå. Dvs. man må velge mellom plugin-hybrider og rene elbiler. Samme hvor mange fordommer man har mot elektrisk drivlinje vil alle få erfaring med det etter hvert. Det bør settes minstekrav til elektrisk rekkevidde, f.eks 50 km. Det er en konseptbil. Jeg tror ikke at folk begynner å kjøre el biler i land uten strømnett. Da kjører de heller de gamle litt lenger. Var i Pakistan for noen år siden og den mest populære bilen var Toyota corollaer med bakhjulstrekk fra 70-årene. De er nesten 50 år gamle.Det kan se ut som om moderne biler ikke er så populære pga kostbar teknikk. Gamle corollaer og datsuner kan repareres i det uendelige. Tviler på at 20-år gamle el biler blir noe stor eksportartikkel i fremtiden. At noen om 8 år kjøper en tesla S med en batteripakke som koster det samme som 50 brukbare bensinbiler og som er umulig å lade er tvilsomt. En mye enklere bil med liten motor og batteri har en sjanse. Når det er sagt så er det virkelig byer som carachi som hadde trengt el biler. Tror ikke det er mange dieselbiler som har noe røykbegrensing. Er faktisk redd for at de setter inn motorer som er eldre enn bilene. Mekaniske dieselmotorer er utrolig mye enklere å vedlikeholde og reparere enn moderne common rail motorer, 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 Salvesen. skrev (6 timer siden): Hvor mange 100 000 reservasjoner har denne model 3 en med bensinmotor? ? Om du leste artikkelen så har det ikke vert meningen å lage en bensinversjon av tesla 3 for salg. Meningen har nok vert å vise hvor enkelt denne bilen kan moderniseres slik at den blir lettere ,billigere og får lengre rekkevidde. Om man skulle produsert en slik bil ville man nok bygget den fra grunnen. Pga av vektbesparelsen kunne nok både motor og karrosereri vert mye lettere enn dagens. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå