Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med tetracyclin mot kviser

Gjest bbf9f...230

Anbefalte innlegg

Gjest bbf9f...230

Jeg er en 35 år gammel kvinne som alltid har slitt med kviser/byller. Det var kommet til det punktet at jeg ikke tør å date, fordi jeg syns det er flaut. Legen ha nå foreskrevet tetracylin, men har ikke gitt meg informasjon om hva jeg kan forvente ift behandling. Har nå gått på det i noen dager og det føles litt som om kvisene har blitt verre og større, og jeg lurer på om dette er normalt? Hvilke andre erfaringer har dere som har brukt dette tidligere?

Anonymous poster hash: bbf9f...230

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tatt tetracyclin, jeg fikk heller ingen forklaring på hva jeg kunne forvente.

Tetracyclin er jo antibiotika som kun holder kvisene unna så lenge du tar disse tablettene. Tar nok 2-3 uker å bli kvitt kvisene. Antibiotika er jo sepesielt dårlig for magen og bakteriefloraen. Jeg gikk 10 år med kviser i voksen alder før jeg så kom meg til hudlege som ga meg resept på den eneste kuren som finnes; isotretinoin.

Isotretinoin kan gi noen alvorlige bivirkninger, men mange er sjeldent man opplever. Jeg får ingen kviser lenger så lenge jeg holder meg unna sukker. Hadde jeg tatt kuren lenger så kunne jeg nok spist sukker også, men potensielt slitt mer med tørr hud. I etterkant har jeg fått så tørr hud på beina at jeg får inngrodde hår. Broren min forverret et utslett han får hver vinter på hendene med denne kuren.

Det var uansett verdt konsekvensene

Endret av Sound money
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tetracyclin blir verre helt i starten før det bedrer seg. Problemet med tetracyclin er at det kun har effekt mens man går på det, noe man ikke kan gjøre fast.

Man kan ikke gå på tetracyclin i lengre intervall enn 3 mnd, og ikke overstige 6 mnd bruk per år. Grunnen til det har at man vil få sopp i underliv/tarmer dersom man overbruker dette preparatet. 

Med andre ord er ikke tetracyclin noen god løsning dersom du har kronisk akne. Jeg kjenner meg igjen i problemene du skriver, og har selv vært gjennom det meste, også tetracyclin, som kun fungerte mens jeg gikk på det, mens jeg fikk kraftig tilbakefall hver gang jeg måtte ta 3 mnd pause.

Nå bruker jeg isotretinoin fast, på lav dose, og får regelmessig oppfølging på poliklinikken ved rikshospitalet (man må ha henvisning til rikshospitalet om man skal ha resept på isotretinoin for fast bruk). Dette var eneste som hjalp for min del, har slitt i over 14 år, og jeg får tilbakefall dersom jeg stopper/eller dropper isotretinoin over en periode, må derfor gå på det fast.

Dersom du sliter med kronisk akne og betennelser som ikke går over med alder, eller ved vanlig behandling ville jeg rådet deg til å be om henvisning til rikshospitalet. Tetracyclin, kremer eller annen behandling vil ikke hjelpe på sikt dersom tilstanden din er kronisk.

Bare sende meg pm om du trenger noen å snakke med, du er ikke alene :) 

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...