Gå til innhold

Må jeg låse opp mobilen for å bruke NFC?


Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å bruke NFC (Google Pay) på butikker. Det funker greit, men jeg er litt usikker på hva som skal til for at det skal fungere. Det virker nødvendig å aktivere skjermen, og noen ganger må jeg låse opp telefonen helt. Å legge den mot terminalen helt lukket virker ikke i det hele tatt. Er det et premiss at den skal være låst opp over et visst beløp? Jeg vil jo bare legge mobilen på terminalen og ferdig med det uten å måtte åpne den på noe vis. Hvis jeg er nødt til det føler jeg hele vitsen faller litt bort...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, -Siberian- said:

Er det et premiss at den skal være låst opp over et visst beløp?

Ja, husker ikke akkurat beløpet men. Det er av sikkerhetsmessige  grunner, slik at ikke hvem som helst kan tappe deg for penger om du skulle miste mobilen. Det går jo ganske fort å låse opp mobilen med fingeravtrykkleseren da, så ser ikke helt hvorfor du har problemer med det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg må alltid låse opp mobilen for å få betalt uavhengig av beløp, men dette ser jeg på som et positivt sikkerhetstiltak.

Men hvordan er det egentlig med klokker og annet utstyr som brukes til å betale med?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
-Siberian- skrev (14 timer siden):

Idag låste jeg opp mobilen helt før jeg la den på terminalen, men til og med da måtte jeg bruke fingeravtrykk og prøve igjen :nei: Veldig trygt så klart, men det fører jo bare til at jeg legger kortet bortpå i stedet.

Hm, kanskje noen innstillinger? Jeg slipper dette og trenger kun låse opp telefonen for deretter legge telefonen mot terminalen. Hva slags telefon har du?

Lenke til kommentar
On 2/11/2020 at 6:39 PM, -Siberian- said:

Idag låste jeg opp mobilen helt før jeg la den på terminalen, men til og med da måtte jeg bruke fingeravtrykk og prøve igjen :nei: Veldig trygt så klart, men det fører jo bare til at jeg legger kortet bortpå i stedet.

Større varekjøp eller bare tilfeldig ekstra sikkerhet mao. 

Helt likt måten kontaktløs betaling med kort fungerer 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Janvik skrev (2 timer siden):

Større varekjøp eller bare tilfeldig ekstra sikkerhet mao. 

Helt likt måten kontaktløs betaling med kort fungerer 

Man slipper kode med betaling på Google Pay/NFC i motsetning til kontaktløs betaling med kort, så helt likt er det ikke. Men man må låse opp skjermen med fingeravtrykk (trolig går det også med ansiktslås eller sveip). Det er mye enklere med mobil enn kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...