Gå til innhold

Droppet ut av lærlingtid - Mulig å bli lærling igjen?


Jegmegselv

Anbefalte innlegg

Alle som har vært lærling her.. jeg har vært litt dum, eller veldig dum. I livet generelt, gjort masse feil. En av disse feilene var å droppe ut av lærlingstiden min. Det var frivillig men den dag idag innser jeg at jeg var ung og dum. Jeg har sendt epost til opplæringskontoret om dette, men jeg stresser veldig og er utålmoding med å få vite dette. Spørsmålet er; har jeg sjangs til å bli lærling igjen? Kan jeg søke meg inn på nytt selvom jeg har brukt en sjanse? Føler meg veldig håpløs og vil så gjerne ha en utdanning, og ønsker ikke å gå påbygg ettersom jeg ikke har troa på meg selv med disse tunge fagene.. jeg vil bare kunne ta fagbrev og jobbe. Noen som helst som har peiling på dette??

Endret av GiaMahan
Endret tittel på tråd til trådstarter til en mer beskrivende tittel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å bare ta kontakt med alle relevante firmaer og høre om muligheter? Du har vel litt erfaring siden du har prøvd deg litt?

Å ta kontakt med diverse opplæringskontor og andre hjelpeinstanser er sikkert heller ikke dumt. Har du motivasjon, gjør alt du kan. Selvfølgelig skal du belønnes for å innrømme en miss. Bare husk at det er sikkert en del om beinet, så du må kanskje vente litt på en mulighet.

Lenke til kommentar

Jeg føler egnt ikke jeg har noen særlig erfaring lenger, og føler meg ganske hjelpesløs. Det er ca 2/3 år siden jeg droppa ut. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, annet enn å kontakte opplæringskontoret, har sendt dem epost om situasjonen idag, så håper på svar i løpet av uken. Føler jeg trenger så mye hjelp som mulig siden jeg føler jeg vet så lite om hvordan jeg skal tre frem. Er vanskelig selvom jeg har satt meg selv i denne situasjonen, så føler jeg meg håpløs, vil bare fikse det.

Taurean skrev (4 minutter siden):

Hva med å bare ta kontakt med alle relevante firmaer og høre om muligheter? Du har vel litt erfaring siden du har prøvd deg litt?

Å ta kontakt med diverse opplæringskontor og andre hjelpeinstanser er sikkert heller ikke dumt. Har du motivasjon, gjør alt du kan. Selvfølgelig skal du belønnes for å innrømme en miss. Bare husk at det er sikkert en del om beinet, så du må kanskje vente litt på en mulighet.

 

Lenke til kommentar
Taurean skrev (13 minutter siden):

Begynn å google firmaer i nær- og fjernområder der du bor som driver med det du drev med, og vurdér å begynne å ringe dem Mandag. Legg en plan og gjør det. Spør om du kan komme inn til en prat, eller om du kan sende inn en søknad. Sånn kan du holde på hele uka.

Føler ikke jeg har baller til å gjøre dette.. må legge til at jeg ikke engang har hatt jobb siden jeg slutta, er ekstremt introvert og sliter med den sosiale siden av meg noe som gjør det ekstremt vanskelig i livet. Er nok vanskelig å forstå men sånn er det bare, har lav selvtillit no og i tillegg til det så det gjør det bare vanskeligere.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Jegmegselv said:

Føler ikke jeg har baller til å gjøre dette.. må legge til at jeg ikke engang har hatt jobb siden jeg slutta, er ekstremt introvert og sliter med den sosiale siden av meg noe som gjør det ekstremt vanskelig i livet. Er nok vanskelig å forstå men sånn er det bare, har lav selvtillit no og i tillegg til det så det gjør det bare vanskeligere.

Hvis ikke du tør ta kontakt med firmaer kommer du aldri noen vei. Da må du heller få hjelp til å komme over det eller lage din egen enmannsbedrift der du ikke har kundekontakt (om det er mulig).

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (2 minutter siden):

Hvis ikke du tør ta kontakt med firmaer kommer du aldri noen vei. Da må du heller få hjelp til å komme over det eller lage din egen enmannsbedrift der du ikke har kundekontakt (om det er mulig).

Jeg har tatt kontakt med opplæringskontoret, tror du ikke de kan hjelpe meg? Hvis de da sier jeg må skaffe plass selv, samt kanskje litt veiledning om hvordan og hva jeg skal si og gjøre, så hjelper det hvertfall noe for meg.

Lenke til kommentar

Ja det er mulig, det er 50 åringer som er lærlinger. Men en må stå på. Å kun sende epost til opplæringskontoret i håp om at de skal ordne alt for deg er ikke godt nok. Ta deg i nakken, sett deg ned å lag søknader å CV. Send rundt til alle mulige institusjoner som driver med dette. Vær ærlig og nevn dine drømmer å håp. Så er det bare til å krysse fingrene for at noen tar kjangsen. 

Ett annet problem er støtte. Normalt sett får arbeidsplassene støtte for å ha lærlinger, når du nå søker vill de nok ikke få denne støtten. Derfor vill det være bedre for bedriften å velge en lærling som kommer rett i fra skolen.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Jegmegselv said:

Jeg har tatt kontakt med opplæringskontoret, tror du ikke de kan hjelpe meg? Hvis de da sier jeg må skaffe plass selv, samt kanskje litt veiledning om hvordan og hva jeg skal si og gjøre, så hjelper det hvertfall noe for meg.

Jo men du må gjøre noe selv og. Etter lærlingeperioden skal du jo også få deg jobb. Hvordan skal det gå dersom du ikke kan ta kontakt med potensielle arbeidsgivere?

Lenke til kommentar
Jegmegselv skrev (38 minutter siden):

Føler ikke jeg har baller til å gjøre dette.. må legge til at jeg ikke engang har hatt jobb siden jeg slutta, er ekstremt introvert og sliter med den sosiale siden av meg noe som gjør det ekstremt vanskelig i livet. Er nok vanskelig å forstå men sånn er det bare, har lav selvtillit no og i tillegg til det så det gjør det bare vanskeligere.

Ok. Som et lite eksperiment: Sett deg i denne situasjonen: Hva ville du gjort om du hadde 1 milliard kroner og ikke trengte å jobbe? Mer penger enn du klarte å bruke opp. Hva hadde du gjort da? Både i kort- og langtidsperspektiv.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Ja det er mulig, det er 50 åringer som er lærlinger. Men en må stå på. Å kun sende epost til opplæringskontoret i håp om at de skal ordne alt for deg er ikke godt nok. Ta deg i nakken, sett deg ned å lag søknader å CV. Send rundt til alle mulige institusjoner som driver med dette. Vær ærlig og nevn dine drømmer å håp. Så er det bare til å krysse fingrene for at noen tar kjangsen. 

Ett annet problem er støtte. Normalt sett får arbeidsplassene støtte for å ha lærlinger, når du nå søker vill de nok ikke få denne støtten. Derfor vill det være bedre for bedriften å velge en lærling som kommer rett i fra skolen.

 

Lykke til!

Jeg håper ikke de skal gjøre alt for meg. Jeg trenger veiledning ettersom jeg ikke vet hvordan jeg går frem om det. Jeg har spurt dem om jeg kan søke meg inn på nytt og hva alternativene mine er, ikke om de kan fikse det for meg.

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (8 minutter siden):

Jo men du må gjøre noe selv og. Etter lærlingeperioden skal du jo også få deg jobb. Hvordan skal det gå dersom du ikke kan ta kontakt med potensielle arbeidsgivere?

Det skjønner jeg at jeg må. Men situasjonen min er litt spesiell og derfor trenger jeg litt hjelp til å komme meg i gang, og søke meg jobb etter lærlingstiden når jeg har fagbrev og kvalifikasjonene jeg trenger anser jeg ikke som et problem. Jeg kan ta kontakt da ettersom jeg har grunnlag, men nå så føler jeg meg ganske håpløs og vet ikke hvordan jeg går frem, derfor ønsker jeg hjelp/veiledning. Ikke at noen tilbyr meg plass på magisk sett.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Jegmegselv said:

Det skjønner jeg at jeg må. Men situasjonen min er litt spesiell og derfor trenger jeg litt hjelp til å komme meg i gang, og søke meg jobb etter lærlingstiden når jeg har fagbrev og kvalifikasjonene jeg trenger anser jeg ikke som et problem. Jeg kan ta kontakt da ettersom jeg har grunnlag, men nå så føler jeg meg ganske håpløs og vet ikke hvordan jeg går frem, derfor ønsker jeg hjelp/veiledning. Ikke at noen tilbyr meg plass på magisk sett.

OK da misforsto jeg kanskje det du skrev tidligere. De kan sikkert hjelpe deg igang, men du må regne med å ta litt kontakt selv og.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (59 minutter siden):

Ok. Som et lite eksperiment: Sett deg i denne situasjonen: Hva ville du gjort om du hadde 1 milliard kroner og ikke trengte å jobbe? Mer penger enn du klarte å bruke opp. Hva hadde du gjort da? Både i kort- og langtidsperspektiv.

Skjønner ikke helt hvordan det er relevant.. men jeg hadde vel flyttet kjøpt meg et hus/en leielighet, kjøpt et hus til familien min, skaffet meg en hund, reist rundt i verden, shoppet (noe jeg ikke har på lenge) levd livet?

Lenke til kommentar
Jegmegselv skrev (52 minutter siden):

Skjønner ikke helt hvordan det er relevant.. men jeg hadde vel flyttet kjøpt meg et hus/en leielighet, kjøpt et hus til familien min, skaffet meg en hund, reist rundt i verden, shoppet (noe jeg ikke har på lenge) levd livet?


Og hva ville du gjort ellers? Hva ligger i å "leve livet"? Hvilke interesser har du i jobbfronten, annet enn det du har jobba med før? Husk at nå har du uendelig tid og muligheter til å utdanne deg og gjøre hva du vil. Presset er borte og du kan fokusere på hva du -egentlig- vil gjøre. Veterinær, ledelse, filosofi, psykologi, kokk, ernæringsfysiolog, murer, håndtverker, it-data, elektronikk.

Kanskje du har skjulte lederskapsevner, og kunne blitt en god investor?

Lek litt rundt med denne:

https://utdanning.no/jobbkompasset/index.html

 

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (15 minutter siden):


Og hva ville du gjort ellers? Hva ligger i å "leve livet"? Hvilke interesser har du i jobbfronten, annet enn det du har jobba med før? Husk at nå har du uendelig tid og muligheter til å utdanne deg og gjøre hva du vil. Presset er borte og du kan fokusere på hva du -egentlig- vil gjøre. Veterinær, ledelse, filosofi, psykologi, kokk, ernæringsfysiolog, murer, håndtverker, it-data, elektronikk.

Kanskje du har skjulte lederskapsevner, og kunne blitt en god investor?

Lek litt rundt med denne:

https://utdanning.no/jobbkompasset/index.html

 

Ja det er det, jeg har faktisk ingen ambisjoner. Ingen interesser heller, jeg liker å sy klær men jeg føler ikke det er like bra som å jobbe som en helsefagarbeider, pluss det er bare noe for gøy inniblandt. Jeg vil satse på noe trygt og jeg føler at det er det. Familien min er ikke særlig vellykket og få har utdannelse, så jeg har ingen å se opp til. Men jeg vil ikke følge i de fotsporene heller derfor ønsker jeg å bli lærling igjen få å ta fagbrevet og ha den utdannelsen. Jeg kunne blitt kokk/baker, men jeg vil ikke starte skolen på nytt heller for å være ærlig.

Lenke til kommentar

Det ligger hele greia: Ingen å se opp til. Så hvem ellers ser du opp til. Hva med deg selv?

Hva ville du eventuelt lært barna dine om jobb, samfunnsansvar, økonomi, pengestyring og alt det der? Bryt den negative sirkelen du er født inn i, løft deg selv opp. Begynn å søk jobber til uka og jobb deg ut av det.

Får du ingen motivasjon eller støtte av familien?

Lenke til kommentar

Hva med NAV? Dem har mye erfaring med å hjelpe folk ut i arbeid. Spør om å få komme inn på det dem kaller for "Kvalifiseringsprogrammet". Da betaler dem en liten slant lønn til deg samtidig som dem har veiledningssamtaler med deg for å finne hva du passer til og så kontakter dem passende bedrifter og gjør avtaler for deg. Fungerer ikke dette, så har NAV avtaler med andre bemanning-selskap som kan ta jobben videre ut fra en litt annen vinkling. 

Lenke til kommentar
Taurean skrev (15 minutter siden):

Det ligger hele greia: Ingen å se opp til. Så hvem ellers ser du opp til. Hva med deg selv?

Hva ville du eventuelt lært barna dine om jobb, samfunnsansvar, økonomi, pengestyring og alt det der? Bryt den negative sirkelen du er født inn i, løft deg selv opp. Begynn å søk jobber til uka og jobb deg ut av det.

Får du ingen motivasjon eller støtte av familien?

Nei ikke stort. Ingen motivasjon, moren min vil bare jeg skal gå å melde meg på nav. Jeg har litt fordommer mot det personlig, og har prøvd å søke meg jobber selv. Men ingen hell, og etter å ha tenkt mye på utdanning og ikke kommet frem til noe jeg VIL og vet jeg brenner for så vil jeg bare ta opp det jeg droppet, noe jeg vet jeg aldri burde gjort. Jeg vet ikke hva jeg ville lært barn uten om at det er viktig å få en utdanning og helst noe høyt, hadde jeg visst det jeg visste nå feks så hadde jeg gått for studiespesialiserende istedet for yrkesfag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...