Gå til innhold

Hvilken mesh-router gir maksimal hastighet?


Thomie

Anbefalte innlegg

Jeg har et Airties 4920 mesh-nettverk som yter utrolig dårlig. Ved måling oppnår jeg maksimalt 200mbits (målt kliss inntil routeren), til tross for at fiberlinja er 500mbits.

Har skjønt at Airties ikke er kremen av mesh-routere, og jeg lurer derfor på om noen har forslag til hvilken mesh-router jeg bør gå til anskaffelse av for å yte maksimalt av linja jeg har.

Har sett på både Google wifi og Tp-link Deco 9+, men aner ikke om disse duger?

Noen som har forslag å komme med? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Primært sett vil jeg vel si at hovedmålet for de fleste når det gjelder mesh, er å få en "ok" hastighet på alle de stedene man trenger det. Maksimal ytelse for en enkelt klient er nødvendigvis ikke det som står i fokus.

Videre er det et spørsmål hva du bruker som klient. Det er mobiler og pc-er som ikke har en spesielt god wifi-implementasjon. Med 200 Mbps som du skriver her, så høres det vel "normalt ok" ut i utgangspunktet. Spesielt hvis det er fra en mobil enhet og ikke en bærbar pc.

Og når du sier ruteren - er det da først ruter, den som er tilkoblet din nettforbindelse, du mener? Hvis forbindelsen skal gå videre til en av de andre mesh-satellittene, er det naturlig at ytelsen blir dårligere.

Har du mesh-satellittene koblet opp med kabel, eller står de med trådløs forbindelse til første enhet?

Hvis man ikke har mulighet for å koble opp satellittene med kabel og man ønsker maksimal ytelse, vil det være viktig at man kjøper en mesh-løsning med dedikert 5GHz-wifi-bånd for backhaul-trafikken. Dette gir da mulighet for å kommunisere litt mer uavhengig ut mot klienter parallelt med at man kommuniserer med hovedenheten (med det sagt, helt parallelt er det ikke, men likevel - betydelig bedre enn å dele 5GHz til både klientkommunikasjon og backhaul).

Google WiFi har ikke dedikert backhaul. Deco 9 Plus har det - samme har noen av de litt mer påkostedene modellene i Netgear Orbi-serien. For eksempel noen av Netgears modeller er også båndbredden for den dedikerte kanalen mellom enhetene høyere enn en del andre som har dedikert kanal (bruker flere antenner, flere parallelle strømmer... litt forenklet sett).

Google WiFi er for en del - blant annet litt avhengig av internettleverandør og hvilken tv-tjeneste man har på fiber - noe herk med tanke på at de ikke støtter bromodus. Jeg har Google WiFi, men synes ikke de fungerer optimalt som ruter - er en "enkel løsning for folk flest". Dette hadde ikke vært noe problem hvis bromodus hadde vært støttet. Bromodus støttes så vidt jeg vet av enhetene fra TP-Link og Netgear (i hvert fall på en del av modellene - om alle gjør det kan jeg ikke svare for).

Uten å vite noe om hvilken type klienter du tester med, evt. om du bor i en boligblokk, rekkehus eller enebolig, er det litt vanskelig å si om du trolig vil ha noen stor gevinst for å gå for en dyrere og mer avansert mesh-løsning.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Thomie said:

Jeg har et Airties 4920 mesh-nettverk som yter utrolig dårlig. Ved måling oppnår jeg maksimalt 200mbits (målt kliss inntil routeren), til tross for at fiberlinja er 500mbits.

Har skjønt at Airties ikke er kremen av mesh-routere, og jeg lurer derfor på om noen har forslag til hvilken mesh-router jeg bør gå til anskaffelse av for å yte maksimalt av linja jeg har.

Har sett på både Google wifi og Tp-link Deco 9+, men aner ikke om disse duger?

Noen som har forslag å komme med? :)

Når jeg satt opp Google WiFi her hjemme (fordi man fikk 3 for 2 via altiboks) så målte jeg 300+ (500/500 altibox) fra min gamle Samsung S9, Men jo flere enheter som ble satt opp (nå 30+) på tråd og trådløs så sank selvsagt dette. Det som er vanlig nå er 50-150.

På tråd får jeg nesten alltid 500+.

Men Google Wifi er meshnett for "dum dummere", selv bestemor kan sette det opp og du skal ikke ha behov for noe som helst "ekstra" funksjonalitet om du går for det. Men det fungerer veldig bra også med chromecast som eks. Asus hadde issues med innimellom (vi har 4 stk chromecast i huset og 4 stk chromecast audio).

Jeg irriterer meg innimellom på hvor lite funksjonalitet den har utover det vanlige. men det den har er:
- mesh
- foreldrekontroll (nettfilter, sette tidsur på trådløst til barna osv)
- gjestenettverk
- begrenset DHCP med sine shortcomings.
- grei mobilapp og sentral styring via home/wifi
- integrasjon mot andre "smarte greier" som eks. hue, smarthings.
  Men ikke alt virker som eks. integrasjonen med Netatmo værstasjon ol.
- mulighet til å be routeren teste hastighet mot hver AP og/eller hver enhet i nettverket fra mobilappen (kjekt)
- mulighet til å koble til kabel med switch for trådet utvidelse i hver AP (veldig kjekt ved TV benken)
- virker å fungere greit med både iOS og Android.
- billig, har ofte  "3 for 2" kampanjer.
- Høy WAF - estetisk flott og gjør lite ut av seg med de runde, hvite små boksene. Lysringen kan også slås av og justeres i styrke via appen.


Det anbefales også å sette den opp i bridgemode som ikke alltid er det alle ønsker og vil man sette opp VPN server eller klient og annet i routeren så er man låst med en gang.

Google Wifi er selvsagt også en "enighet" om at man fraskriver seg alt privatliv på nettverkstrafikk selv om man fjerner alt av "cloud" funksjonalitet. Google ønsker dine metadata, det bør det ikke være noen tvil om. Man kan selvsagt kjøre VPN fra pc/mobil/pad.

Men det som er bra er at det "just works" og jeg har nå god dekning i hele huset og selv ut i garasjen og hele hagen/verandaer/uteområdene med 3 APer. Det beste er at chromecastene har fungert feilfritt på trådløst i over 3 måneder og det skjedde aldri med Asus (tråd funket alltid stabilt). Med en familie som er storforbrukere av streamingtjenester er det et must for oss.

Enkelheten og at hvem som helst kan sette den opp og ha oversikt via mobilappen (de man har lagt til som manager via appen) er for mange en velsignelse.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar.

 

Til Null:

Jeg har målt med pc.

Mitt oppsett er router (Inteno fra eidsiva) som er koplet rett i fiberkonverteren og kabel fra denne routeren og inn i master-noden til Airties 4920. Airties fungerer vel i grunn som et aksesspunkt. De to andre nodene står plassert rundt om i huset (enebolig over to plan).

Nodene er ikke kablet sammen, og kommuniserer trådløst med hverandre uten dedikert backhaul.

 

Er som det blir sagt; 200mbits holder jo i mer enn massevis hva gjelder strømming og mobilbruk, men det er spesielt ps4-konsollen og en av pcene jeg godt kunne tenkt meg maks hastighet til nedlastning. Og for å unngå å måtte kable opp til disse to enhetene, er jeg ute etter gode nok mesh-enheter som greier å pushe maks hastighet trådløst.

 

Ut ifra svarene skjønner jeg at Google wifi er et brukbart alternativ, men at ulempen er manglende backhaul.

Vil det si at det kan være større mulighet for raskere hastighet ved anskaffelse av tp-link deco m9+?

 

 

Endret av Thomie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I teorien skulle Deco M9+ være bedre ytelsesmessig. 

Du sier f.eks. at du har en PS4 her som du skulle ha hatt bedre ytelse. Hvor langt står denne fra en AirTies-satellitt i dag? Tanke her er jo ellers hvordan man kan begrense en del av "dobbeltrafikken" på wifi, eller at f.eks. backhaul går på 5GHz, mens klinter kobler seg på 2,4GHz. Regner med disse AirTies-enhetene har ethernet-port slik at man også f.eks. kunne koblet en PS4 direkte på den hvis den uansett står såpass nært. Kanskje andre ting som også står i nærheten av disse som kan kobles med kabel? Selv om da forbindelsen til hovedenheten er via wifi, unngår man i hvert fall noe av wifi-trafikken. Rent latency-messig er jo ikke wifi optimalt, men å unngå ett ledd av wifi her vil kunne være fordelsmessig (med mindre ikke PS4-en uansett har kontakt med hovedenheten?)

For nedlasting på PS3 og PS4 synes jeg det ofte virker som ikke flaskehalsen på min side. Har hatt de tilkoblet med kabel, og synes likevel gjerne at hastigheten blir liggende på under 100 Mbps (har 500 Mbps). Hvis begrensningene ligger på Sony sin side, hjelper det lite hva man gjør med sitt eget hjemmenett.

Kablet backhaul kunne jo også vært noe å bruke pengene på. Kunne vel også kanskje gjort at en del enheter rundt om kring kunne vært på kabel. Hvor vanskelig/enkelt dette er å få gjort noe med kommer såklart an på huset. For prisen av et nytt mesh-system er du jo også godt stykke på vei til å få en elektriker e.l. til å gjøre jobben.

Personlig var det en jobb å få lagt kabler til et par sentrale steder i huset for noen år tilbake. Kostnaden var ikke mange kronene. Rent WAF-messig ble det også delvis løst ved å legge kabler på utsiden av huset (hull i stueveggen, opp langs vegg og bortover en del meter - så inn på loft og inn til teknisk rom hvor svitsj står. Fiberen kommer inn i stua, og lot hussentralen står der, men la dobbelt med kabler til teknisk rom slik at ruter også kunne settes der, med link tilbake til svitsjen i tv-benken).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Theo343 said:

Det anbefales også å sette den opp i bridgemode som ikke alltid er det alle ønsker og vil man sette opp VPN server eller klient og annet i routeren så er man låst med en gang.

Hm. Du mener sette Google WiFi i bridge mode? Har det kommet noen oppdateringer i senere tid som endrer på dette? Tidligere var det kun mulig å bruke bridge-mode på Google WiFi når man hadde en enkelt enhet - dvs. brukte den som ruter/wifi-AP, men ikke hadde noen andre enheter til en mesh-oppsett.

Siden man ikke kunne sette dem opp i AP-modus, ble det jo også totalt kaos hvis man skulle bruke kablet backhaul og de stod bak en annen ruter. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, NULL said:

Hm. Du mener sette Google WiFi i bridge mode? Har det kommet noen oppdateringer i senere tid som endrer på dette? Tidligere var det kun mulig å bruke bridge-mode på Google WiFi når man hadde en enkelt enhet - dvs. brukte den som ruter/wifi-AP, men ikke hadde noen andre enheter til en mesh-oppsett.

Siden man ikke kunne sette dem opp i AP-modus, ble det jo også totalt kaos hvis man skulle bruke kablet backhaul og de stod bak en annen ruter. 

Ja, Google Wifi.

Det stod på siden til altibox så jeg bare gjorde det uten å sjekke noe mer samt fordi familien får angst når vi ikke har nettverk så man må være kjapp ?. Siden de skrev "anbefales å settes i bridge mode" så antok jeg at man hadde et valg. Det er godt mulig den faktisk må være det som er synd. Skal sjekke ved annledning.

Den kjører nå i bridge mode hos meg i MESH med 2 APer i tillegg  uten problem. Så der har det nok skjedd noe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Theo343 said:

Ja, Google Wifi.

Det stod på siden til altibox så jeg bare gjorde det uten å sjekke noe mer samt fordi familien får angst når vi ikke har nettverk så man må være kjapp ?. Siden de skrev "anbefales å settes i bridge mode" så antok jeg at man hadde et valg. Det er godt mulig den faktisk må være det som er synd. Skal sjekke ved annledning.

Den kjører nå i bridge mode hos meg i MESH med 2 APer i tillegg  uten problem. Så der har det nok skjedd noe.

Ah. Du mener Altibox sin fibersentral/ruter i bromodus i forbindelse med tilkobling av Google WiFi. I praksis blir nettopp det at Google WiFi ikke støtter bromodus som gjør at dette blir nødvendig. Hadde man ikke gjort det, ville man for eksempel fått problemer med tjenester som "ikke liker" dobbel-NAT, hvilket man får når man har en ruter bak en annen ruter. Eksempel her er for eksempel multiplayer på spillkonsoller og noen PC-spill, noen smarthus-løsninger etc. 

Lenke til kommentar

NULL:
Sorry, jeg må ha vært drita full når jeg skrev dette her. Jeg mente selvfølgelig Altibox sin router i bridge modus "klaske panne". 

Og til resten, selvsagt, selvsagt :P. Huff på tide å få opp en UBIQ løsning da Google WiFi virker fordummende allerede.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...