Gå til innhold

Hva blir neste utdannings-reform?


lada1

Anbefalte innlegg

Jeg føler at utdannings-systemet er utdatert. Det minner for mye om triden da NRK hadde monopol på radio/tv.

Det finnes få veier inn til skoler/universiteter. Og når man først har kommet seg helskinnet igjennom en utdanning, så blir man "sertifisert" som kompetent resten av livet. Dette minner om "laugvesen".  OK, det finnes unntak der utdanning går ut på dato, men det er unntak (slik som for flyvere).  

Jeg mener at kompetanse/ferdigheter er ferskvare som må passes på livet ut. Gamle eksamener etc bør slettes (gjøres ugyldig). Det bør være lett å dokumetere sin kompetanse/ferdigheter og bl.a. universitetene bør i større grad bare være en møteplass for folk som gjør ting innen bl.a. forskning og høyere utdanning. Her bør ingen opptre som "eiere" av miljøene/stillinger. Et slikt system krever dog ordninger for sosial sikkerhet for å unngå at folk risikerer økonomisk ufrihet dersom de tar sjanser i livet. Økonomisk avhengighet av "sjefer" bør vekk. Universitetene bør domineres av "do-ers" - ikke "owners" ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
49 minutes ago, lada1 said:

Jeg føler at utdannings-systemet er utdatert. Det minner for mye om triden da NRK hadde monopol på radio/tv.

Det finnes få veier inn til skoler/universiteter. Og når man først har kommet seg helskinnet igjennom en utdanning, så blir man "sertifisert" som kompetent resten av livet. Dette minner om "laugvesen".  OK, det finnes unntak der utdanning går ut på dato, men det er unntak (slik som for flyvere).  

Jeg mener at kompetanse/ferdigheter er ferskvare som må passes på livet ut. Gamle eksamener etc bør slettes (gjøres ugyldig). Det bør være lett å dokumetere sin kompetanse/ferdigheter og bl.a. universitetene bør i større grad bare være en møteplass for folk som gjør ting innen bl.a. forskning og høyere utdanning. Her bør ingen opptre som "eiere" av miljøene/stillinger. Et slikt system krever dog ordninger for sosial sikkerhet for å unngå at folk risikerer økonomisk ufrihet dersom de tar sjanser i livet. Økonomisk avhengighet av "sjefer" bør vekk. Universitetene bør domineres av "do-ers" - ikke "owners" ?

Så nøyaktig hvordan ser du for deg at de som underviser og forsker får betalt? Hvordan velger du ut dem som skal få betalt?

Lenke til kommentar
On 2/7/2020 at 7:07 AM, PingEnt said:

Så nøyaktig hvordan ser du for deg at de som underviser og forsker får betalt? Hvordan velger du ut dem som skal få betalt?

Svar på siste spørsmåle: ingen!

Det gjøres allerede mye innen bl.a. utvikling av programvare uten noen som helst formelle ansettelser og budsjetter.  På bl.a. github finnes det programvare ingen kommersielle kunne drømme om å utvikle.   Dersom en skal estimere en "pengeverdi" for "gratis programvare" så tilsvarer det sikkert mer enn det som brukes på kommersiell utvikling.  Wikipedia er et annet eksempel på ganske så uformell og pengeløs aktivitet av veldig stor verdi. 

Dette er en mulig del-modell for fremtidig utdanning.

Den som følger med litt har vel lagt merke til at mange ikke følger forelesinger ved Universitetene (ok - dette gjelder sikkert ikke alle fag). Forelesere og universiteter må i større og større grad gjøre kunstige tiltak for å tvinge studenter til å stille opp på forelesinger - slik som å holde pensum delvis hemmelig for den som ikke stiller opp. Det finnes allerede bedre forelesinger og studie-assistanse via Internet - gratis.

En kan nå ofte skaffe seg kompetanse gratis. Mye av budsjettene ved universitetene "rettferdiggjøres" ved å monopolisere "sertifisering" (eksamener etc) av kompetanse.  Dersom slik sertifisering blir gjort uavhengig av universitetene/skolene - så blir de mer irrelevante slik utdannings-institusjonene er nå.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
lada1 skrev (På 7.2.2020 den 6.17):

Jeg føler at utdannings-systemet er utdatert. Det minner for mye om triden da NRK hadde monopol på radio/tv.

Det finnes få veier inn til skoler/universiteter. Og når man først har kommet seg helskinnet igjennom en utdanning, så blir man "sertifisert" som kompetent resten av livet. Dette minner om "laugvesen".  OK, det finnes unntak der utdanning går ut på dato, men det er unntak (slik som for flyvere).  

Jeg mener at kompetanse/ferdigheter er ferskvare som må passes på livet ut. Gamle eksamener etc bør slettes (gjøres ugyldig). Det bør være lett å dokumetere sin kompetanse/ferdigheter og bl.a. universitetene bør i større grad bare være en møteplass for folk som gjør ting innen bl.a. forskning og høyere utdanning. Her bør ingen opptre som "eiere" av miljøene/stillinger. Et slikt system krever dog ordninger for sosial sikkerhet for å unngå at folk risikerer økonomisk ufrihet dersom de tar sjanser i livet. Økonomisk avhengighet av "sjefer" bør vekk. Universitetene bør domineres av "do-ers" - ikke "owners" ?

For å svare på spørsmålet ditt i overskriften: Ikke ditt forslag. 

Lenke til kommentar

I et system med mye delings-økonomi kunne mange hjelpe unge og studenter til kompetanse.  Ofte gratis. Man kunne opparbeide seg et rykte på å få unge opp til 6-er i matte etc. For ikke å snakke om språk.

Det ville hjelpe dersom en hadde et fleksibelt system for dokumentasjon av (levende) kompetanse.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
lada1 skrev (7 minutter siden):

I et system med mye delings-økonomi kunne mange hjelpe unge og studenter til kompetanse.  Ofte gratis. Man kunne opparbeide seg et rykte på å få unge opp til 6-er i matte etc. For ikke å snakke om språk.

Det ville hjelpe dersom en hadde et fleksibelt system for dokumentasjon av (levende) kompetanse.

Er det noen tjenester du selv tilbyr gratis siden du er en stor tilhenger av denne modellen? 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Gadden said:

Er det noen tjenester du selv tilbyr gratis siden du er en stor tilhenger av denne modellen? 

 Det har jeg allerede gjort. Også som bilsjåfør og svømmelærer ?  Helt utafor pengeøkonomien. Slik er det å være priviligert ?

Imidlertid, det ville hjelpe med et fleksibelt system for dokumentasjon (sertifisering?) av kompetanse slik at en hadde klare og kontrollerbare kompetansemål. Når det gjelder svømming og å lære å kjøre bil, så har man enkle kompetansemål: henholdsvis svømme f.eks. 500 m og å oppnå "lappen".  Mange andre fag kunne være tilsvarende vel definert. Da ble det lettere å lære bort til ungene i nabolaget og organisere noe med ungdom. Å lære dem "dannelse" er værre ?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
15 hours ago, lada1 said:

Svar på siste spørsmåle: ingen!

Det gjøres allerede mye innen bl.a. utvikling av programvare uten noen som helst formelle ansettelser og budsjetter.  På bl.a. github finnes det programvare ingen kommersielle kunne drømme om å utvikle.   Dersom en skal estimere en "pengeverdi" for "gratis programvare" så tilsvarer det sikkert mer enn det som brukes på kommersiell utvikling.  Wikipedia er et annet eksempel på ganske så uformell og pengeløs aktivitet av veldig stor verdi. 

Dette er en mulig del-modell for fremtidig utdanning.

Den som følger med litt har vel lagt merke til at mange ikke følger forelesinger ved Universitetene (ok - dette gjelder sikkert ikke alle fag). Forelesere og universiteter må i større og større grad gjøre kunstige tiltak for å tvinge studenter til å stille opp på forelesinger - slik som å holde pensum delvis hemmelig for den som ikke stiller opp. Det finnes allerede bedre forelesinger og studie-assistanse via Internet - gratis.

En kan nå ofte skaffe seg kompetanse gratis. Mye av budsjettene ved universitetene "rettferdiggjøres" ved å monopolisere "sertifisering" (eksamener etc) av kompetanse.  Dersom slik sertifisering blir gjort uavhengig av universitetene/skolene - så blir de mer irrelevante slik utdannings-institusjonene er nå.

Du undervurderer hvor mye jobb forskning faktisk er. Det er ikke en 100% stilling, det er en 200% stilling.

Mange av repoene du snakker om  blir også laget i jobbsammenheng, ofte spesielt av folk som jobber i forskning.

Undervisning er også mye jobb, og lar seg sjeldent kombinere med fulltidsjobb K tillegg.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, PingEnt said:

Du undervurderer hvor mye jobb forskning faktisk er. Det er ikke en 100% stilling, det er en 200% stilling.

Mange av repoene du snakker om  blir også laget i jobbsammenheng, ofte spesielt av folk som jobber i forskning.

Undervisning er også mye jobb, og lar seg sjeldent kombinere med fulltidsjobb K tillegg.

En (skole-)"reform" trenger ikke være en revolusjon. Jeg mener at fleksible muligheter til å dokumentere kompetanse (uavhengig av formelt utdannings-system) kan være en god reform og fremme produktivitet.  En må gjerne være med på prosjekter der penger inngår ?  Og smuler fra de rikes bord må en gjerne benytte seg av.

Et poeng her: dagens utdannning-system beskytter seg selv ! Det er ikke bra.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
lada1 skrev (5 timer siden):

 Det har jeg allerede gjort. Også som bilsjåfør og svømmelærer ?  Helt utafor pengeøkonomien. Slik er det å være priviligert ?

 

Dette er to veldig vanlige tinge å lære bort. Trenger ikke være privilegert av den grunn. Det er også høyst normalt å gjøre disse tingene gratis. 

Lenke til kommentar
On 2/11/2020 at 10:38 AM, Gadden said:

Dette er to veldig vanlige tinge å lære bort. Trenger ikke være privilegert av den grunn. Det er også høyst normalt å gjøre disse tingene gratis. 

Vet jeg vel! ?

Dette er ment som eksempler som mange vil kjenne seg igjen i.  Og en forklaring på at bl.a kjøre-trening er en ganke så vanlig (pengeløs) aktivitet, er at kjøreskolene ikke har monopol tilsvarende skoleverket og at det finnes en sertifiserings-ordning for bilkjøring. Dette enkle eksemplet kan en lære av.  Enkel sertifisering kan innføres i mange fag. Det kan fremme kultur på "privat" pengeløs undervisning. 

Eksemplet norsk-opplæring:    mange elever går lenge på skolen uten trening/ferdigheter i enkel teknisk kommunikasjon på bl.a. norsk. I stedet driver en med "avansert" litteratur-forståelse etc. For mange er dette bare tull. Her er et eksempel som styrker dette bildet:

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/bekymra-for-spraket_-elever-dropper-komma-og-punktum-1.14892156

Enkel sertifisering på språk kan være nyttig når en søker jobb i tillegg til at det hjelper på å meste livet generelt. Og det kan ofte læres helt gratis utenfor den formelle skolen.  Slike ferdigheter er som svømming - skolen ignorerer det som oftest. Jeg har ikke hørt om noen som har lært å svømme på skolen ?

Det kan generelt gjøres mage tiltak for å fremme delvis "pengeløs" engasjement innen undervisning. Også ved universitetene.  Noen vil kunne hevde at skoleverket trenger bare faste ansatte og at folk (av sosiale grunner)  trenger faste forutsigbare ansettelser.  Full "profesjonalisering" og store pengestrømmer. Slike påstander er jo ikke konsistent med påstander om at i Norge har vi sosial sikkerhet uansett. Var dette virkelig sant så trenger man jo ikke sikre jobber? 

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 hours ago, lada1 said:

Vet jeg vel! ?

Dette er ment som eksempler som mange vil kjenne seg igjen i.  Og en forklaring på at bl.a kjøre-trening er en ganke så vanlig (pengeløs) aktivitet, er at kjøreskolene ikke har monopol tilsvarende skoleverket og at det finnes en sertifiserings-ordning for bilkjøring. Dette enkle eksemplet kan en lære av.  Enkel sertifisering kan innføres i mange fag. Det kan fremme kultur på "privat" pengeløs undervisning. 

Eksemplet norsk-opplæring:    mange elever går lenge på skolen uten trening/ferdigheter i enkel teknisk kommunikasjon på bl.a. norsk. I stedet driver en med "avansert" litteratur-forståelse etc. For mange er dette bare tull. Her er et eksempel som styrker dette bildet:

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/bekymra-for-spraket_-elever-dropper-komma-og-punktum-1.14892156

Enkel sertifisering på språk kan være nyttig når en søker jobb i tillegg til at det hjelper på å meste livet generelt. Og det kan ofte læres helt gratis utenfor den formelle skolen.  Slike ferdigheter er som svømming - skolen ignorerer det som oftest. Jeg har ikke hørt om noen som har lært å svømme på skolen ?

Det kan generelt gjøres mage tiltak for å fremme delvis "pengeløs" engasjement innen undervisning. Også ved universitetene.  Noen vil kunne hevde at skoleverket trenger bare faste ansatte og at folk (av sosiale grunner)  trenger faste forutsigbare ansettelser.  Full "profesjonalisering" og store pengestrømmer. Slike påstander er jo ikke konsistent med påstander om at i Norge har vi sosial sikkerhet uansett. Var dette virkelig sant så trenger man jo ikke sikre jobber? 

Uten fast jobb er alt mye, mye vanskeligere. Inkludert å få huslån.

Og hvis en har valget mellom å gå uten noen form for fast ansettelse hele livet i akademia, eller få fast stilling i industrien, hva velger en da? Hva tror du det vil si for tilsiget av gode undervisere og forskere?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
lada1 skrev (5 timer siden):

 

Dette er ment som eksempler som mange vil kjenne seg igjen i.  Og en forklaring på at bl.a kjøre-trening er en ganke så vanlig (pengeløs) aktivitet, er at kjøreskolene ikke har monopol tilsvarende skoleverket og at det finnes en sertifiserings-ordning for bilkjøring. Dette enkle eksemplet kan en lære av.  Enkel sertifisering kan innføres i mange fag. Det kan fremme kultur på "privat" pengeløs undervisning. 

 

.. Jeg har ikke hørt om noen som har lært å svømme på skolen ?



 

Kjøreskolene har monopol på det obligatoriske https://www.ung.no/lappen/79_Dette_må_du_gjennom_for_å_få_førerkort_for_bil.html

 

At du ikke har hørt om noen som har lært å svømme på skolen betyr vel bare at det fortsatt finnes ting du ikke har hørt om. 

Lenke til kommentar
21 hours ago, PingEnt said:

Uten fast jobb er alt mye, mye vanskeligere. Inkludert å få huslån.

Og hvis en har valget mellom å gå uten noen form for fast ansettelse hele livet i akademia, eller få fast stilling i industrien, hva velger en da? Hva tror du det vil si for tilsiget av gode undervisere og forskere?

Det optimale kunne være at begrepet "fast jobb" ikke finnes ?

Jeg har forøvrig møtt talentfulle ungdommer som sier at akademia er full av "scam" og slikt vil de ikke satse på. Uansett umulig å få jobb ved universitet uten å ha venner der fra før. Der bør man helst være en jente som blir godt likt av sin professor ?  Når inntrykket av akademia er at det er noe ekskluderende noe, så hender det gjerne at man blir lite interessert i akademiske retninger. 

Poenget mitt ovenfor var nok litt ironisk rettet mot de som påstår at det ikke er noe forbedrings-potensiale for sosial sikkerhet i Norge hverken nå eller i overskuelig fremtid. Her har man liksom løst problemet og har metodene klare. Ingen tvil å spore hos de politiske partiene. Faste jobber blir sett på som en del av den sosiale sikkerheten i Norge. Imidlertid: Faste jobber er i stor grad på vei ut i bl.a. stor deler av EU (i hvert fall for store deler av befolkningen). Dette er ikke kommet mye til Norge enda. Jeg tror dog at vi blir påvirket av utlandet etter en tid.  Slikt vil bidra til at bl.a. skoleverket i enda større grad vil forsøke å beskytte seg selv. Produktive muligheter vil gå tapt.  En "elite" i befolkningen vil etablere prosjekter som skaper store pengestrømmer som de kan øse av og slik sikre seg. Vi vil få mer av store signalbygg etc ?

Forresten:  I USA har man ikke mye faste ansettelser i akademia (slik vi definerer det).

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Hva tenker du om forutsigbarhet rundt faste jobber? Og beskatning er jo det som holder velferdsstaten oppe. Beskatning funker ganske bra når folk flest har en stabil og forutsigbar inntekt gjennom faste jobber. Hvordan tenker du driften av velferdsstaten blir uten disse faste jobbene? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 hours ago, lada1 said:

? ?Forresten:  I USA har man ikke mye faste ansettelser i akademia (slik vi definerer det).

 

Helt helt feil. Les deg opp på hva tenured professor innebærer.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
23 hours ago, PingEnt said:

Helt helt feil. Les deg opp på hva tenured professor innebærer.

Påstår du at det er lite løsarbeid ved universitetene i USA ?  Jeg har ikke statistikk, men jeg kjenner til godt meriterte (berømte) folk der som mista jobben fordi de hadde en periode med for lite publisering (pga sykdom i familien). Jeg kjenner også fok der som bare går på prosjkt-midler som de skaffer seg selv.  Det er jo også fordeler med slik uavhengighet i et stort land som USA.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
17 minutes ago, lada1 said:

Påstår du at det er lite løsarbeid ved universitetene i USA ?  Jeg har ikke statistikk, men jeg kjenner til godt meriterte (berømte) folk der som mista jobben fordi de hadde en periode med for lite publisering (pga sykdom i familien). Jeg kjenner også fok der som bare går på prosjkt-midler som de skaffer seg selv.  Det er jo også fordeler med slik uavhengighet i et stort land som USA.

Hva slags stillinger hadde disse?

 

Tenured professor I USA er veldig sikkert.

Lenke til kommentar
On 2/15/2020 at 6:55 AM, PingEnt said:

Hva slags stillinger hadde disse?

 

Tenured professor I USA er veldig sikkert.

De hadde stilling som forsker og professor.  Begrepet "soft money" kommer vel fra USA og mange der lever på dette innen akademia ("publish or perish" gjelder da konsekvent).  Akademia gir forøvrig ofte fordeler i USA.  Er du ute etter sikker stilling i USA så er forøvrig det militære et alternativ.  Jobbsikkerhet der er også knyttet til mulighet til å finne alternative jobber dersom en blir sparket ett sted. 

Et poeng i denne tråden er at arbeidslivet og mulighetene innen akademia bør sees i sammenheng med samfunnet utafor.  Jeg mener at minimal sosial sikkerhet er noe samfunnet som helhet bør ha ansvaret for. Da tåler man bedre et hardt og usikkert arbeidsliv og en kan bedre utnytte muligheter for gratis eller tilfeldig betalt deltagelse. Å organisere arbeid og samfunns-deltagelse rundt "faste stillinger" har vesntlige begrensninger og ekskluderer.

Angående akademia: der er det lite av åpen konkurranse om stillingene selv om en prøver å gi inntrykk av det motsatte. Dette svekker legitimiteten og interessen til mange unge uten utsikter til kontakter innafor. Imidlertid, en kan også tenke seg at det er *umulig* å ha virkelig "renslig" og åpen konkurranse om stillingene innen akademia.  Anta at en hadde slik åpen konkurranse basert på enkle, oversiktlige og objektive regler i Norge i en globalisert verden som overhodet ikke følger slike regler.  Da ville det i praksis være umulig for norsk ungdom å få jobb innen akademia!   Vi ville oversvømmes fra utlandet tilsvarende byggebransjen!  Er det ønskelig?  Et bidrag til at en ville bli oversvømt fra utlandet er at universitetene ikke betaler hele regningen for å ansette utlendinger. De betaler ikke for skoleplass, helse-tjenester, NAV-tjenester for hele familien som følger med etc. Det må de helst gjøre i USA (sånn indirekte via høy lønn)?

En har altså umulige regler for åpen konkurranse om stillinger ved universitetene - og hovedregelen er at de innafor akademia omgår disse reglene ?  Anarki, altså.   

 

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...