Sturle S Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 (endret) 4 hours ago, Kahuna said: Du kan godt ta det personlig siden det jeg klager over er at du hele tiden slenger inn et irrelevant 'hva med'. Blir hydrogenbiler bedre biler av at et utvalg tyskere som garantert ikke har sett bilene selv tror at de kanskje kommer til å kjøpe hydrogenbiler i fremtiden? Dei har ikkje sagt noko om å kjøpe hydrogenbil! Knapt 70% har sagt at dei ville gått med på å køyre ein slik bil. For omlag 1/3 er det heilt uaktuelt. Det er omlag dobbelt so mange hydrogenbilar i Tyskland som i Noreg. I høve til folketalet er det forsvinnande få. Og du må ikkje tru på løgnene om at Tyskland byggjer hydrogenstasjonar annankvar veke. I 2020 har det opna ein hydrogenstasjon i Tyskland. Det var Biebelried den 10. januar. Ein til skulle opne i januar, men det har ikkje skjedd. Elles er det ikkje planlagt nokon opningar før i april. Endret 14. februar 2020 av Sturle S 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 (endret) Sturle S skrev (13 minutter siden): Og du må ikkje tru på løgnene om at Tyskland byggjer hydrogenstasjonar annankvar veke. I 2020 har det opna ein hydrogenstasjon i Tyskland. Det var den 10. januar. Ein til skulle opne i januar, men det har ikkje skjedd. Elles er det ikkje planlagt nokon opningar før i april. Det var 79 hydrogenstasjoner i Tyskland i slutten av 2019. Nå er tallet 82. Ser ut som stabil og god vekst for min del? Sturle S skrev (13 minutter siden): Dei har ikkje sagt noko om å kjøpe hydrogenbil! 67 prosent av de spurte oppga at de også vil bruke hydrogenteknologi i hverdagen og kjøre en hydrogendrevet bil. Også kan man måle om dette stemmer, ved å se på hvor Tyskerne investerer stort om dagene. Let etter "Clearstream banking", som kan sammenlignes litt med Nordnett i Tyskland, og sammenligne måned for måned og år for år i hydrogen-relaterte selskaper i måten de øker. Her to Norske firma: https://www.hexagongroup.com/investors/shareholder-information/20-largest-shareholders https://nelhydrogen.com/investor-relations/ Endret 14. februar 2020 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 (endret) https://www.eventbank.com/resources/protected/organization/1137/event/18283/b8b48631-ac36-414a-a9dd-fbc48eca11a2.pdf "Hydrogen-mafiaen" som fintfolk her inne kaller det begynner å slå frukter! Deler av Afrika skal elektrifiseres og avkarboniseres takket være disse "slemme pengene", og behovet for hydrogen. En masse ny fornybar kraft skal opp, og til og med miner for mineralene vi sårt trenger skal elektrifiseres gjennom mikro-grid løsninger med hydrogen som energi-lager. Jo mer drahjelp elektrolyse, lagring, tanker og brenselceller får, jo kjappere vil slike prosjekter føres opp - og jo kjappere kan vi redde kloden. Endret 14. februar 2020 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 oophus3do skrev (3 timer siden): Det er ikke noe galt med bilene? Les en hvilken som helst test av dem, så er det jo ikke noen "bunn-score" der slik du later til at det er. Noe galt? Annet enn at du *må* fylle på en egen sær infrastruktur, hvor fyllestasjonene har begredelig sikkerhetsstatistikk, energibruken er tre ganger så høy per kilometer sammenliknet med elbiler, plassen innvendig er stusselig på grunn av plasskrevende hydrogentanker.. Du skjønner det, det er fullt mulig at noe er *dårlig* uten at det teknisk sett er *feil*. 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 (endret) 8 hours ago, Kahuna said: Noe galt? Annet enn at du *må* fylle på en egen sær infrastruktur, hvor fyllestasjonene har begredelig sikkerhetsstatistikk, energibruken er tre ganger så høy per kilometer sammenliknet med elbiler, plassen innvendig er stusselig på grunn av plasskrevende hydrogentanker.. Du skjønner det, det er fullt mulig at noe er *dårlig* uten at det teknisk sett er *feil*. Ein god indikasjon på dårleg er kort levetid. Dei fyrste hydrogenbilane med brenselcelle i Noreg vart registrert i 2011. Samtlege er avregistrert. Det eldste køyretyet som framleis er registrert er ein buss frå 2012. Den har fått ny brenselcelle minst ein gong, og er stadig på vedlikehald. Den eldste bilen som framleis har skilt er ein Hyundai IX35 som vart fyrste gong registrert den 15. november 2013. Alle 18 brenselcellebilane som vart registrert før den er avregistrert. Når vi samanliknar med gjennomsnittleg alder på ein norsk bil, ca 10,5 år, er det veldig dårleg statistikk. (Sidan meisteren av løgner om hydrogen sikkert kjem til å påstå at dette har noko som helst å gjere med eksplosjonen på Kjørbo, kan eg leggje til at alle dei 18 bilane vart avregistrert før eksplosjonen. Den siste i mai 2019.) Frå 2013 er det berre ein av tre registrerte hydrogenbilar som framleis har skilt. Frå 2014 er det to av fire. Sjølv for dei som vart registrert i 2019 er 6 av 32 avregistrert. (Nybilsalet var 29 det året, men det er òg registrert 3 bruktimporterte.) PS: 4 av 15 hydrogenbilar med forbrenningsmotor frå 2007 er framleis registrert. Endret 14. februar 2020 av Sturle S 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 (endret) Kahuna skrev (53 minutter siden): oophus3do skrev (4 timer siden): Det er ikke noe galt med bilene? Les en hvilken som helst test av dem, så er det jo ikke noen "bunn-score" der slik du later til at det er. Noe galt? Annet enn at du *må* fylle på en egen sær infrastruktur, hvor fyllestasjonene har begredelig sikkerhetsstatistikk, energibruken er tre ganger så høy per kilometer sammenliknet med elbiler, plassen innvendig er stusselig på grunn av plasskrevende hydrogentanker.. Du skjønner det, det er fullt mulig at noe er *dårlig* uten at det teknisk sett er *feil*. Jeg kan slenge med resten av sitatet du klippet ut som inkluderte ei "review" av ei hydrogen bil. oophus3do skrev (4 timer siden): https://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/nexo/verdict "Hydrogen fuel cell technology is near-enough ready. What’s holding it back is the infrastructure, which is still woefully inadequate. And this is a shame because the Nexo is a proper thing, an impressive feat of engineering and technology" Samme kritikk som ellers, som altså ikke faller på produktene og bilene, men heller infrastruktur og pris. Noe som er helt forståelig. Så igjen, som Tyskerne viser så vil det være et marked for disse så kjapt de to utfordringene er løst. Det vil dem være nærmere 2025. Det at man må fylle på en egen infrastruktur er samme utfordring man hadde når man skulle erstatte kjerre og hest/elbil til bensinbiler i sin tid. Hva er forskjellen? Fyllestasjonene har da ikke begredelig sikkerhetsstatistikk? 30,000,000 km har Ballard utstyret kjørt uten noe uhell. Det samme med 30,000 hydrogen-trucklifter som også hele tiden fyller hydrogen. Hvor mange kilometre må Ballard kjøre før du mener dette er sikkert? Energibruken spiller ingen rolle så lenge økonomien tillater at den er der. Hydrogen skal ikke produseres kun for fremdrift. Du må se på besparelsene i effektivitet andre steder, som i industrien eller i husvarme. Der vil rein hydrogen være mye mer effektivt enn naturgass eller kull. Biler som er laget på gamle plattformer har sine utfordringer. Det har vi sett på BEV segmentet også, i biler som kun klarer å kaste inn ~30kWh batterier pga platformen ikke er designet for dem - mens du sammenligner mot elbiler som er spesial-laget og designet fra start av til å kun huse batterier. Se på ASKO lastebilene istedenfor siden de kan direkte sammenlignes på lastebiler på samme chassis/platform, så ser du at personen som sitter inne i dem ikke vil se forskjell på om han sitter i en FC lastebil, eller en BE lastebil. Forskjellen er fremdeles slik at: BE lastebilen veier 1,000 kr mer og mister nyttelast og har 120 km rekkevidde på en 165 kWh batteripakke. FC lastebilen mister ikke nyttelast mens den har plass til 33 kg hydrogen og får 400-500 km rekkevidde. En annen interessant sammenligning er Alstrom tog, de produserer både BE tog og FC tog på samme type tog. BE toget har 120 km rekkevidde mellom klatt-ladinger. FC toget har 1,000 km rekkevidde. Endret 14. februar 2020 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 Sturle S skrev (22 minutter siden): Ein god indikasjon på dårleg er kort levetid. En bil som blir avregistrert pga det ikke er hydrogen å få tak i viser ikke til dårlig levetid på komponentene. Det viser til ingen hydrogen å få fylt. Hvor uredelig skal du egentlig være? Samt hvor i allverden henter du logikken din? Se heller til Ballard og deres utstyr som er ute i test. Utstyret lever og presterer over 30,000 timer og kjøres med ennå. Det er faktisk så bra, at nyeste generasjon brenselcelle har hoppet opp fra 15,000 km i garanti til >30,000 timer. Hvem vet hva de faktisk havner på når prosjektene avsluttes. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 oophus3do skrev (3 timer siden): Det at man må fylle på en egen infrastruktur er samme utfordring man hadde når man skulle erstatte kjerre og hest/elbil til bensinbiler i sin tid. Hva er forskjellen? Hvor tungnem er du egentlig? Forskjellen er at en elbil trenger *strøm*og det finnes i praksis over alt hvor folk har råd til å kjøpe elbil. Og om du mot formodning skulle bo et sted uten både strøm og hydrogen er det *betydelig* enklere å skaffe til veie strøm enn hydrogen! oophus3do skrev (3 timer siden): Fyllestasjonene har da ikke begredelig sikkerhetsstatistikk? Hvor mange av dem har gått i lufta igjen? Over 1% av alle som er bygd? oophus3do skrev (3 timer siden): Energibruken spiller ingen rolle så lenge økonomien tillater at den er der. Og der kom *den* idiotlogikken tilbake.. Hvor mange vindmøller skal vi ha i norsk natur? Om vi skal bytte ut elbilen med hydrogenbil kan du gange antall vindmøller med 3. oophus3do skrev (3 timer siden): Du må se på besparelsene i effektivitet andre steder, som i industrien eller i husvarme. Der vil rein hydrogen være mye mer effektivt enn naturgass eller kull. Hydrogen til husvarme, idioti. Oppgrader heller strømforsyningen og installer varmepumper og induksjonstopper. Både tryggere og mer effektivt. Svært skeptisk til at hydrogen vil være en nyttig kull-erstatter i industrien men å dømme etter de få pilotprosjektene du har vist til så langt kan det ta laaang tid før vi får se noen resultater. Jeg gjetter på at produktene som i dag lages med hydrogen vil stige vesentlig i pris og dermed vil miste markedsandeler til erstatningsprodukter, som at stål blir nyttet ut med aluminium. oophus3do skrev (4 timer siden): Biler som er laget på gamle plattformer har sine utfordringer. Har ikke den oppgraderte Mirai *enda* dårligere plass innvendig på grunn av flere og større hydrogentanker? Og det er en bil som ikke er på veien ennå. Det at hydrogen må lagres i *tanker* mens batterier kan utformes hur som helst er en grunnleggende konkurransefordel for elbilen. 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 Kahuna skrev (5 minutter siden): Om vi skal bytte ut elbilen med hydrogenbil kan du gange antall vindmøller med 3. Hvilken idiot er det som mener man må bytte elbilen med en hydrogenbil, samt hvor håpløst med alzheimer har du som sier dette nå etter ukesvis med repetisjoner på at det aldri er meningen eller poenget? Batterier løser ikke alle segmenter. Så vi må diversifisere! Hvorfor må jeg gjenta dette så ekstremt ofte til deg? Kahuna skrev (8 minutter siden): Hydrogen til husvarme, idioti. Oppgrader heller strømforsyningen og installer varmepumper og induksjonstopper. Hvorfor trur du man ikke har løst dette for lenge siden og istedet startet bruke gass? Mengden GHG utslipp hadde skutt i taket om den energimengden skulle ha vært fra kullkraftverk. Kahuna skrev (12 minutter siden): Svært skeptisk til at hydrogen vil være en nyttig kull-erstatter i industrien men å dømme etter de få pilotprosjektene du har vist til så langt kan det ta laaang tid før vi får se noen resultater. Enda godt du ikke bestemmer noe som går ut over menneskeheten. Løsningen din er å kaste problemet videre til våre barn og barnebarn når det er for seint. Hvilke alternativer finnes det forutenom hydrogen, inkludert bruken av dagens grå hydrogen? Kahuna skrev (15 minutter siden): Jeg gjetter på at produktene som i dag lages med hydrogen vil stige vesentlig i pris og dermed vil miste markedsandeler til erstatningsprodukter, som at stål blir nyttet ut med aluminium. Hvorfor skulle prisen stige? Fornybar kraft vil falle under prisen til all fossile varianter, så det blir omvendt. CO2 kostnader tvinger frem fornybare produksjonsmåter I alle segmenter. Kahuna skrev (23 minutter siden): Har ikke den oppgraderte Mirai *enda* dårligere plass innvendig på grunn av flere og større hydrogentanker? Og det er en bil som ikke er på veien ennå. Det at hydrogen må lagres i *tanker* mens batterier kan utformes hur som helst er en grunnleggende konkurransefordel for elbilen. Hvorfor skulle den hatt dårligere plass? Den går jo fra en 4 seter til en 5 seter.... Energi I tanker har vi hatt i 100 år. Ulempen for elbilen et batterier. Dårlig kapasitet og man må forholde seg med c-rate og effektpriser. Det er jo derfor man ikke kan bruke dem overalt. Si ifra når du kan frakte reefer frakt uten hjelp av diesel, eller conteinerskip på kun batterier. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 oophus3do skrev (1 minutt siden): Hvorfor må jeg gjenta dette så ekstremt ofte til deg? Fordi du er tungnem? Du burde skjønt for lenge siden at det ikke er noen god ide å insistere på å bruke 3 ganger så mye energi på å utføre samme oppgave. oophus3do skrev (4 minutter siden): Hvorfor trur du man ikke har løst dette for lenge siden og istedet startet bruke gass? Mengden GHG utslipp hadde skutt i taket om den energimengden skulle ha vært fra kullkraftverk. Skal du ha en historietime? Fantes det varmepumper og induksjonstopper da man begynte å bruke gass til oppvarming, belysning og matlaging? Nå gjør det det og da er det på tide å kutte ut gass helt. oophus3do skrev (6 minutter siden): Enda godt du ikke bestemmer noe som går ut over menneskeheten. Løsningen din er å kaste problemet videre til våre barn og barnebarn når det er for seint. Nei, løsningen min er å *ikke* bruke hydrogen til alt mulig rart det beviselig er uegnet til bare for at det gagner min egen økonomi. Helt tilfeldigvis gir det en bedre verden enn om man ukritisk skulle bruke hydrogen til alt.. oophus3do skrev (8 minutter siden): Hvorfor skulle prisen stige? Fornybar kraft vil falle under prisen til all fossile varianter, så det blir omvendt. CO2 kostnader tvinger frem fornybare produksjonsmåter I alle segmenter. Altså, stål er rimelig i dag blant annet fordi CO2-utslippene stort sett er gratis. CO2-skatter vil altså i første omgang gjøre stål dyrere. Man kan kanskje bytte ut kull med hydrogen men det ligger langt frem i tid at fornybar kraft skal bli så rimelig at det fører til prisreduksjon. Vi har med andre ord en lang periode i vente hvor stål blir dyrt og markedet åpner seg for erstatningsprodukter. oophus3do skrev (11 minutter siden): Hvorfor skulle den hatt dårligere plass? Den går jo fra en 4 seter til en 5 seter.... Flere tanker tar mer plass.. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 Kahuna skrev (Akkurat nå): Fordi du er tungnem? Du burde skjønt for lenge siden at det ikke er noen god ide å insistere på å bruke 3 ganger så mye energi på å utføre samme oppgave. Troll. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 Kahuna skrev (1 minutt siden): Flere tanker tar mer plass.. Den har fått plass til flere passasjerer? Hvor mye plass trur du det tar å ha 1 kg ekstra hydrogen? 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 oophus3do skrev (5 timer siden): Jeg kan slenge med resten av sitatet du klippet ut som inkluderte ei "review" av ei hydrogen bil. Det at man må fylle på en egen infrastruktur er samme utfordring man hadde når man skulle erstatte kjerre og hest/elbil til bensinbiler i sin tid. Hva er forskjellen? Fyllestasjonene har da ikke begredelig sikkerhetsstatistikk? 30,000,000 km har Ballard utstyret kjørt uten noe uhell. Det samme med 30,000 hydrogen-trucklifter som også hele tiden fyller hydrogen. Hvor mange kilometre må Ballard kjøre før du mener dette er sikkert? Energibruken spiller ingen rolle så lenge økonomien tillater at den er der. Hydrogen skal ikke produseres kun for fremdrift. Du må se på besparelsene i effektivitet andre steder, som i industrien eller i husvarme. Der vil rein hydrogen være mye mer effektivt enn naturgass eller kull. Biler som er laget på gamle plattformer har sine utfordringer. Det har vi sett på BEV segmentet også, i biler som kun klarer å kaste inn ~30kWh batterier pga platformen ikke er designet for dem - mens du sammenligner mot elbiler som er spesial-laget og designet fra start av til å kun huse batterier. Se på ASKO lastebilene istedenfor siden de kan direkte sammenlignes på lastebiler på samme chassis/platform, så ser du at personen som sitter inne i dem ikke vil se forskjell på om han sitter i en FC lastebil, eller en BE lastebil. Forskjellen er fremdeles slik at: BE lastebilen veier 1,000 kr mer og mister nyttelast og har 120 km rekkevidde på en 165 kWh batteripakke. FC lastebilen mister ikke nyttelast mens den har plass til 33 kg hydrogen og får 400-500 km rekkevidde. En annen interessant sammenligning er Alstrom tog, de produserer både BE tog og FC tog på samme type tog. BE toget har 120 km rekkevidde mellom klatt-ladinger. FC toget har 1,000 km rekkevidde. Sammenligning med overgangen fra hest til bensinbil er interessant, for det viser tydelig et av problema med hydrogen som energibærer. Dei første bilistane fekk kjøpe bensin i kanner på apoteket. Hydrogen er til sammenligning "umulig" å handtere, og en må ha stasjoner til minst 25 millioner "overalt" for at det skal bli et reelt alternativ (1,000 betyr ikkje tusen i Norge, det betyr en (1,0). Tusen skrives 1000) 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 (endret) HF- skrev (5 minutter siden): Dei første bilistane fekk kjøpe bensin i kanner på apoteket. Alikavell endte vi opp med bensinstasjoner rundt hvert hjørne. HF- skrev (5 minutter siden): Hydrogen er til sammenligning "umulig" å handtere, og en må ha stasjoner til minst 25 millioner "overalt" for at det skal bli et reelt alternativ Umulig er selvfølgelig tøys. Les noen analyser. SINTEF konkluderer med at risikoen er tilsvarende bruken av bensin og diesel. Dyre stasjoner er grunnet mye manuelt arbeid innenfor et segment i barnestadiet. Hvor mye trur du de første bensinstasjonene kostet vs idag? Hvorfor må slike ting gjentas om og om igjen? Endret 14. februar 2020 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 oophus3do skrev (Akkurat nå): Alikavell endte vi opp med bensinstasjoner rundt hvert hjørne. Umulig er selvfølgelig tøys. Les noen analyser. SINTEF konkluderer med at risikoen er tilsvarende bruken av bensin og diesel. Dyre stasjoner er grunnet mye manuelt arbeid. Hvorfor må slike ting gjentas om og om igjen? Kom med ei bærbar kanne hydrogen da dersom det er så enkelt. 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 (endret) HF- skrev (3 minutter siden): Kom med ei bærbar kanne hydrogen da dersom det er så enkelt. Du kan få en elektrolyse på størrelsen med en kaffetrakter. De brukes på lab. Samt trykktanker kan da være små de? Det kommer jo an på hvor mye du trenger. Hva er poenget? Hva har dette med det du siterte å gjøre? Endret 14. februar 2020 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 oophus3do skrev (13 minutter siden): Du kan få en elektrolyse på størrelsen med en kaffetrakter. De brukes på lab. Samt trykktanker kan da være små de? Det kommer jo an på hvor mye du trenger. Hva er poenget? Hva har dette med det du siterte å gjøre? Bensin kan en lagre i ei kanne med romtemperatur og uten trykk. Hydrogen må ha 700 bar, på grunn av den lave tettheita. Men dette burde vere velkjent, og ikkje noke å diskutere? 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 HF- skrev (3 minutter siden): Bensin kan en lagre i ei kanne med romtemperatur og uten trykk. Hydrogen må ha 700 bar, på grunn av den lave tettheita. Men dette burde vere velkjent, og ikkje noke å diskutere? Og batterier må produseres for 20 ton CO2 per 100kWh samt du får kun 0.16kWh/kg i en batteripakke. 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 oophus3do skrev (1 minutt siden): Og batterier må produseres for 20 ton CO2 per 100kWh samt du får kun 0.16kWh/kg i en batteripakke. Kvifor sett du hydrogen mot batteri, og syt kvar gang noken sett batteri mot hydrogen? Denne kommentaren din har ingenting å gjere med det du kommenterer. 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 (endret) HF- skrev (32 minutter siden): Kvifor sett du hydrogen mot batteri, og syt kvar gang noken sett batteri mot hydrogen? Denne kommentaren din har ingenting å gjere med det du kommenterer. Fordi det er viktig å kunne erstatte all bensin/diesel + fossil bruk. Grunnet egenskapene til batterier som jeg nevnte så klarer du ikke det på batterier alene. Og dermed vil man få drahjelp fra transport for å kunne introdusere grønn hydrogen i industrien som er det viktigste. Endret 14. februar 2020 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå