Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver som endrer på kort varsel

Undrende99

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper dette er rett forum for et slikt spørsmål. 

Situasjonen er som følger: jeg mottok et varsel om endring av arbeidsdager, det er fair nok, jeg kjenner til arbeidsgivers styringsrett.

Men det jeg stusser litt på, er når endringen trår i kraft, og det er fra og med førstkommende mandag. Dette kom også veldig brått på meg. Jeg hadde allerede lagt planer for neste uke, basert på hvilke dager jeg jobber fast. Nå må jeg kanskje endre på alle de planene som allerede er lagt for å møte arbeidsgiverens behov.

Dette er heller ikke første gangen arbeidsgiveren endrer på arbeidsdager på ganske kort varsel, og også da måtte jeg endre på planer som var lagt for å møte arbeidsgiverens behov.

Nå føler jeg at det begynner å kjennes veldig ugreit, men ønsker ingen konflikt med arbeidsgiver heller (og det tror jeg han vet også). Er det innenfor loven å holde på? Hvilke rettigheter har jeg? Hvilke råd har dere til meg i denne situasjonen?

(jeg jobber deltid og ikke fulltid, dersom dette skulle ha noe betydning)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva står i arbeidsavtalen om arbeidstid. Sjølv om du jobbar deltid så skal arbeidsavtalen etter AML § 14-6 pkt. j) innehalde opplysningar om "lengde og plassering av den daglige og ukentlige arbeidstid. Dersom arbeidet skal utføres periodevis, skal arbeidsavtalen fastsette eller gi grunnlag for å beregne når arbeidet skal utføres".

Så det første du må få klargjort er om det er gjort slik avtale om kva som skal være arbeidstida, og om denne avtalen i så tilfelle oppfyller krava til arbeidsavtale etter arbeidsmiljølova.

Dersom du hadde jobba i skiftordning slik at du jobbar på ulike tider av døgnet etter ein vaktplan så hadde det vært krav om at vaktplanen skal være klar minst 14 dagar i forvegen. Sjølv om det antagelegvis ikkje gjeld deg så gir det i alle fall ein peikepinn på kva som må reknast som rimeleg varsel for å endre arbeidstida.

Arbeidsgiver har styringsrett men den er ikkje ubegrensa. Generelt er det eit krav om at arbeidsgivers styring skal være forholdsmessig og gjennspeile eit sakleg behov.
Ditt behov som arbeidstakar til å ha forutsigbar arbeidstid skal vurderast opp mot arbeidsgivers behov for å styre når det er behov for arbeidsinnsats.

Så det fyrste trinner er som sagt å finne ut kva du har avtalt som arbeidstid i deltidsjobben. Har du avtalt bestemte dagar du skal jobbe, eller har du avtalt at du skal være tilgjengeleg for å arbeide X timar i veka?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...