Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger hjelp ifht rettigheter AAP, uførhet og økonomi

Gjest c4798...dfb

Anbefalte innlegg

Gjest c4798...dfb

Hei,

For en del år siden møtte jeg døra etter mange år i mentalt og krevende jobb. Ble ute av stand til å fortsette, og etter en tids sykemelding tok jeg ny utdannelse. I nytt yrke har ikke heltidsstillinger vært å oppdrive, og jeg har i hovedsak kombinert 2-3 jobber for å arbeide opp mot 100%. Jeg har etter beste evne gjennom disse årene forsøkt å jobbe fullt og forsørge meg selv uten ytelser fra NAV, selv om det tidvis har vært trangt da jeg ikke har klart å arbeide full stilling selv om jeg for det meste har gjort nettopp dét. De siste par årene har jeg innsett at jeg ikke klarer å jobbe fullt, og har derfor bare jobbet i min faste 65% stilling. Har ikke vært sykemeldt, og altså bare hatt inntekt fra den prosenten jeg har jobbet. Imidlertid har jeg da knapt noe igjen til en meningsfylt fritid, da jobb har tatt alt jeg har klart å opparbeide av energi. All tid utenom jobb har vært preget av smerter og å samle energi til å klare å komme meg gjennom neste arbeidsdag.

Det siste året har jeg omsider fått en diagnose, og lege mener at jeg maksimalt kan jobbe 50%. Jeg ønsker egentlig å beholde stillingsprosenten min, men har fått beskjed fra NAV om at det ikke går an å søke AAP lavere prosent enn 50. Jeg har også fått beskjed om at jeg må være sykemeldt før jeg kan søke AAP, og da minst 50% sykemeldt. Kan lege sykemelde meg 50% slik at jeg fortsetter å jobbe 50%? I følge NAV måtte jeg sykemeldes 50% fra den jobben jeg har, og da altså jobbe bare 15%. Det forstår jeg ikke...

I følge NAV må jeg altså først være sykemeldt ett år før jeg kan få AAP, og deretter være på AAP (lenge?) før jeg kan søke om delvis ufør. Ifølge min lege er min diagnose og helse kronisk og vil ikke bli bedre, og det kan også dokumenteres at jeg har hatt dette i over ti år. Er det umulig å "hoppe over" en meningsløs og lang prosess på veien frem mot en uførhetsgrad?

Og hva gjelder økonomi; I perioden jeg er sykemeld går jeg ut fra at jeg bare får sykepenger for den delen jeg ikke jobber av nåværende stillingsprosent, og angrer på at jeg har forsøkt å ikke belaste velferdssystemet. Men hva med AAP og deretter uførhet, i hvilken grad får jeg dekket den faktiske arbeidsevnen jeg har mistet ifht at jeg pr nå har jobbet deltid i over ett år?

Må jeg vurdere å få meg en ny jobb på 100% for bare å bite tennene sammen og klare å jobbe frem til jeg kan bli (delvis sykemeldt) for ikke å straffes økonomisk resten av livet?

Anonymous poster hash: c4798...dfb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...