NTB - digi Skrevet 6. februar 2020 Del Skrevet 6. februar 2020 Equinor vil halvere utslipp per produsert enhet energi Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 6. februar 2020 Del Skrevet 6. februar 2020 (endret) "I tillegg varsler selskapet at de vil tidoble den fornybare energikapasiteten innen 2026, og utvikle seg som en global leder innen havvind." Ja, er det press fra samfunnet som tvinger Equinor, eller ønsker aksjonærene å bruke penger for å konkurrere mot seg selv. Tror egentlig det blir mange fine programformuleringer, uten reelt innhold. Det samme som overtakelsen av Hywind fra Hydro i sin tid. En fortsetter med fornybar energi, men ikke noe produktutvikling, og ender opp med å bevise for politikerne at flytende havvind er ekstremt kostbart. Så har de oppnådd det de egentlig ønsker, nemlig å bremse utviklingen for å utnytte vinden og bølgene i Norsk Økonomisk Sone. Det er Statkraft som har tradisjonen innen fornybar energi, men dette selskapet bruker pengene fra oss strømkunder i utlandet. Equinor og politikerne i regjering har funnet sammen, og er ikke pådrivere mot et fornybarsamfunn. Håpet er at MDG får så stor oppslutning i 2021 at de tvinger Statkraft hjem igjen, og at programformuleringene deres om 100 TWh fra havet får reelt innhold. Endret 6. februar 2020 av aanundo Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 6. februar 2020 Del Skrevet 6. februar 2020 (endret) Internprisingen for investeringer til statoil er $ 55/tonn CO2, det blir ca 550 NOK pr tonn CO2 Statoil internprising Prisingen på CO2 privat - bilkjøring er for en bil som bruker 1 Liter bensin på mila og kjører 300 000 km, 16,6 kroner/10 km ekstra for den del som overstiger 0,4 Liter/10 km. Da får vi 16,6 NOK (0,6 Liter x 2,3 kg CO2 / Liter) x 1000 = 16,6 NOK / 1,38 kg CO2 x 1000 = 12 029 NOK pr tonn CO2 personbilforbrukt i den norske stat internprising. Spørsmålet blir hvorfor har vi en internprising (tall som sirkulerer internt i datamaskinen) på bare 4,57% i Statoil i forhold til Statlig internprising (taller som blir kaldt CO2 avgift i steden for skatt) Koster det 12 029 NOK å lagre 1 tonn CO2 eller 550,-, eller er forskjellen en forbruksavgift. Legges bare lag på lag med fordummende/ikke beskrivendes ord, slik som 0-utslippsbil, EU-mix osv. Hvor ender vi ? Hva er tallet til Statoil ? Tatt ut av løse luften. «oljegiganten tar sikte på å redusere CO2-intensiteten for egenoperert olje- og gassproduksjon til under 8 kilo per fat oljeekvivalent innen 2025» Er platformbygging, utstyr og frakt av personell med i regnestykket. Eller er det bare oppumping og prosesering på plattform som er med. 8 kg CO2 er vel ca 3 liter råolje eller ca 2% av ett fat/utvunnet energi. Og hva ville skje om «Amasonfond» pengene gikk til å få slutt på all faklingen i midtøsten i steden for kjøp av motorsager. Hadde Eqinord og Norske politikere forstått att luften er Global kunne man greid å presset noen CO2 tonn tilbake i bakken i midtøsten før man faklet, altså uten kostbar rensing som medfører utslipp. Selv her i komentarfeltet blir det praplet om EU-miks når man bruker mer strømm og energi. For en lavpannet gjeng.....! Kjøper og kjører lokalt, og forureiner Globalt. SISO - Skitt Inn, Skitt Ut Få inn en Eldar til i styret; Vågan ! Endret 8. februar 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå