jonast Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 Hei, Jeg har en 2008 mod Golf TDI som nylig har vært på service. Kom tilbake med merknadene du kan se vedlagt, som jeg synes virker dyrt og muligens unødvendig. Først og fremst: hvor viktig er det å bytte drivaksjelmansjetten og veivhusventilasjonsslangen? Når det kommer til lysene så er jo dette det desidert dyreste. Nesten 7.000 for tåkelys og ryggelys. Er det ikke mulig å kjøpe dette og bytte det selv? Hva kan jeg evt spare? Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 Bortesett fra mansjetten så er alt det der overkommelig for de fleste å gjøre selv. Kan kjøre med ødelagt mansjett og vente til det begynner å bråke for så å bytte hele leddet, men det pleier å gå rimelig raskt fra det er sprekk/rift i mansjett til det blir ødelagt avhengig av hvor skaden er. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 Mansjetten beskytter drivknuten. Er den dårlig vil drivknuten miste smøringen sin og sand og drit kommer i drivknuten og den havarerer raskt. Når det er sakt er det ofte like mye jobb å bytte mansjett som å bytte hele drivknuten. Men surt om den havarerer mens man kjører og man må ha berging. Lenke til kommentar
jonast Skrevet 5. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2020 Takk for svar! Hva er evt prisforskjellen på å bytte mansjetten vs å bytte både mansjett og drivknute? Når det kommer til lys, så forstår jeg ikke hva de mener med pæreholder. Har forsøkt å finne disse delene på nett, uten hell!? Og lekkasje fra veivhusventilasjonsslangen: hvordan fikses dette greit selv? Bare bytte hele slangen? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 Er vel kansje en 7-800kr ekstra i delepris for en knute kontra en mansjett. Varierer fra bil til bil. Pæreholder er sokkelen i lykta som pæra settes i. Verksted har sikkert planer om å bytte hele lykta, men du kan prøve å åpne den å bare pusse bort rusten så det blir kontakt. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 (endret) Jeg synes det virka litt dyrt. Men .. sånn er det å ha bil da. Hvis du skal gjøre alt dette selv, så ser du på 5-10 timer med jobb. Hvis du er uerfaren, kanskje mer. Du må jakte på deler, tar kanskje 2 dager med leiting i butikker. Du må ha verktøy, som koster penger. Fordélen er jo at du lærer, og kan gjøre det igjen neste gang. Men igjen, hvis du bytter bil en gang i framtida, så må du muligens lære alt på nytt fordi ting er skrudd sammen annerledes. Det er bare sånn det er å ha bil, svinedyrt. Jeg hadde en mappe med tråder med bilproblemer jeg vurderte å legge ut i en samletråd, men skifta pc og klarte ikke å flytte over faner, fanemapper og lagrede tråder. Er så mye som kan gå feil med bil ^^ Det er ikke alltid prisen du betaler for bilen som er det man må tenke mest på, men det eventuelel årlige vedlikeholdet. Er du uheldig, havner du fort opp i 50 000 i total årlig vedlikehold (med drivstoff, olje, dekk og alt mulig), og kanskje mer også. Endret 5. februar 2020 av Taurean Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. februar 2020 Del Skrevet 6. februar 2020 Lysene kan du sikkert fikse selv med litt pussing Dekkreppsett ugått på dato? Det er vel ikke påbudt? Mange biler som leveres uten sånt Hvordan er viskerblad defekt? Uansett får man det til 40 kroner på Biltema Miljøgebyr? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. februar 2020 Del Skrevet 6. februar 2020 (endret) Lampene har flere nevnt: Puss bort rust, så funker det fint. Hvis det er helt opprustet, finn nye lykter på høggern. Dekkrepsett er kun skummet som har gått ut på dato. Kjøp dette for eks: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/dekkfiks-2000017072 Drivakselmansjett bytter du enkelt selv med en slik: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/drivverk/gummimansjetter/drivknutemansjett-delbar-2000022701 Endret 6. februar 2020 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
jonast Skrevet 9. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2020 Slettet-fsaSP0zV skrev (På 6.2.2020 den 23.07): Lampene har flere nevnt: Puss bort rust, så funker det fint. Hvis det er helt opprustet, finn nye lykter på høggern. Dekkrepsett er kun skummet som har gått ut på dato. Kjøp dette for eks: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/dekkfiks-2000017072 Drivakselmansjett bytter du enkelt selv med en slik: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/drivverk/gummimansjetter/drivknutemansjett-delbar-2000022701 Her kom det mye konkret og nyttig. Tusen takk for bidrag. Da tror jeg jaggu jeg prøver meg på dette til helgen. Har du testet denne drivakselmansjetten selv? Er det en fullverdig løsning? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 13 hours ago, jonast said: Har du testet denne drivakselmansjetten selv? Er det en fullverdig løsning? Har ikke prøvd denne selv, men anser den mest som en nødløsning, som passer til bruk på en eldre bil som man ikke vil legge mer enn nødvendig i. Jeg ville, dersom jeg skulle brukt den selv, fulgt godt med (sjekket flere ganger årlig) at den er i orden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå