Taita Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 To spørsmål, hvordan er telenorshjemmebredband knytta opp mot en 4g mast? De kan bare tilby 10 gb idag og vil vel neppe oppgradere masta til 4g+ eller 5G. Har noen erfaring med hvordan et slik nett fungerer? Har idag sdsl på 20 gb kunne få opp til 60 gb på linja, som jeg har vært fornøyd med. Men idag strupes linja inn mellom 17.00 og 23.00, telenor påstår det er feil på kobberet og vil ha oss som bor her ca. 20 hustander over på mobilt bredbånd. Har noen opplevd det samme? Mistenker da at dem gjør dette for å få oss over på mobilt bredband. Vi får til svar fra telenor et kobberet skal saneres bort og vi må over på denne fremtidsretta løsningen. Men i dette ligger det også at det er hustander som blir uten bredbånd da mobilmasta ikke dekker deres boområde og for dem vil det jo være meget kjedelig å bli uten bredbånd som er deres eneste kontakt med omverden. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 Var ikke klar over at Telenor solgte SDSL/ADSL med månedskvote, har du link til dette produktet? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 Her var det litt surr med benevninger. Man snakker om båndbredde (hvor "stort" røret inn til deg er) og datamengde (volum, hvor mye du ka laste ned før leverandøren legger begrensninger på bruken). Det stemmer at alt den gamle kobberinfrastrukturen til privatmarkedet til Telenor saneres og ikke vil brukes lenger. Da er man i praksis over på alternative former for internettaksess, som via mobilnettet eller annen leverandør som leverer over coax (kabel-TV), radiolinjer eller fiber. For mange er mobilnettet eneste alternativ, og for mange fungerer det godt nok. Telenor har egne datapakker og eget utstyr til de som mister tilgangen til kobbernettet. 1 Lenke til kommentar
Taita Skrevet 5. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2020 Det heter mobilt hjemmebredband og har ei kvote på 1000gb/mnd. Og kan bare brukes i boligen. Men erfaringer med om det holder mål? I forhold til mitt gamle nett som jeg er fornøyd med. Når f.eks 40 hustander skal kose seg med strømmetv vil en 4g mast kunne levere? Finner ikke link til det men telenor er snar å pushe det på enn om man bor i et slikt område som meg. Er jo synd at dem bygger ned nettet slikt ikke mange år siden dem la opp master og paraboler til sentralen her. og da kan dem nå 20 brukere med ca 1,5 km kabel ? Lenke til kommentar
Janvik Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 Er det sånn at du har 20 megabit fungerende xDSL I hus som du er fornøyd med så hadde jeg venta så lenge som mulig med å skifte. Lenke til kommentar
Taita Skrevet 5. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2020 Ja må vel vente litt og klare meg uten nett mellom 17.00 og 23.00. Hadde veldig liten lyst å ta i bruk mobilt bredbånd. Er vel snakk om at en lokal bedrift kan få fiber lagt inn og da skulle det vissnok være lettere å få fiber også til den gemene hop ? Men kom gjerne med innspill i forhold til mine spørsmål over. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 8. februar 2020 Del Skrevet 8. februar 2020 Du blander begrepene en del her. Du kan velge Hjemmebredbånd Mobil, også kalt Fixed Wireless Access. https://www.telenor.no/privat/internett/hjemmebredband/ Denne har større datapakker en tradisjonelle mobil-abonnement, nemlig 1000 Gigabyte (GB). Du har SHDSL, antagelig på 20 Megabits per sekund (Mbps, Mb/s). Det kan nok stemme at det er støy på linja mellom 17 og 23 fordi når naboene dine bruker internett så skaper det støy på linja din og omvendt. At det skal være plutselig bli så ille nå er jo litt rart men det vet bare Telenor. Lenke til kommentar
Janerik Skrevet 23. desember 2020 Del Skrevet 23. desember 2020 mitt nette fra Telenor som har ligget på 20 ned 0g 5-6 opp i noen år nå sluttet bare og funke først drev min trofaste Telenor ruter en zyxel og skape seg og da mente Telenor at jeg måtte ha ny ruter jo send meg ny dere mellomtiden så har dem stengt av nettet mitt så når jeg koblet opp ny ruter sat jeg helt uten nett og ny Tlf inn til dem nei det må være noe feil på linja de da var svaret nå har eg våre uten nett i vertfal 14 dager og denne alltid på nett garantien er jo bare vist en er Telenor mobil labb det så det hjalp meg lite og de ville ikke måle hvor feilen ligger henne for det nettet sko bort og ble ikke ordnet fiber henger i stolpen rett utenfor vinduet mitt men det er ikke Telenor sin så noe hjelp der var vanskelig de som har den kan ikke levere til meg for jeg ligger forlangt unna det nærmeste kobblingspunktet så jeg måtte få meg trådløst bredbånd greit nok det men og måtte kjøpe en ny antenne til 5000 synes jeg er ran på høylys dag først tvinger de deg bort fra noe som har funket greit bare for de ikke vil se på linja for den skal bort om et par år så tivinger de deg til og kjøpe en antenne til en formue uten noe for for rabatt siden en blir tvunget til og bytte over utenom det så får jeg ikke kompensasjon for den tiden jeg har våre uten nett og må betale for oppsigelsestiden for fastnettet som de har tvunget meg bort fra tro eg skal ta dette et stykke videre i systemet for jeg synes ikke dette er rett Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. desember 2020 Del Skrevet 23. desember 2020 Sitat mitt nette fra Telenor som har ligget på 20 ned 0g 5-6 opp i noen år nå sluttet bare og funke først drev min trofaste Telenor Utrolig noen betaler for slik elendig nett, slik min erfaringer er det fulgt mulig å få 160 mbit ned og 70 mbit opp, eller opp mot 100 mbit på dårlig 4g nett hos telenor, virker ut som du har utdatert teknologi eller overbelastet nett, men enig telenor er dyrt, syns er unødvendig med 5g antenne, synd de dyre gir lite valuta for pengene. Husk telenor er de sammen med ice som betaler lite, så kanskje sjekke telia om de har bedre nett? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå