jonathan--- Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 Hei, Jeg har en utleiehybel som gir meg en inntekt på 85 000,-/året før skatt og utgifter. Ser banken på denne inntekten når de avgjør hvor stort lån vi kan få? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 De fleste vil medta hvertfall en andel av dette. Kommer litt an på hvem du treffer, men om du kan sannsynliggjøre at dette er en ganske trygg inntekt du ikke vil miste med det første så skal det nok gå greit å få med. Lenke til kommentar
Revie Skrevet 6. februar 2020 Del Skrevet 6. februar 2020 Min rådgiver i banken sa at hybelen i huset vårt og utleieenhet (etter skatt) blir regnet med, som Nimrad også skriver her. Dog vil jeg tro de opererer med en risikomargin, feks å regne leieinntekt x ti isf 12 mnd, og sikkert ville ønske en gjennomgang av erfaringen i ditt tilfelle. Denne fremkommer forøvrig av endring i boliglånsforskriften der det står at "stabile og dokumenterte skattefrie inntekter" teller med. Som i praksis betyr at leieinntekter teller med i beregningen. Jeg er derimot ikke sikker på om denne kommer innunder i beregningen om du eksempelvis tenker på å kjøpe en utleieenhet eller bolig med hybel. Da blir det nok mer en forhandlingssak om dette allerede kan anses stabil og dokumentert. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 8. februar 2020 Del Skrevet 8. februar 2020 Er en del banker som sier at 10x månedsinntekt av utleie, samt at dem krever dokumentasjon på at du har oppgitt skattbar leieinntekt til skattemyndighetene. Det hjelper også veldig på å ha en god leieavtale du kan legge med. Alt i alt jo mer dokumentasjon på at dette er sikre inntekter jo større sannsynlighet for at dem teller disse med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå