Anterialis Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 Hei! Jeg lurer på om jeg skal bytte panelovnene. Jeg er glad i design og SmartHus-funksjonalitet, og jeg tar gjerne imot forslag til hvilke jeg bør se på. Men skal jeg gjennomføre dette må først de gamle ovnene ned. Jeg kan dessverre lite om oppussing etc, så her trenger jeg litt hjelp. 1) Hva slags oppheng/feste er dette (bilde 1, del 1)? Er dette et slags felles-feste som kan brukes på nye ovner, eller anbefaler dere å fjerne hele festet, fjerne skruer og sparkle hull, og sette inn nye (gips) skruer for å feste ny ovn? 2) Det er også en stor hvit strømboks (bilde 1, del 2) hvor strømmen kommer fra. Er dette et problem? Dersom ny panelovn kommer med schuko-kontakt, må jeg skaffe meg elektrikker og få koblet på et vanlig dobbeltstikk? Kommer nye ovner uten schuko, og således kan jeg kanskje koble til med slik sukkerbit/wago-klemme? 3) Jeg ønsker meg altså en ny pen smart-panelovn. Hvilken anbefaler dere? Mill, Nobø, Adax? Jeg har lest denne testen, de av dere som har en av disse ovnene, er dere enige artikkelen/testen? På forhånd tusen takk for hjelp ? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 (endret) Denne ser ut til å være fast montert, og krever i så fall godkjent elektriker for å skiftes ut. Det er forskjellige patenter for å få ovnen av brakettene. På noen løfter man den, så vippes den ut i toppen eller noe sånt, det forekommer at det er låseskruer, ofte i bunnen av braketten som du ser nedenfra, som må av, men ovnen ser såpass ny, at trolig skal den dras til siden, sannsynligvis til venstre, for å løsne den? Koblingen i den faste koblingsboksen er altså ikke noe du har lov til å gjøre selv. Endret 5. februar 2020 av 0laf Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 5. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2020 Takk for svar! Ja, dette er nybygg fra 2013.. Det var det jeg fryktet. Takk for tilbakemelding ? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 5. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2020 BTW, kan jeg spørre om hvorfor man installerer panelovner på denne måten? Er det ikke mye enklere å bare legge opp et stikk og benytte seg av panelovner med schuko-kontakt? Hva er årsaken til at det er gjort på denne måten hos meg? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 Anterialis skrev (26 minutter siden): BTW, kan jeg spørre om hvorfor man installerer panelovner på denne måten? Er det ikke mye enklere å bare legge opp et stikk og benytte seg av panelovner med schuko-kontakt? Hva er årsaken til at det er gjort på denne måten hos meg? Det er sikrere og penere med fastmonterte panelovner enn ovner med løse ledninger. Litt for dårlig bilde av den gamle ovnen, men det ser ut som det kan være fjæret klips på øverste feste på braketten. I såfall skal den trykkes mot braketten så ovnen kan vippes framover for å frigjøres. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 5. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2020 Ja det ser ut som dette er helt riktig. Jeg får revurdere om jeg ønsker gjennomføre dette da jeg da må ut med sikkert et par tusen til elektriker ++... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå