magiga Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 Verdens første lasersveisede bru er norsk – kan spare ti milliarder på ferjefri E39 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 For en som ikke kjenner mye til sveising, hva er forskjellen på lasersveising kontra tradisjonell sveising? 2 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 (endret) "og vi får en stor miljøgevinst ved å kunne produsere her i landet i stedet for å produsere i Kina og frakte bruene hit på skip, sier Tore Askeland" Hvorfor skal vi bygge seksjoner i Kina? Logikken i denne artikkelen er vanskelig å se, da en 65 m lang bru neppe kan si så mye om en 5 km bru over Bjørnefjorden. Jeg også tror kostnadene kan reduseres vesentlig ved å bruke flytebruer, og denne jobben burde være midt i blinken for verkstedindustrien. Seksjoner på 200 m kan bygges av Norske bedrifter, og masseproduksjon på et verksted med sveiseroboter tror jeg kan spare samfunnet for mange milliarder. Flytebru med fleksible ledd vil si at brua legger seg i en slakk bue, inn eller ut fjorden, alt etter kreftene fra strøm og vind. Kreftene blir til strekkrefter i selve brua, og kan sammenlignes med høyspentkabler som krysser fjordene. Endret 5. februar 2020 av aanundo 1 Lenke til kommentar
Willie von Busche Skrevet 6. februar 2020 Del Skrevet 6. februar 2020 Prinsippet med lasersveising er enkelt: en laserstråle dannet med en karbondioksid- eller NdYAG-laser, rettes mot arbeidsstykket for å sveise delene sammen. Dekkgass brukes til å forhindre oksidering av grunnmaterialet og for å beskytte de optiske delene av sveiseapparatet. Fordelene med lasersveising er høy sveisehastighet, smal sveisesøm og et lite oppvarmet område. Lasersveising passer derfor best når det er nødvendig med lite varmepåvirkning. Lasersveising er en presis metode. Den etterlater en smal sveisesøm og forårsaker minimal deformasjon av delene som sveises. På den annen side krever den at delene som skal sveises, må settes nøyaktig sammen, den krever også bruk av jigger, så metoden er ikke økonomisk ved sammenføying av mange forskjellige deler. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå