Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Asbest?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-GlDE6z

Nå skal ikke jeg si om det er asbest eller ikke, det vet jeg ikke. Derimot om det faktisk er det så må det vekk, med en gang. Livsfarlig

Lenke til kommentar
Slettet-GlDE6z skrev (På 5.2.2020 den 7.02):

Nå skal ikke jeg si om det er asbest eller ikke, det vet jeg ikke. Derimot om det faktisk er det så må det vekk, med en gang. Livsfarlig

Det er vel mer livsfarlig å fjerne det. 

Er det ingen her inne som vet noe?

Lenke til kommentar
aklla skrev (8 minutter siden):

Ser da bare ut som kobber og plastrør..

Hva er der du tenkte kan være asbest?

Vet ikke. Om det er noe i malinga eller noe. Aner ikke. Men mer bekymret for den gulvet med åpen list. Det første bilde

Lenke til kommentar

Vanskelig å se hva som er hva på det bildet..

Hvorfor er du bekymret for asbest? Den gjør ingen skade så lenge man lar det være..

Mangler du en list er det jo lurt å dette på en list, uavhengig av asbest, for det er vel isolasjon der? Ikke spesiellt bra for innemiljøet med åpen isolasjon heller

Endret av aklla
Lenke til kommentar
On 2/5/2020 at 7:02 AM, Slettet-GlDE6z said:

Asbest er helt ufarlig så lenge det får ligge i ro. Det er når man virvler opp asbeststøv det er helsefarlig over tid.

Lenke til kommentar
aklla skrev (13 minutter siden):

Vanskelig å se hva som er hva på det bildet..

Hvorfor er du bekymret for asbest? Den gjør ingen skade så lenge man lar det være..

Mangler du en list er det jo lurt å dette på en list, uavhengig av asbest, for det er vel isolasjon der? Ikke spesiellt bra for innemiljøet med åpen isolasjon heller

Det er jeg usikker på. Kan ikke asbeststøv komme hvis man begynner å hamre inn spiker i veggen der nede, hvis det er asbest da? Siden det er åpent under der. 

Hvilken fare er det for innemiljøet å med den åpne isolasjonen der? Er jo bare en liten del i hjørnet av kjøkkenet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Tore76 skrev (På 5.2.2020 den 6.48):

Er dette asbest? Og det går greit så lenge man ikke rører? Kommer jo borti med støvsuger noen ganger. Og lufter jo av og til på kjøkkenet. 

Om du er veldig bekymret ville jeg tatt dette opp med eier av enheten. Om du selv eier enheten og bor i et borettslag kan du ta det opp med dem, ellers kan du hyre inn et selskap for å se på det. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (14 minutter siden):

Om du er veldig bekymret ville jeg tatt dette opp med eier av enheten. Om du selv eier enheten og bor i et borettslag kan du ta det opp med dem, ellers kan du hyre inn et selskap for å se på det. 

Jeg har sendt bilder og mail til sameie. De svarte at det ikke er asbest i blokkene så langt de vet.

Men om det er åpen isolasjon, utgjør det også en helserisiko? Selvom det bare er en list som mangler? Se første bildet i åpningsinnlegget. Ca en meter. Men står et skap som dekker kanskje halvmeteren, men det er åpent under skapet også. 

Endret av Tore76
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Tore76 skrev (1 minutt siden):

Men om det er åpen isolasjon, utgjør det også en helserisiko? 

Tviler i grunnen på det. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Tore76 skrev (1 minutt siden):

Slik ser det ut 

Disse bildene sier oss ingenting. Du må inn i veggen for å se om det er asbest, ikke gjør det med mindre du har profesjonelle som gjør dette. 

Dersom du er såpass redd for dette kan du som sagt hyre inn en tømrer for å se på det. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Tore76 skrev (Akkurat nå):

Altså åpent fra vegg under skap også

Nei, det er nok ikke noe problem med dette. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (1 minutt siden):

Disse bildene sier oss ingenting. Du må inn i veggen for å se om det er asbest, ikke gjør det med mindre du har profesjonelle som gjør dette. 

Dersom du er såpass redd for dette kan du som sagt hyre inn en tømrer for å se på det. 

Nå var disse siste bildene for å vise om åpen isolasjon kunne utgjøre en helserisiko. Om sprekken var stor nok. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Tore76 skrev (Akkurat nå):

Nå var disse siste bildene for å vise om åpen isolasjon kunne utgjøre en helserisiko. Om sprekken var stor nok. 

Og jeg skrev tidligere i tråden at jeg tviler på at det er noe som helst helserisiko rundt det. 

Lenke til kommentar

Det er vel absolutt ingen fare for noen av delene. Bare å slappe helt av. ?
Asbest er ikke "farlig" før man borer, skjærer osv i det og virvler opp støv. Eksponering av asbest i kortere tid gir ingen skade eller økt fare for kreft. Det er over lengre tid det er farlig. 

Bremseklosser, bremsesko, rørisolasjon/isolasjon og mye mer inneholdt asbest før i tiden. Min bestefar jobbet som rørisolatør, og han jobbet med det nesten hver eneste dag og pustet det inn og ut ofte. Han lever enda idag, gammel, men fortsatt frisk. 
Fjerning av asbest har jo blitt en egen bransje, og det høster inn mye penger ved å legge ut skremselspropaganda over hvor farlig det er å være i nærheten av osv.. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Skal man fjerne asbest av proffe vil de proffe ta mye forhåndsregler ja. Fordi de jobber jo med asbest daglig. Snekker osv tar det ikke for om de gjorde det så ville de vært i kontakt med asbest regelmessig, som er farlig.

Fint med bestefaren din, de fleste som drev med asbest kom nok ut av det uten store konsekvenser, men om f.eks 20% som jobbet med det daglig døde av lungekreft så er der mer enn nok til at man må forby det og ta forhåndsregler om man jobber med det.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...