Gå til innhold

Operatør påvirker googles kartfunksjon

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg opplever at googles kartfunksjon og tidslinje er mer ustabil og oftere viser feil når jeg benytter Telenor kontra Telia eller ICE.
Finnes noen god forklaring på dette?

Forøvrig har jeg gps påslått til enhver tid, med støtte av wifi-nettverk. Mobildata og wifi er alltid påslått, og jeg gjør aldri endringer på mobilen som skulle tilsi at posisjon blir unøyaktig.

I flere år har jeg vært plaget av at telefonene til tider er svært unøyaktig i blant annet kartfunksjon og tidslinje. I lengre perioder har den vært bra, uten at jeg har forstått hvorfor. Nå har jeg endelig funnet ut at det er sammenheng med operatørbytte som nevnt i første avsnitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
kim_InnleggNO skrev (2 minutter siden):

Bruk kun GPS uten hjelp av Wifi osv.

Jeg mener jeg har forsøkt dette uten resultat. Det er forøvrig ingen av mine telefoner som noen gang har skjønt at jeg er hjemme når telefonen kobles til hjemmenettet, eller på jobb når jeg kobler til jobbnett osv. Så hva denne tillatelsen til at wifi skal kunne bedre posisjonstjenesten forstår jeg ikke noe av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
kim_InnleggNO skrev (9 minutter siden):

Den bruker MAC på rutere den vet adressen på, og sannsynligvis Cell ID på basestasjoner. Kanskje Telenor sine er dårlig merket i den sammenheng. Ved bruk av kun GPS så blir resultatet riktig, men tregere.

Ok, jeg skal slå av at wifi kan brukes til posisjonering og se om det bedres.
Takk for tips!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kjell Olaf Winther skrev (9 timer siden):

Hva slags telefon ? 

Det gjelder alle typer, men de har brukt mest er Samsung og Huawei.

Lenke til kommentar
On 2/4/2020 at 9:03 PM, Nidar2 said:

2 hours ago, Nidar2 said:

Det gjelder alle typer, men de har brukt mest er Samsung og Huawei.

Har en iPhone og der fungerer dette i alle fall veldig bra.  Der er jeg "hjemme" eller "på jobb 1" eller "jobb 2" når jeg er tilkoblet Wifi på de enkelte plassene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg kan kjøre Oslo-Gøteborg-Oslo uten at det registreres på tidslinjen, selv om telefonen blir brukt underveis. Om jeg er tilknyttet wifi begge plasser har ingenting å si.

Om jeg derimot åpner kartet vil det oftest registreres, men da med feil klokkeslett osv. fordi telefonen ikke får med seg når jeg reiste hjemmefra og ankom destinasjon osv.

Det er derimot en stor forskjell i telefonens oppførsel om jeg benytter Telia/ICE eller Telenor.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Google timeline aktivert siden 2012. Da var det Sony, og Samsung. De 4 siste år iPhone. Siste året XS Max.

Den registrerer når jeg kjører selv, sitter på, eller tar buss.Og flyr. Island i 2013. London 2014. Manila 2017.

Alltid hatt Telenor. Også i det store utland. Og før det ble billig å bruke tlf. i utlandet, så var det bare å skru av mail osv. og kun bruke tlf på WiFi.

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...