Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lys blafrer når jeg lader elbil

Anbefalte innlegg

Jeg installerte nylig en elbillader(Easee), installert av elektriker. Det gjorde han ved å flytte hovedbryter, overbelastningsvern og overspenningsvern ut til utvendig målerboks, og la 32A kabel til elbilladeren derfra, foran det innvendige sikringsskapet vårt.
Jeg la merke til at når bilen lader, så blafrer spottene på badet(ingen andre spotter i huset). Jeg trodde lenge det var det eneste, men oppdaget også at induksjonstoppen lager en "sprakende" lyd utover den vanlige lyden, når elbilen lader.

Jeg tenkte først at det kan være fordi jeg overbelaster eller nære ved å overbelaste nettet eller sikringen. Men det samme skjer midt på natta som midt på dagen, hva gjeder belastning på nettet. I tillegg logget jeg inn på Easee laderen og nedjusterte fra 32A(maksimum) til 6A(minium). Bilen ladet da med 4,15kW.  Huset brukte totalt 5,77kW(induksjon + nedjustert elbillader + alt annet). Fortsatt samme "problemet" med spotter og induksjonsplate.

Jeg har et nybygg fra 2017, med 400V 3 fase TN nett. Hovedsikring på 63A, og finvern(er det det kalles?) på 45 eller noe rundt der.

Hva kan problemet være her, og kan det være brannfarlig, eller uheldig for elbil eller elektronikk og lys i huset?

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er garantert ikke noe problem med overbelastning. Det er lader i bilen som genererer støy på nettet. Spottene er antagelig følsomme for denne støyen. Er det LED? Med dimmer?

Har sett flere som klager på støy fra induksjonstopp ved lading av Audi e-tron. Tror denne støyen kommer fra ringkjernetransformatorer. De er veldig følsomme for DC-komponenter på nettspenningen. Det låter ikke pent, men er ikke skadelig.
Dette er et ganske kjent problem i HiFi kretser, det er mange forsterkere med store ringkjernetrafoer.
https://www.atlhifi.com/shop/bare-pcb/pcb-for-dc-trap-blocker-filter-for-toroidal-transformers-toroids/
Merk at "DC-komponenter" ikke har noe med likestrøm fra batteriet å gjøre. Laderen utgjør en kompleks belastning av nettet og trekker ikke strøm symmetrisk om nullpunktet for vekselspenningen. Det er derfor man har B-type vern.

Lenke til kommentar

Det er LED ja, med dimmer ?

Så det er antakeligvis ikke skadelig forstår jeg.

Er slik støy å forvente? Eller burde jeg klage?

Jeg får forresten samme feil med ladekladd kabel rett i stikk, men littmindre symptomer 

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Båd LED lamper og dimmere finnes i mange varianter og kvaliteter. Prøv dimmer på fullt for å se om det er mer stabilt.

Ladeboks / ladekladd er ikke annet enn en avansert koblingsboks, den har ingen påvirkning. Laderen er i bilen, det er den som lager støyen.
Hvis man bare lader om natten så merker man mindre til støyen. Det er også billigere. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...