Gå til innhold

Møtereferater om norsk atomavfall holdes hemmelig – Sivilombudsmannen får saken [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg spør meg om ikkje IFE i dag har meir enn god nok teknisk kompetanse til å sikre reaktorbygget permanent der det nå står. Eg spør meg også kvifor ikkje IFE tilbyr seg å bygge og drive eit permanent godkjent lager for atomavfallet på si tomt på Kjeller, mot betaling frå den norske staten?

Lenke til kommentar

Ikke glem oljeindustrien. Med godkjente beholdere og stabilisering av brenselet burde  avfallet kunne deponeres i dypet av et borehull, spesifikt laget til formålet. Dagens teknologi kan bore tusenvis av meter ned i stabilt grunnfjell og deponere avfallet. Det blir langt mer utilgjengelig enn svenske eller amerikanske gruveganger. Boringen burde kunne gjøres billigere enn i Nordsjøen, hvor sikkerhet til sjøs og miljøhensyn kan koste like mye som selve boreoperasjonen. Det trengs ikke på land. Vi har allerede borerigger på land, jfr Ullrigg i Stavanger. Et borehull burde bli en langt rimeligere løsning sammenlignet med det antall milliarder kroner som antydet i artikkelen. I ettertid står man tilbake med et lite "kumlokk" som viser hvor deponiet er. Borekaks etter boringen kan stort sett gå tilbake i hullet sammen med nødvendige bindemidler og forsegle deponiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...