Gjest 0a4e5...b15 Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Min arbeidsgiver har en pensjonsordning for meg i Sparebank1. Men jeg aner ikke om den er bra eller ikke. Jeg er betongarbeider og er 28 år gammel. Er dette en bra ordning? Hvor mye kan jeg forvente å få utbetalt hvis jeg går av når jeg er 62 år? Tror det er vanskelig for en person eldre enn 62 år å jobbe med det vi driver med. Armer og rygg er antageligvis utslitt lenge før den tid. Bør jeg lage en egen pensjonsavtale hvis jeg vil pensjonere meg når jeg er 62 år? Isåfall, hos hvilket selskap og hvor mye per måned? Bilde: Anonymous poster hash: 0a4e5...b15 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Det ser ut som du tjener 400K i året, stemmer det? Mellom 1G og 7.1G er kravet at man har mellom 2% og 7% OTP. Du har 5%. Avtalen kan dermed ikke bli så mye bedre for deg. Mellom 0G og 1G er det ikke lovpålagt med OTP i det hele tatt og også her har du 5%. Over 7.1G kan man ha opp til 25.1%, men det er veldig sjeldent og ikke spesielt relevant, når du pr nå har en lønn på ca 4G. Uten at jeg har kjennskap til hva som er vanlig i ditt yrke, så vil jeg påstå at det er en ganske bra pensjonsavtale. Akkurat hva du vil få i pensjon kan du sjekke her https://www.nav.no/no/person/pensjon/hva-kan-jeg-fa-i-pensjon evt hos din pensjonsleverandør. Lenke til kommentar
Gjest 0a4e5...b15 Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 nirolo skrev (1 time siden): Det ser ut som du tjener 400K i året, stemmer det? Mellom 1G og 7.1G er kravet at man har mellom 2% og 7% OTP. Du har 5%. Avtalen kan dermed ikke bli så mye bedre for deg. Mellom 0G og 1G er det ikke lovpålagt med OTP i det hele tatt og også her har du 5%. Over 7.1G kan man ha opp til 25.1%, men det er veldig sjeldent og ikke spesielt relevant, når du pr nå har en lønn på ca 4G. Uten at jeg har kjennskap til hva som er vanlig i ditt yrke, så vil jeg påstå at det er en ganske bra pensjonsavtale. Akkurat hva du vil få i pensjon kan du sjekke her https://www.nav.no/no/person/pensjon/hva-kan-jeg-fa-i-pensjon evt hos din pensjonsleverandør. Har ca. 500.000-550.000 kr brutto avhengig av overtid/diettpenger. Anonymous poster hash: 0a4e5...b15 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Gjest 0a4e5...b15 skrev (2 timer siden): Har ca. 500.000-550.000 kr brutto avhengig av overtid/diettpenger. Anonymous poster hash: 0a4e5...b15 Diettpenger får man kanskje ikke pensjonsopptjening på? Det står nemlig at årlig sparebeløp er drøyt 20K og det tilsvarer 5% av 400K. Lenke til kommentar
Gjest 0a4e5...b15 Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 nirolo skrev (10 timer siden): Diettpenger får man kanskje ikke pensjonsopptjening på? Det står nemlig at årlig sparebeløp er drøyt 20K og det tilsvarer 5% av 400K. Står at Pensjonsgrunnlaget mitt er 412.500 kr, men jeg hadde faktisk utbetalt 561.000 kr utbetalt i 2019. Hadde 268 timer overtid ifjor og selve overtidstillegget utgjorde 23.600 kr. Diettpengene utgjorde 67.550 kr. Synes det er latterlig at tilleggene ikke blir tatt til grunn.. Jobber ræva av seg for ingenting. Anonymous poster hash: 0a4e5...b15 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 Jeg trodde overtid skulle være med, men jeg kan ikke reglene så godt. Kanskje andre her som har mer info. 50K i økt pensjonsgrunnlag hadde jo økt pensjonssparingen med ca 2500 i året. Det er jo over 10% økning. Lenke til kommentar
Leiferen Skrevet 6. februar 2020 Del Skrevet 6. februar 2020 Overtid inngår ikke i pensjonsgrunnlaget. Til spørsmålet er det vel alt besvart, 5 % er nærmere maks på 7 % enn minimum på 2 %, men et innskudd på 20.000 er ikke akkurat noe å skryte av, omtrent på snittet for de som har innskuddspensjon, men det er mer pga. det relativt lave pensjonsgrunnlaget, som er ca. 150.000 lavere enn gjennomsnittslønnen (i 100 % stilling) her i landet. Medianen i privat sektor er vel rundt 500.000, og da er det pensjonsgrunnlag jeg sikter til, altså uten tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå