Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Faktura på etterskrudd et halvt år etter

djgudleif

Anbefalte innlegg

Hei,

Hadde en tvist og benyttet avdokat. Jeg vant saken og alle rettslige kostnader, og alt utestående jeg skylde advokathuset ble dekt av erstatningen jeg fikk. Ca 30.000 kroner tilsammen. Et halvt år senere har de oppdaget et rettsgebyr som ikke ble viderefakturert. I forliksrådet la jeg fram, tillegg til erstatningssummen, om å få dekt slike gebyrer av motparten.

Advokathuset sier dette var en tabbe fra deres side, og fakturerer meg nå. Nesten et halvt år senere.

Blir ikke dette litt for sent? Hadde de ikke gjort denne feilen skulle det vært dekt av motparten... Det utgår jo nå, så jeg må dekke det selv. Kan man si at dette ikke er ok?

Endret av djgudleif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet er at du er betalingspliktig for rettsgebyret til forliksrådet for den saken du har tatt ut. Dette selv om du kan kreve det dekket av motparten som saksomkostninger. I og med at rettsgebyrer for forliksrådet faktureres etterskuddsvis vil situasjonen alltid være slik at fakturaen fra forliksrådet kommer etter avgjørelsen/forliket - ofte ganske lang tid etter. 

Det er ikke slik at fakturaen sendes til motparten hvis du vinner. Fakturaen sendes til deg, og så må du sørge for å kreve inn saksomkostningene fra motparten. Hvis du fikk fullt medhold* har du allerede fått pengene du skal betale denne fakturaen med. 

* Du må lese forliksrådsdommen for å se om ditt "fullt medhold" inkluderte rettsgebyret. Inkluderte dommen ikke rettsgebyr er det nå for sent å anke, og det kan advokatfirmaet lastes for - og da må de betale rettsgebyret. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...