Gå til innhold

Elbilsalget skyter fart igjen


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, Roy hansen said:

På finn.no finner du konkrete eksempler. Men der er jo prisene veldig optimistisk satt for høyt, men likevel så finner man konkrete tall da man vet hva Nybilpris var. 

Så for små og billige elbiler koster det fort 40 kr mila 

For tesla-klasse koster det fort 65-100 kr mila da bilen er ny, de første årene. 

Måtte ta en liten sjekk. 

Billigste e-Golf 190 på finn: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=169715110 15,18,- pr mil i verditap. 

Nest billigste: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170158214 17,4

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=168914349 13,8,- pr mil 
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=169966160 15,2,- pr mil

Nest dyreste: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=168796726 18,2,- 
Dyreste: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=169839886 24,2,-  

Har ikke brukt tid på å sjekke utstyr osv, da det også var gode kampanjer på forrige modell på slutten. Men brukt 270k som nypris. 
I gjennomsnitt ligger bilene på finn med et verditap på 15,- pr mil. 

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/8/2020 at 7:28 AM, frohmage said:

Hvorfor vil ikke andre lands skattebetalere betale like mye for elbilsatsning som oss?

Fordi norge har råd til det. Men er ikke via skatteseddelen som betaler for elbil satsingen.

Er avgifter på bilene som er 0%. Hvor det tar de ca 12millarder kronene vet jeg ikke, men positivt for lokal miljøet er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Ja, det rammer nok skjevt om man ser snevert på det, men prøv heller å se det store bildet.

Apropos skjevt. Vi er plent nødt til å ha en eller annen form for skatter og avgifter for å få samfunnet til å gå rundt. Er det ikke da bare bra at man velger et system som ikke bare er dumme fiskalavgifter men også oppfordrer til riktig* oppførsel? I dette tilfellet i retning mindre lokale utslipp og mindre globale utslipp, fordi begge disse tingene er uønsket fra et samfunnsperspektiv.

*Riktig definert av våre folkevalgte

Ja, det rammer svært skjevt. Hvor stor andel av skattebetalerne har kjøpt elbil?

Ellers ser jeg poenget ditt, men det kan likevel ikke være slik at "luksusvarer", som bil, er unntatt avgifter når ikke nødvendigheter som mat og klær er det. For min del kunne vi gjerne endret på dette og heller økt det generelle skattenivået.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Drunkenvalley said:

Men betre enn tilsvarende diesel eller bensin med piggdekk, vel? Og sammenligne du ikkje epler og appelsiner der? ?

Nei, for jeg vet ikke årstallet bruker jeg svarte på mente i år på de gamle diesel bilene.

Diesel biler uten rense utstyr forurenser, men de er det mindre av enn elbiler med piggdekk.

PS: Har ikke imot elbiler, blir bare skuffet av å lese all negativ mot diesel/bensin/hybrid(kjører selv lexsus ux 250H 2019)

Lenke til kommentar
Marzo skrev (10 minutter siden):

Måtte ta en liten sjekk. 

Billigste e-Golf 190 på finn: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=169715110 15,18,- pr mil i verditap. 

Nest billigste: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170158214 17,4

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=168914349 13,8,- pr mil 
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=169966160 15,2,- pr mil

Nest dyreste: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=168796726 18,2,- 
Dyreste: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=169839886 24,2,-  

Har ikke brukt tid på å sjekke utstyr osv, da det også var gode kampanjer på forrige modell på slutten. Men brukt 270k som nypris. 
I gjennomsnitt ligger bilene på finn med et verditap på 15,- pr mil. 

Du bommer kraftig her. Du tar utgangspunkt I fra de billigste modellene, selv om de er utstyrt til 40-100.000 kr.

 

Lenke til kommentar
Just now, Kjetil Lura said:

Nei, for jeg vet ikke årstallet bruker jeg svarte på mente i år på de gamle diesel bilene.

Diesel biler uten rense utstyr forurenser, men de er det mindre av enn elbiler med piggdekk.

PS: Har ikke imot elbiler, blir bare skuffet av å lese all negativ mot diesel/bensin/hybrid(kjører selv lexsus ux 250H 2019)

Og trur du dei diesel bilane "med" rense utstyr kjøre uten piggdekk? Det virke som du stacke oddsa då ass.

Lenke til kommentar
Just now, Kjetil Lura said:

Har ikke skrevet det, bare elbiler med piggdekk.

Du har skrivi det. Du sammenlikne forurensing frå dieselbil mot elbiler som har piggdekk. Då stacke du oddså på uærleg vis.

Kva var det du egentleg meinte om det ikkje er ein samanlikning av dieselbil uten piggdekk mot elbiler med piggdekk?

Lenke til kommentar
frohmage skrev (35 minutter siden):

Ja, det rammer svært skjevt. Hvor stor andel av skattebetalerne har kjøpt elbil?

Ellers ser jeg poenget ditt, men det kan likevel ikke være slik at "luksusvarer", som bil, er unntatt avgifter når ikke nødvendigheter som mat og klær er det. For min del kunne vi gjerne endret på dette og heller økt det generelle skattenivået.

Det finnes massevis av eksempler på at både mat og klær kan kalles luksusvarer, akkurat på samme måte som det finnes massevis av eksempler på at bil kan kalles en nødvendighet. Med andre ord, det er like håpløst å klassifisere disse tingene i båsene "luksus" og "ikke luksus" som bil. Hva skal innslagspunktet for mva være på f.eks håndvesker og allværsjakker? Eller eksklusive matretter? Hjelper det om man kjøper mindre mengde, men oftere, eller om man kjøper til en familie på 2 i stedet for en på 7? Samme med bil. Skal en familie på 6 måtte splitte seg i to biler for å få råd til elbil, eller er det greit at de samler seg i en større elbil med 6+ seter? Går grensa ved skinnseter, takluke, 19" felger eller 60 kWh batteri? Man roter seg fort inn i en spiral av rare skjevfordelinger og urettferdgheter om man skal begynne å differensiere hva som er luksus og ikke luksus innen en varetype.

Det enkle er ofte også det mest rettferdige: 25% mva for alle varer uansett kategori. Så kan man gjøre den sosiale fordelinga på inntektsida med blant annet bunnfradrag, støtteordninger til barnefamilier, toppskatt osv.

Men nå som vi først har begynt med 0% mva for elbil så har det blitt en avhengighet som ikke er lett å kvitte seg med uten store konsekvenser for klimasatsingen og lokale utslipp, eller en fordelingspolitisk gordisk knute. Derfor foreslår jeg en trinnvis økning av mva på elbiler, uansett pris, som stimulerer til å styrke elbilandelen videre. Ikke til å sable ned elbilandelen slik Danmark gjorde.

Hvis du fortsatt vil ha differensiering på pris, så utfordrer jeg deg herved til å løse den gordiske knuten jeg nevnte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Hvis du fortsatt vil ha differensiering på pris, så utfordrer jeg deg herved til å løse den gordiske knuten jeg nevnte.

Ser ut som Tyskland ikke synes det var så vanskelig.

< €40 000               = €6000 i subsider
€40 000- €60 000 = €5000 i subsider
> €60 000               = 0

Så kan man sikkert finne på urettferdige ting som at fattige barnefamilier av en eller annen grunn er nødt til å ha en elbil til over €60 000.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...