Gå til innhold

Elbilsalget skyter fart igjen


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Roy hansen said:

og elbilsalget 3 siste mnd har vært under 2017 og 2018 nivå

Hæ?

januar 2020: 4236 elbilar (44,3%)

januar 2018:  2126 elbilar (23,1%)

januar 2017: 2295 elbilar (17,6%)

I siste halvår av 2019 var salet lågare enn normalt av to grunnar.  For det fyrste vart Nederland prioritert pga avgiftsendringar der frå nyttår.  For det andre heldt dei tradisjonelle bilprodusentane att leveransar til over nyttår for å unngå bøter for utslepp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

USA

Bor du der?

Jeg forholder meg til Norge hvor jeg bor

Der stuper elbilene I pris og dieselbilene er mer verdt enn elbilen  (som jeg linket til) og utviklingen bare fortsetter 

En 2 år gammel elbil med 40.000 km på speedometeret har kostet 35-50 kr mila I kun verditapkostnader for de mindre elbiler 

For store og dyre elbiler er verditapkostnader på 50-100 kr mila 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Roy hansen said:

Bor du der?

Jeg forholder meg til Norge hvor jeg bor

Der stuper elbilene I pris og dieselbilene er mer verdt enn elbilen  (som jeg linket til) og utviklingen bare fortsetter 

En 2 år gammel elbil med 40.000 km på speedometeret har kostet 35-50 kr mila I kun verditapkostnader for de mindre elbiler 

For store og dyre elbiler er verditapkostnader på 50-100 kr mila 

Noen elbiler har falt en del i verdi. Hovedsaklig de elbilene med mer utdatert teknologi, der prisen har blitt satt ned mye. Det gjelder f.eks Leaf (benytter utdatert CHAdeMO) og e-Golf (erstattes av ID.3). 

For å sammenligne biler må man se hovedsaklig på prosent, helst opp mot tilsvarende biler. Eksempelvis har min Model X tapt seg med noe sånt som 35% på 2,75 år/99k km, eller ca 30 kr/mil. Det er et ganske normalt verdifall, egentlig litt lavt. F.eks: https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Roy hansen said:

Jeg ser at du ikke bryr deg om artikler, bruktbil annonser og folk som jobber med biler som forteller virkeligheten. 

Bruktbilseljarar er ikkje dei fyrste eg går til for å finne fakta om noko som helst.  Her har du i alle fall fakta om salet av nye bilar, og det seier noko heilt anna enn bruktbilseljaren om dei siste tre månadane: https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-januar-2020

 

Artikkelen din tek føre seg ein enkelt bil.  Du kan ikkje berre generalisere det til å gjelde alle elbilar vs alle dieselbilar.  Berre 11,4% av nyregistrerte bilar i januar hadde dieselmotor.  Tippar vi dippar under 10% i 2020.  Det er ein døyande teknologi.

 

Kvifor nokon vil ha ein Golf med dieselmotor kan ein berre lure på, for eg har hatt ein.  Den var det stadig trøbbel og verkstadutgifter med.  Eg kjem aldri til å kjøpe noko anna enn elektrisk att.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

TS har overskriften Elbilsalget skyter fart. Javel?? På nye da?

Et barneskoleregnestykke :

på finn.no en 2018 modell bmw i3 til 265.000 kr og over 30.000 km

Flonkende ny BMW i3 2020 modell I butikk til 271.000......

Har man lyst på bmw i3 så lar man 2018 modellen få stå der??også går man for den nye

det er 350 i3 til salgs fra bare 2014 til 2019

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (På 8.2.2020 den 17.16):

Det er vel snakk om et par milliarder kr i året i tapte avgiftsinntekter, fordelt på oss alle, pluss økningen i kostnadene for strøm. Hva tror du ville skje om vi tok bort mva på alle varer?

Hvis du ser det litt mer overordnet representerer reduserte avgiftsinntekter et generelt skattelette, omtrent som om hele norge fikk NRK-lisensen annulert, økt bunnfradrag eller som den generelle mva-satsen ble ørlite redusert. Det er både et gode at vi får bruke mer av pengene våre selv og et ikke-gode i form av reduserte offentlige tilbud. Dette ender vel egentlig opp med en diskusjon om hva man synes om det generelle skattenivået vs de offentlige tilbudene/velferdssystemet.

Ja, det rammer nok skjevt om man ser snevert på det, men prøv heller å se det store bildet.

Apropos skjevt. Vi er plent nødt til å ha en eller annen form for skatter og avgifter for å få samfunnet til å gå rundt. Er det ikke da bare bra at man velger et system som ikke bare er dumme fiskalavgifter men også oppfordrer til riktig* oppførsel? I dette tilfellet i retning mindre lokale utslipp og mindre globale utslipp, fordi begge disse tingene er uønsket fra et samfunnsperspektiv.

*Riktig definert av våre folkevalgte

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Roy hansen said:

TS har overskriften Elbilsalget skyter fart. Javel?? På nye da?

Sjølvsagt.  Kva med å lese artikkelen du kommenterer?

1 minute ago, Roy hansen said:

Et barneskoleregnestykke :

på finn.no en 2018 modell bmw i3 til 265.000 kr og over 30.000 km

Flonkende ny BMW i3 2020 modell I butikk til 271.000......

Har man lyst på bmw i3 så lar man 2018 modellen få stå der??også går man for den nye

Med mindre du har mista eit poeng om nyprisen i 2018, vil det vere ein veldig god handel for seljaren av den brukte dersom han berre har 6000 kroner i verdifall på to år.  At folk tek litt i fyrste gong dei legg ut ei annonse for ein bruktbil er ikkje akkurat nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 minutt siden):

Sjølvsagt.  Kva med å lese artikkelen du kommenterer?

Med mindre du har mista eit poeng om nyprisen i 2018, vil det vere ein veldig god handel for seljaren av den brukte dersom han berre har 6000 kroner i verdifall på to år.  At folk tek litt i fyrste gong dei legg ut ei annonse for ein bruktbil er ikkje akkurat nytt.

Snakker om pris hos forhandler 

Bilforhandlere selger brukte elbiler med tap!

En leaf 2018 model fks 40kwh med over 40.000 km koster 269.000 hos forhandler 

En Flonkende ny leaf 40kwh får du for 239.000 kr

Du klarer det regnestykket? ?????

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Roy hansen said:

Du troller

Hva kostet den leafen ny I 2018? FRA 285.000 

Ny nå, 239.000????

Denne relevante informasjonen manglet - det var egentlig mitt poeng.

Men sier vi de får solgt Leafen til 220.000, så er det et verdifall på ca 23% fra 285k. Altså helt normalt over to år.

(Og 16 kr/mil, ikke 35-50 kr/mil som du påsto tidligere.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (1 time siden):

En 2 år gammel elbil med 40.000 km på speedometeret har kostet 35-50 kr mila I kun verditapkostnader for de mindre elbiler 

For store og dyre elbiler er verditapkostnader på 50-100 kr mila 

40 000 km * 3,5-5 kr/km = 140 000 - 200 000 kr for mindre elbiler

40 000 km * 5-10 kr/km = 200 000 - 400 000 kr for dyre elbiler

Har du noen konkrete eksempler så vi kan regne verditapet fra nypris i prosent per år og finne noen tilsvarende eksosbiler å sammenligne verditap med?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

konkrete eksempler

På finn.no finner du konkrete eksempler. Men der er jo prisene veldig optimistisk satt for høyt, men likevel så finner man konkrete tall da man vet hva Nybilpris var. 

2017 model E-golf, 75.000 km til 250.000  kr

Ny e-Golf 280.000 kr...

Men viljen til de som har blitt lurt til å kjøpe elbil er ikke til stede, etter å finne ut hva de egentlig betaler pr kjørte km. Verditapet spiser opp besparelser på drivstoff så det griner etter. Utgifter til drivstoff er bare 20%av kostnader ved bil uansett. De fleste elbiler er også fullfinansiert. Ja, lav rente, men til privat bruk får du ikke skrevet av en dritt og 

Kjøper man el-bil til 450-460.000 og låner 400.000 av de så får du en månedskostnad på 5.500-6.000 kr.på 5 år = 330.000(Penger etter skatt) 

Kjører du som snittet, 15.000 I året får du

 

330.000 innbetalt I lån på bilen ÷ 75.000 km = 4,40 pr km /44 kr mila. 

En 2018 model tesla s 75 d får du leaset med kr 0,- I innskudd til 9700 pr mnd over 3 år og 45.000 km som gir en pris pr mil på herlige 77 kr??????

Kjøper du teslaen med lån I stedet er du heldig om du kommer ned på 65 kr mila.

Dette er de reelle kostnader 

Oppå dette kommer lading, bom, forsikring, service, dekk, bremser, vask, generelt vedlikehold. 

 

Så for små og billige elbiler koster det fort 40 kr mila 

For tesla-klasse koster det fort 65-100 kr mila da bilen er ny, de første årene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...