Gå til innhold

Elbilsalget skyter fart igjen


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Norge har jo også hatt slike grenser, dog utsatt.

Ja, målet var vel i utgangspunktet 50.000 solgte elbiler(?), men det er bra vi har passert det målet for lenge siden. Jeg tror dog at innføring av mva på nybilprisen som overstiger 600k ville være en grei måte å starte avgiftsleggingen på uten at det ville gå særlig utover andelen solgte nye elbiler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Også bruker dei jo 110-120v om eg hugse rett, så for å ha noko tolerabel hjemmelading må dei i det minsta skaffa 220-240v lader.

Jeg har ikke noe greie på strøm og lading, men betyr det at elbillading alltid vil være et problem i private hjem i USA (altså pga lav spenning i strømnettet)?

Lenke til kommentar
15 minutes ago, frohmage said:

Jeg har ikke noe greie på strøm og lading, men betyr det at elbillading alltid vil være et problem i private hjem i USA (altså pga lav spenning i strømnettet)?

Nei, dei har som regel ein splitta fase installert i huset.  Dvs 240V med ei sentertapping.  Småelektrisk utstyr går på 120V mellom senter og ein av fasane, medan større ting går på 240V.  Det er (mange) ulike typar kontaktar som i tillegg er konstruert for større straumstyrke enn det som er vanleg i norske heimar:

"Row and column table of NEMA receptacles."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
38 minutes ago, frohmage said:

Jeg har ikke noe greie på strøm og lading, men betyr det at elbillading alltid vil være et problem i private hjem i USA (altså pga lav spenning i strømnettet)?

Som Sturle S seie er det ikkje noko vesentleg problem med sjølve nettverket, men det er etter mi forståelse ganske vanleg at folk ikkje har 240v uttak ved parkeringa.

Så svaret er vel litt ja og nei. Dei har tilgang til spenning, men ganske mange må nok oppgradere uttakene dei har, og/eller installere egen lader.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, uname -l said:
7 hours ago, Sturle S said:

Høl?  Det er vel berre i ditt univers at ein salsvekst gjennom heile året "ser ut" til å verte ein nedgang. 

Sterk kontinuerlig nedgang i Norge og andre modne markeder som for eksempel USA. Det eneste stedet de opplever vekst er rett før incentiver går ut eller når man åpner opp et nytt marked.

Sterk kontinuerleg nedgang?  Nei, det var ein venta dipp i desember fordi Nederland fekk ein veldig stor del av produksjonen.  Merk at elbilsalet i Nederland ikkje vart katastrofalt dårleg i januar, slik mange hadde spådd, men Tesla har ikkje fleire bilar på lager i Europa.

7 hours ago, uname -l said:
7 hours ago, Sturle S said:

Kan du komme på ein spådom om Tesla du har hatt rett i?

Vi får se etter mars om du får rett i at de kommer til å selge mange flere Model 3 i Q1 kontra Q4 2019.

Eg ba deg om å komme med ein spådom du har hatt rett i, ikkje finne på ein spådom og påstå han kjem frå meg!

 

Korvidt salet av Model 3 i Q1 er større enn i Q4 er avhengig av kor fort den virus-stengde produksjonen i Kina kan starte att, sidan salet ikkje kan vere større enn produksjonen + lager.  No er lageret veldig lite.

7 hours ago, uname -l said:
7 hours ago, Sturle S said:

No er Tesla verdas nest mest verdifulle bilprodusent,

Bitcoin on wheels. Drosjesjåfører og skopussere hiver seg nå over aksjen.

Jepp!  Ikkje berre dei.  Mange analytikarar meiner at vi berre har sett starten.

7 hours ago, uname -l said:
7 hours ago, Sturle S said:

og i løpet av året skal dei byggje ein ny fabrikk i Tyskland.

Får håpe det ikke er en bilfabrikk for den har de ikke bruk for.

Dei kunne bygd mange fleire, men ein ny fabrikk i året får halde for eit sopass lite selskap.

7 hours ago, uname -l said:
7 hours ago, Sturle S said:

Då er det vel ikkje heilt rett å påstå at alle bilprodusentane klarer å unngå bøter basert på januar-tala?

Januar er starten på året 2020 og det ser veldig lovende ut.

Jaudå, men dei må auke produksjonen veldig mykje for å klare det for heile EU i heile 2020.  No har dei helde att mykje av produksjonen frå slutten av 2019 til levering i byrjinga av 2020 pga faren for bøter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samanlikning med Bitcoin som om det er voldsomt negativt er snodig for meg ass. Ja, den har vore veldig variabel... men den er framleis her 11 år seinare, og det er mykje penger i bevegelse i det bilete, og kvar Bitcoin har ein enorm verdi.

Samanlikna med mange andre historiske forsøk på å starte nye valuta er Bitcoin ein rasande suksess.

(Ikkje at eg anbefale det, ei har interesse sjølv.)

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

No ser det ut til at både Jaguar, Mercedes og Audi slit med batterimangel.  Dei når ikkje produksjonsmåla sine, og då kan det vanke bøter likevel.  Tesla er vel dei einaste som ikkje slit med batterimangel, sidan dei har investert tungt i eigen produksjon.  (Dei andre kjem etter, men det tek nokre år før dei er på same nivå.)

https://www.electrive.com/2020/02/10/lack-of-batteries-hinders-mercedes-and-halts-i-pace-production-at-jagauar/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

5 hours ago, Dubious said:

Tviler på at det blir gitt bøter når det er mangel på batterier, da det ikke er noe de har skyld i, tvert imot så er det de som har laget de strenge reglene som er skyld i problemet, så får de bøter så vil nok bilselskapene saksøke de som gir bøter

Er dette din form for humor? Dei har visst om krava i årevis, og det har aldri eksistert noko forbod for andre bilprodusentar enn Tesla og BYD å byggje eigne batterifabrikkar. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

 

Er dette din form for humor? Dei har visst om krava i årevis, og det har aldri eksistert noko forbod for andre bilprodusentar enn Tesla og BYD å byggje eigne batterifabrikkar. 

Liten vits i å bygge egne fabrikker når det er råvarene som er mangelvare
Tesla vil slite etterhvert de også

Lenke til kommentar
olemars skrev (På 4.2.2020 den 15.03):

Fant tallene: https://www.ssb.no/bilreg

Det vrakes omtrent like mange biler som det kjøpes hvert år, så det vil ta ca 20 år å sirkulere bilparken.

Kanskje det kunne vært et tiltak å gi bedre vrakpant, f.eks 10-15000 hvis du bytter den inn i en elbil, enten ny eller brukt.

Jeg tror det ville vært bortkastede penger. Folk beholder eksosbilene som "backup" i tilfelle elbilen ikke skal dekke behovet deres godt nok, helt til de blir lei av at den tar opp plass og så vrakes den. Det eneste man oppnår er at bilene ryddes raskere bort uten at det nødvendigvis fører til lavere utslipp.

Gadden skrev (På 4.2.2020 den 16.41):

Det er vel ikke bra for miljøet å vrake en brukbar bil og lage en ny. 

Det ligger liksom litt i ryggmargen til den norske folkeskjela at man ikke skal kaste noe før det er helt utbrukt, men tallenes tale er ikke så kategorisk. Det riktige svaret er "det kommer an på".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (13 timer siden):

 

Sturle S skrev (15 timer siden):

 

Er dette din form for humor? Dei har visst om krava i årevis, og det har aldri eksistert noko forbod for andre bilprodusentar enn Tesla og BYD å byggje eigne batterifabrikkar. 

Liten vits i å bygge egne fabrikker når det er råvarene som er mangelvare
Tesla vil slite etterhvert de også

Det er ingen problemer med produksjonen av batterier eller med råvarer, tvert imot går produksjonen så det suser.

Det som er problemet for noen bilprodusenter er at de bestillte alt for få batterier og nå får de ikke bestillt flere på kort varsel for det skal alle andre også gjøre.

Det vi trenger er flere store bestillinger av batterier så kommer fabrikkene, og gruver som er nedlagt pga lave råvarepriser som f.eks. Cobalt i Canada kan startes opp igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Dubious said:

Liten vits i å bygge egne fabrikker når det er råvarene som er mangelvare
Tesla vil slite etterhvert de også

Hæ!?  Prisane på typiske råvarer til batteriproduksjon er på det lågaste på mange år.  Litium-prisen har ikkje vore lågare på over ti år.  Kobolt har ikkje vore billigare sidan 2017.  Nikkel-prisen er nesten halvert sidan september i fjor.  Får springe og kjøpe då, dersom du trur det er mangelvare.  Det er i alle fall veldig billig no.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Roy hansen said:

Hvordan er annenhåndsverdi på oppladbare elektriske artikler? ??

Jo jevnt over veldig dårlig 

Samme er med elbil. Oppladbar....batteri....det synker som stein I verdi som all annen elektronisk utstyr 

Hehe stakkars de som kjøpte ny el-bil siste 3-7 årene???????

Og du har vel flust av bevis på at elbiler har mista verdi fortere enn bensin/diesel... ??

  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Roy hansen said:

Hvordan er annenhåndsverdi på oppladbare elektriske artikler? ??

Jo jevnt over veldig dårlig 

Samme er med elbil. Oppladbar....batteri....det synker som stein I verdi som all annen elektronisk utstyr 

Hehe stakkars de som kjøpte ny el-bil siste 3-7 årene???????

Den diesel-golfen eg hadde før Teslaen mista i alle fall verdi mykje fortare enn Teslaen!  Diesel-bilar fell fortare i verdi enn brukte underbukser.  Golfen var nesten umogeleg å verte kvitt.  Fekk berre skambod før eg fekk ein bruktbilforhandlar til å ta han inn etter å ha hatt annonse ute på Finn i ni månader.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (14 minutter siden):

Hvordan er annenhåndsverdi på oppladbare elektriske artikler? ??

Jo jevnt over veldig dårlig 

Samme er med elbil. Oppladbar....batteri....det synker som stein I verdi som all annen elektronisk utstyr 

Hehe stakkars de som kjøpte ny el-bil siste 3-7 årene???????

Ja, stakkars oss som har kjøpt elbil og innen syv år har spart inn kostnaden for bilen sammenlignet med å kjøpe en ICE-bil.

De som kjøper en trilling har nok spart inn kostnaden enda raskere. Da må det være dobbelt synd for de da.

Eller hvordan regner du inn at det er synd på oss elbileiere?

Lenke til kommentar

Nå er dieselbilen mer verdt enn elbilen

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/11/08/195625176/na-er-dieselbilen-mer-verdt-enn-elbilen

Dette måtte jo jo bare komme?

Har bare ventet på at det offentliggjøres hehe

og elbilsalget 3 siste mnd har vært under 2017 og 2018 nivå

Folk skjønner at det ikke er billig med elbil

Verditapet alene utgjør mil kostnader på 35-100 kr?????

Endret av Roy hansen
Glemte link
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...