aomt Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 Sturle S skrev (På 5.2.2020 den 11.24): Salet i EU auka med 91% for elbilar og 81% for ladbare hybridar i 2019. Det er omlag same vekst som vi hadde i Noreg for fem-seks år sidan. Med dei nye bøtene for bilar med for store utslepp – i praksis er ei bilavgift på eksosbilar – og stadig billigare elbilar, er det vel lite truleg at veksten skal verte mindre? Skal VW selje heile den planlagde produksjonen av elbilar utanfor EU? Ekspander De selger 100.000 biler, 1000 av de er elbiler. Neste år blir det solgt 1910 elbiler (av 100.000 totalt). Det tilsvarer "økning på hele 91%". Men salg av elbiler vs total er fortsatt kun 1.91%. Skal vi snakke om miljøgevinst er den ikkje eksisterande. Om du rekner med EEA tall i snitt er elbiler ca 24% bedre for miljø. Så om du ser totalt biler på veien vs totalt biler solgt vs elbiler vs de er 24% bedre... Rein tipping, men vi kutte CO2 frå biler med 0.01% ut i frå "økning i sal på 91%". Ser vi på CO2 utslip totalt (fly, båten, industri, matproduksjon), så snaker vi om 0.00001% mindre utslipp ved "økning i sal av elbiler på 91% i EU". Men kven som ønskjer å skrive at vi kutta co2 med 0.00001%? Få vil vere imponert av det. "økning i sal på 91%" høres så mye bedre, gjør ikkje det? Når det er sagt, personleg er eg glad at salet auka. Eg er glad vi greier å spare de 0.00001% co2. Men det er viktig å ikkje la seg blende og se virkeligheita slik som den er. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 aomt skrev (På 5.2.2020 den 12.08): De selger 100.000 biler, 1000 av de er elbiler. Neste år blir det solgt 1910 elbiler (av 100.000 totalt). Det tilsvarer "økning på hele 91%". Men salg av elbiler vs total er fortsatt kun 1.91%. Ekspander Sjå på dei norske tala etter nokre år med slik vekst. Då ser du at eksponensiell vekst er mektige greier. 20 minutes ago, aomt said: Skal vi snakke om miljøgevinst er den ikkje eksisterande. Om du rekner med EEA tall i snitt er elbiler ca 24% bedre for miljø. Ekspander Når du ikkje ein gong ser at du motseier deg sjølv her, tenkjer eg vi seier takk til deg og sender deg litt singel i posten. 4 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 Sturle S skrev (På 5.2.2020 den 12.31): Sjå på dei norske tala etter nokre år med slik vekst. Då ser du at eksponensiell vekst er mektige greier. Når du ikkje ein gong ser at du motseier deg sjølv her, tenkjer eg vi seier takk til deg og sender deg litt singel i posten. Ekspander Gud, eg trudde eg snakka med ein voksen og oppegåande menneskje. Tydlegvis ikkje. I Noreg elbiler selger betre fordi de koster MINDRE enn tilsvarande eksos. I EU er det motsatt, så enkelt er det. 1 Lenke til kommentar
olemars Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 Min Ioniq plugginn brukte ganske nøyaktig 100L på 5000Km, så det er innafor de 2.2L/100Km som de reklamerer med. Mye mindre forbruk enn den gamle bilen som jeg måtte fylle på annenhver helg, nå holder det med 1-2 ganger i halvåret. Da lader jeg et par ganger i uka og har en langtur innimellom. Så min personlige opplevelse av plugginn-hybrider er at de ikke er fake news. 4 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 6. februar 2020 Del Skrevet 6. februar 2020 Sånn som i Frankrike, der salget hoppet opp til 11% i januar...? https://cleantechnica.com/2020/02/05/fossil-vehicle-sales-in-france-crash-by-25-as-evs-quadruple-to-11-market-share/amp/?__twitter_impression=true 3 Lenke til kommentar
PGRO_490 Skrevet 6. februar 2020 Del Skrevet 6. februar 2020 Eksosmotor. Er det en som går på eksos? 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 7. februar 2020 Del Skrevet 7. februar 2020 PGRO_490 skrev (På 6.2.2020 den 19.07): Eksosmotor. Er det en som går på eksos? Ekspander Nei, det er ein som produserer eksos. Motoren går som regel på bensin, diesel, LPG eller CNG. Det er populært å kalle dei fossilmotorar, men dei treng ikkje gå på fossile drivstoff. Ein ting dei har til felles er at dei produserer eksos. 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. februar 2020 Del Skrevet 7. februar 2020 Ladbare hybrider bør ha minst 10 mil rekkevidde om en vil at folk skal bytte til de Med 10 mil rekkevidde kan jeg kjøre 95% på strøm og ville ha kjøpt det med en gang, vel og merke om det kom til Hilux eller tilsvarende høy bil, foretrekker å sette meg inn i bilen og ikke ned i bilen Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 7. februar 2020 Del Skrevet 7. februar 2020 Xaphoon skrev (På 6.2.2020 den 6.36): Sånn som i Frankrike, der salget hoppet opp til 11% i januar...? Ekspander EU kan komme opp i 7-8% allereie i januar i år. I dei fleste tilfelle inkluderer dette ladbare hybridar, men størstedelen er batteribilar (BEV). Belglia: 5,5% Danmark: 7% Færøyene: 6,2% (BEV) Frankrike: 11% (8,2% BEV) Tyskland: 6,5% (3% BEV) Island: 21% Irland: 4,7% Italia: 2,1% Nederland: 7,6% Noreg: 64% (44% BEV) Portugal: 11% Spania: 4,1% (2,2% BEV) Sverige: 31% Tsjekkia: 3,3% Og dette er før Tesla, verdas største produsent av elbilar, har komme med si fyrste last til Europa i år! 2 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 8. februar 2020 Del Skrevet 8. februar 2020 Hvorfor vil ikke andre lands skattebetalere betale like mye for elbilsatsning som oss? 2 Lenke til kommentar
Gjest I1RRS7FlJH Skrevet 8. februar 2020 Del Skrevet 8. februar 2020 Xaphoon skrev (På 6.2.2020 den 6.36): Sånn som i Frankrike, der salget hoppet opp til 11% i januar...? https://cleantechnica.com/2020/02/05/fossil-vehicle-sales-in-france-crash-by-25-as-evs-quadruple-to-11-market-share/amp/?__twitter_impression=true Ekspander For ikke mange dagene siden ble det hevdet at de tradisjonelle bilprodusentene måtte betale kjempebøter for å holde seg under kravet på 95 gram CO2/km. Tallene fra Frankrike viser at de allerede har klart det. Kjempebøter på vei: CO2-utslippene løper løpsk for bilprodusentene Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. februar 2020 Del Skrevet 8. februar 2020 uname -l skrev (På 8.2.2020 den 10.45): For ikke mange dagene siden ble det hevdet at de tradisjonelle bilprodusentene måtte betale kjempebøter for å holde seg under kravet på 95 gram CO2/km. Tallene fra Frankrike viser at de allerede har klart det. Ekspander Tøft! Har du tala for kvar einskild produsent, slik at eg kan sjekke? Eg ville tru at enkelte har klart det, men at til dømes Fiat Chrysler har klart det utan hjelp av Tesla har eg svært vanskeleg for å tru. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. februar 2020 Del Skrevet 8. februar 2020 frohmage skrev (På 8.2.2020 den 6.28): Hvorfor vil ikke andre lands skattebetalere betale like mye for elbilsatsning som oss? Ekspander Norske skattebetalarar betaler svært lite for elbilsatsinga. Tvert imot får vi avgiftslette. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. februar 2020 Del Skrevet 8. februar 2020 frohmage skrev (På 8.2.2020 den 6.28): Hvorfor vil ikke andre lands skattebetalere betale like mye for elbilsatsning som oss? Ekspander Hvor mye ekstra betaler du i skatt for at jeg eller andre kjører elbil mener du? Og hvilken post går dette i? 4 Lenke til kommentar
Gjest I1RRS7FlJH Skrevet 8. februar 2020 Del Skrevet 8. februar 2020 Sturle S skrev (På 8.2.2020 den 14.19): Tøft! Har du tala for kvar einskild produsent, slik at eg kan sjekke? Eg ville tru at enkelte har klart det, men at til dømes Fiat Chrysler har klart det utan hjelp av Tesla har eg svært vanskeleg for å tru. Ekspander Gjennomsnittet var 95 gram i Frankrike i januar. Det var tradisjonelle bilrpodusenter som sørget for det og klarte det helt uten "hjelp" fra andre. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. februar 2020 Del Skrevet 8. februar 2020 uname -l skrev (På 8.2.2020 den 14.23): Gjennomsnittet var 95 gram i Frankrike i januar. Det var tradisjonelle bilrpodusenter som sørget for det og klarte det helt uten "hjelp" fra andre. Ekspander Eg tvilar ikkje på gjennomsnittsutsleppet for bilar selde i Frankrike, det var påstanden din om at alle bilprodusentane klarde det kravet eg stussa på. Sidan ingen må betale bøter. Kravet gjeld pr bilprodusent ikkje pr land. Lenke til kommentar
Gjest I1RRS7FlJH Skrevet 8. februar 2020 Del Skrevet 8. februar 2020 (endret) Sturle S skrev (På 8.2.2020 den 14.26): Eg tvilar ikkje på gjennomsnittsutsleppet for bilar selde i Frankrike, det var påstanden din om at alle bilprodusentane klarde det kravet eg stussa på. Sidan ingen må betale bøter. Kravet gjeld pr bilprodusent ikkje pr land. Ekspander Nei, noen gikk sikkert over og noen under og de tradisjonelle produsentene kan da avtale seg i mellom. Poenget var at artikkelen jeg henviste til mente at så og samtlige produsenter ville har problem med å følge kravene og det er herved motbevist. De trenger ikke hjelp av Tesla som solgte omtrent null biler i Europa i januar. Endret 8. februar 2020 av uname -l Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. februar 2020 Del Skrevet 8. februar 2020 uname -l skrev (På 8.2.2020 den 14.30): Nei, noen gikk sikkert over og noen under og de tradisjonelle produsentene kan da avtale seg i mellom. Ekspander Dei kan berre avtale å slå saman heile flåten, og då gjeld det i heile EU. Til dømes har Fiat Chrysler betalt Tesla fleire hundre millionar EUR for å slå saman sin flåte med Tesla. Veit du om andre store produsentar som har planar om å slå saman flåtane sine? 2 minutes ago, uname -l said: Poenget var at artikkelen jeg henviste til mente at så og samtlige produsenter ville har problem med å følge kravene og det er herved motbevist. De trenger ikke hjelp av Tesla som solgte omtrent null biler i Europa i januar. Ekspander Javel? No ligg framleis Tyskland godt over 95 gram/km i gjennomsnittleg utslepp. Er det sant at Frankrike gjekk langt nok under til å oppvege for alt det Tyskland gjekk over? Bøtene gjeld som sagt alt sal i EU, ikkje berre i Frankrike. Dersom bilprodusentane berre kunne velje eitt land hadde dei plukka Noreg (vi er med i den same ordninga) og vorte ferdige med det. Lenke til kommentar
Gjest I1RRS7FlJH Skrevet 8. februar 2020 Del Skrevet 8. februar 2020 (endret) Sturle S skrev (På 8.2.2020 den 14.37): Dei kan berre avtale å slå saman heile flåten, og då gjeld det i heile EU. Til dømes har Fiat Chrysler betalt Tesla fleire hundre millionar EUR for å slå saman sin flåte med Tesla. Veit du om andre store produsentar som har planar om å slå saman flåtane sine? Ekspander Ja, du har allerede svart på halvparten av spørsmålet. FCA og PSA slår seg sammen. Og FCA har ikke allerede betalt Tesla hundrevis av millioner EUR. Avtalen går over flere år og er selvfølgelig avhengig av hvor mange biler Tesla klarer å selge i Europa. Det ble solgt over 12 millioner biler i Europa i 2019. Grenser for hvor mye 50-60 000 Tesla-biler har å si.(110 000 i fjor, men ser ut til å bli langt lavere i år). Sturle S skrev (På 8.2.2020 den 14.37): Javel? No ligg framleis Tyskland godt over 95 gram/km i gjennomsnittleg utslepp. Er det sant at Frankrike gjekk langt nok under til å oppvege for alt det Tyskland gjekk over? Bøtene gjeld som sagt alt sal i EU, ikkje berre i Frankrike. Dersom bilprodusentane berre kunne velje eitt land hadde dei plukka Noreg (vi er med i den same ordninga) og vorte ferdige med det. Ekspander Ja, Tyskland ligger godt over, men det tar tid å fase inn et stort tilbud av elektrifiserte modeller. Så at ladehybrider hadde en vekst på 300%. Endret 8. februar 2020 av uname -l Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. februar 2020 Del Skrevet 8. februar 2020 uname -l skrev (På 8.2.2020 den 14.49): Ja, du har allerede svart på halvparten av spørsmålet. FCA og PSA slår seg sammen. Og FCA har ikke allerede betalt Tesla hundrevis av millioner EUR. Avtalen går over flere år og er selvfølgelig avhengig av hvor mange biler Tesla klarer å selge i Europa. Det ble solgt over 12 millioner biler i Europa i 2019. Grenser for hvor mye 50-60 000 Tesla-biler har å si.(110 000 i fjor, men ser ut til å bli langt lavere i år). Ekspander Høl? Det er vel berre i ditt univers at ein salsvekst gjennom heile året "ser ut" til å verte ein nedgang. Kan du komme på ein spådom om Tesla du har hatt rett i? Du har spådd dei konkurs nokre gonger til no, hugsar eg. No er Tesla verdas nest mest verdifulle bilprodusent, og i løpet av året skal dei byggje ein ny fabrikk i Tyskland. 5 minutes ago, uname -l said: Ja, Tyskland ligger godt over, men det tar tid å fase inn et stort tilbud av elektrifiserte modeller. Så at ladehybrider hadde en vekst på 300%. Ekspander Då er det vel ikkje heilt rett å påstå at alle bilprodusentane klarer å unngå bøter basert på januar-tala? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå