Gå til innhold

Elbilsalget skyter fart igjen


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (1 time siden):

Så det er fortsatt kun rekkevidde, forbruk med henger og lading som er ulempene?

Jeg er ute etter flere enn dette, siden det skal være så grusomt mange ulemper ifølge folk.

Som sakt kjører man på campingtur med vogn flere ganger i året til andre siden av kloden så kjøper man selvfølgelig ikke en Elbil enda. 

 

Er og en ulempe ved flere modeller at de ikke tillates å ta taklast, muligens mest pga at det fører til kortere rekkevidde. Spesielt blir det litt latterlig at en modell i ice eller hybrid-versjonen får lov til slikt, men ikke elversjonen. Dt gjelder bl.a. "storebror" til min Kona, Ioniqen.

Flott bil som jeg nok heller ville valgt over Kona, om det ikke var for manglende rekkevidde.  Det med taklast tenkte jeg ikke på når den ble vurdert, men nå som man er klar over det, så er det selvsagt noe som hadde stoppet meg, med tanke på at jeg sterkt vurderer å skaffe meg et taktelt for sommerferien.

Ellers, så lider både nye Ioniq og Kona med alt for lang hurtigladetid. 0-80 % burde være unnagjort 24 minutter raskere på Ioniq, og ihvertfall 15 minutt raskere på Kona. Med aktiv kjøling og varming av batteripakken, så burde de definitivt vært raskere å lade.

Manglende krok vil for min del si at jeg må ha sykler på taket eller inni bilen, siden det foreløpig ikke finnes stativ som er godkjent for bakluka. Dette er visstnok pga redsel for stress/press på spoileren på luka, som forlenger taklengden. Det er nok et større praktisk savn enn faktisk å få trekke henger, selv om denne bilen burde fått minst samme bagasjevekta som TM3. Og så skulle jeg gjerne hatt noe større plass i bagasjerommet. Ellers er jeg veldig fornøyd med bilen min, og jeg har fått testet at den fungerer på langtur for to ihvertfall, om man er flink å pakke lett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja er veldig merkelig at de fleste har store restriksjoner på slikt. De eldre Ioniq ladet jo mye raskere enn de nye så virker som noen produsenter jobber i feil retning.

Men alt det der er jo da også modellspesifikt og ikke ett problem med elbil i seg selv ettersom andre biler lader raskt og har mulighet for takboks. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Ja er veldig merkelig at de fleste har store restriksjoner på slikt. De eldre Ioniq ladet jo mye raskere enn de nye så virker som noen produsenter jobber i feil retning.

Men alt det der er jo da også modellspesifikt og ikke ett problem med elbil i seg selv ettersom andre biler lader raskt og har mulighet for takboks. 

Litt feil å bare si det er modellspesifikt, for det er et relativt generelt problem foreløpig, at man enten må kjøpe en relativt dyr elbil til 600+, eller må nøye seg med en småbil som har minst en eller gjerne flere av disse "skavankene" som manglende taklast, liten eller ingen vekt å dra etter tilhengerfeste OM man får lov av produsenten/importøren til å feste på et, og relativt liten rekkevidde og treg lading.

TM3 er å regne som et unntak på dagens marked, som og er hovedårsak til at blier som i3, Leaf 2 og E-Golf nå har fått et relativt kraftig prisfall. Og jeg tipper at de snart må belage seg på minst en kraftig prisjustering til, ettersom det nå kommer mange modeller i prisområdet til TM3 (400-550 K) som både får støtte for taklast og ganske grei tilhengervekt, og samtidig har greit med plass, og en hel haug med "småbiler" som blir langt billigere (250K-klassen), og samtidig har anstendig rekkevidde for også en påsketur eller sommertur. Flere av disse vil og få støtte for 100-150 kW effekt på hurtiglading, og vil derved være etterfylt på 30-40 minutter.

Som elbil-eier selv, så ser jeg helt klart at det er et skille mellom hva markedet etterspør, og hva som foreløpig leveres. Dette er dog vanskelig å skylde på drivlinjen, men heller veldig forsiktige og konservative produsenter, som ikke har turt å si at "selvsagt skal du få dra tilhenger og ha taklast om du vil, men det reduserer rekkevidden ganske godt".

Kanskje er det et utslag av proteksjonisme, eller det rett og slett handler om kost vs nytte og manglende batteritilgang, og at de rett og slett ikke har turt å la de fylle flere målsetninger i frykt for alt for stor etterspørsel og derved med etterfølgende leveringsproblemer og skuffede kunder.

Vi ser jo at det har murret i rekkene over lang leveringstid fra Hyundai og Kia på sine modeller. De har jo hatt en periode der de rett og slett ikke har tatt nye ordrer på bilene sine, Om disse hadde fått krok i tillegg, så hadde det blitt ramaskrik fra alle som ville bestilt, men som rett og slett ikke ville fått skrevet seg på liste, samt at mange som har trukket seg, neppe ville gjort det om krok hadde kommet på plass.

På sett og vis blir det derfor et "elbil-problem", selv om man kan si det er modellspesifikt. Begge deler stemmer forsåvidt, selv om det altså ikke er et drivlinje-problem, men et markedsproblem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Complexity said:

Ulempene du nevnte er litt spesifik bilmerker da.

Vel, ja og nei. Fleste elbiler har jo framleis ikkje hengerfeste i det heila. Grunnen det eg er bekjent med er dette pga redusert rekkevidde, så fleste leverandørene valde berre å sei nei tvert ut. Og også med bilene med samanliknbart høg rekkevidde som også har feste blir rekkevidden ganske sterkt redusert det eg er bekjent.

No er det egentleg noko som også gjeld alle fartøy, men fleste fartøy har vesentleg meir rekkevidde enn oss karane med elbil. Enn så lenge.

Dei fleste ulempene er trender blant elbiler, med og uten unntak her og der, men dei er framleis ulemper med elbiler. Ulemper som dei som køyre diesel eller bensin må velja til kva grad det går utover dei om dei vil over til elbil. Elbiler har veldig gode fordeler i retur, som for meg var nesten ekslusivt det einaste eg måtte vurdere sjølv.

Btw: Misliker enda at så få biler ikkje har skikkelig keyless entry (uavhengig av drivstoff-type). Det savne eg framleis frå RAV4'en min... Knapp på håndtak er ok, men var usaklig luksus å bare grabbe håndtaket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gode poeng her, men det går jo i grunn på de samme ulempene omatt.

Men ifølge veldig mange er elbil helt totalt ubrukelig kontra deres diesel på absolutt alle måter. Derfor jeg vil høre om alle ulempene jeg ikke vet om selv.

Er helt greit å si at den og den bilen passer ikke meg, men å slakte hele drivlinjen fordi ingen biler er perfekt for en person synes jeg er merkelig.

Tesla har nydelig keyless driving. Mobilen i lomma så er bilen ulåst og klar til å kjøre. Går du ut av bilen (og ingen sitter i) så låses den.

Ford Mach-e får vel og en lignende løsning så det kommer nok til flere. De har dog valgt en kodelås på døra som nødløsning og ikke NFC som Tesla.

Lenke til kommentar

Elbiler kommer nok alltid til å ha ulemper. Vet mange drømmer om tusenvis av km i rekkevidde og lading på minutter. Personlig tror jeg ikke det kommer og personlig tror jeg vi mer eller mindre har nådd det punktet som er godt nok for de aller fleste. Og da holder produsentene seg der.

Men til gjengjeld har en jo mange fordeler med elbil. Klar hver morgen om en kan lade hjemme, super billig drivstoff (hjemme), en mye bedre drivlinje(imo), slipper alle ulydene en vanlig bil kommer med(ja jeg vet ferrari lyd er kult, men også urelevant for de fleste), teknologi osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Elbiler kommer nok alltid til å ha ulemper. Vet mange drømmer om tusenvis av km i rekkevidde og lading på minutter. Personlig tror jeg ikke det kommer og personlig tror jeg vi mer eller mindre har nådd det punktet som er godt nok for de aller fleste. Og da holder produsentene seg der.

Men til gjengjeld har en jo mange fordeler med elbil. Klar hver morgen om en kan lade hjemme, super billig drivstoff (hjemme), en mye bedre drivlinje(imo), slipper alle ulydene en vanlig bil kommer med(ja jeg vet ferrari lyd er kult, men også urelevant for de fleste), teknologi osv.

Vi vil nok fremdeles se en utvikling mot lengre rekkevidde og raskere fylling, men jeg tror det stopper når man kan dra en standard campingvogn 50 mil +/-, som vil tilsi en rekkevidde rundt 100 mil uten henger. Da har man relativt greie distanser for Autobahnkjøring i god hastighet, og tilstrekkelig pause mellom fartsetappene. Ikke for lange pauser, og ikke for korte. Og Oslo - Trondheim går veldig fint selv for de som har "pauseskrekk"... ?

Men det krever nok SS-batterier. Da går og ladetiden godt ned, men 10-15 minutter holder fint. Da har man tid til dopause og litt handling av "tursnop" mens bilen lader opp. Og dette kommer vel sammen med 800V-system som standard. Da kan man dytte inn mere ampere, uten at det går så fort varmt i batterier og kabler.

Småbiler klarer seg fint med rekkevidde mellom 30-60 mil, så man vil i større grad se at leverandørene vil komme med valgfri størrelse på batterier. De som vil ha mer rekkevidde, kan betale mellomlegget..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Vi vil nok fremdeles se en utvikling mot lengre rekkevidde og raskere fylling, men jeg tror det stopper når man kan dra en standard campingvogn 50 mil +/-, som vil tilsi en rekkevidde rundt 100 mil uten henger. Da har man relativt greie distanser for Autobahnkjøring i god hastighet, og tilstrekkelig pause mellom fartsetappene. Ikke for lange pauser, og ikke for korte. Og Oslo - Trondheim går veldig fint selv for de som har "pauseskrekk"... ?

Men det krever nok SS-batterier. Da går og ladetiden godt ned, men 10-15 minutter holder fint. Da har man tid til dopause og litt handling av "tursnop" mens bilen lader opp. Og dette kommer vel sammen med 800V-system som standard. Da kan man dytte inn mere ampere, uten at det går så fort varmt i batterier og kabler.

Småbiler klarer seg fint med rekkevidde mellom 30-60 mil, så man vil i større grad se at leverandørene vil komme med valgfri størrelse på batterier. De som vil ha mer rekkevidde, kan betale mellomlegget..

Men hvor stort er egentlig dette markedet? Altså trekke camper 50 mil? Det er dette bilmerkene/bedrifter tenker på. Markedet.

De overpriser ikke biler for at en promille har ett ønske.

Men såklart, får en bedre og billigere batterier som tar mindre plass er det jo bare til å stappe inn:)

Lenke til kommentar

Folk som slakte elbil er typiskt sett basic trolls i mi oppleving. Dei fleste normale menneske er no villige til å prøva elbil, men ulemper som dei eg nemne er ting eg har sett stoppe reelle, potensielt interesserte i å kjøpa - berre fordi dei føle seg utrygge på svara.

Mor mi vurderte elbil etter at ho såg og prøvde kva eg køyre no, men ho stoppa no helst fordi ho ikkje heilt turde sei sikker kva ho sjølv treng. Per i dag køyre ho ein Tiguan fra... 2013? Og for henna har ikkje bilene hatt nokon ulemper utover pris. Så det er jo ikkje lika lett å overbevisa henna, sjølv når ho har tilgang til å prøva min i ny og ne.

Sjølv var eg ikkje bekymra om hengerfeste, osv. Eg var berre bekymra om rekkevidde og lademoglegheiter, sida eg køyra 2 timer kvar vekedag i jobb-sammenheng. I kombinasjon med frykt om kva vinter gjer med rekkevidde var det litt meir stressande på tidspunktet, og er i stor grad kvifor eg valde ein vil med 200+ km rekkevidde.

Alt i alt var det ikkje skrekkeleg avskremmande, gitt at eg trur alle eg kikka på lå litt over 200 km rekkevidde.

Men kort fortalt, det er mange reelle bekymringar. Ikkje at eg ser mange på nett bry seg om dei - enten er dei typiskt troll ala Roy, eller så er dei allereie elbil-frelst. Diskusjonane har typiskt lite i mellom. Eg veit eg har slektningar som eg og trur ville oppført seg som troll eller heil-frelst, men gjennomsnittlige personen er mykje meir midt på treet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Men hvor stort er egentlig dette markedet? Altså trekke camper 50 mil? Det er dette bilmerkene/bedrifter tenker på. Markedet.

De overpriser ikke biler for at en promille har ett ønske.

Men såklart, får en bedre og billigere batterier som tar mindre plass er det jo bare til å stappe inn:)

Det som er, er at rekkevidde med campingvogn og rekkevidde ved høy fart på Autobahn, egentlig har samme svaret. Man må opp i en viss rekkevidde på "tom" bil, for at begge deler skal løses relativt smertefritt.

Tilhengervekt med campingvogn blir akseptabelt for produsenten når bilen samtidig klarer å holde ut en stund på Autobahn i god fart. Dermed er det ikke bare en løsning for "noen fjellaper i nord", men for en relativt stor andel brukere.

Som du antyder i siste avsnitt, når batteriene har tilstrekkelig kapasitet, og samtidig tar mindre plass og koster mindre, så er det bare å stappe på. Og da løser dette seg veldig greit.

Endret av Snowleopard
Setningsoppbygning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (46 minutter siden):

Men til gjengjeld har en jo mange fordeler med elbil. Klar hver morgen om en kan lade hjemme, super billig drivstoff (hjemme), en mye bedre drivlinje(imo), slipper alle ulydene en vanlig bil kommer med(ja jeg vet ferrari lyd er kult, men også urelevant for de fleste), teknologi osv.

Er jo litt her fordelene ligger. Jeg hadde aldri orket elbil slik jeg bodde i England feks pga enkelte av disse fordelene fort blir ulemper. 

Ingen mulighet til lading hjemme er nok til å snu "fjøla" for veldig mange. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

Ok, så det er ein del troll, og så har me hydrogen-bil selgere.

Var det ment til meg? Jeg kjører elbil, og kjøper eller går på ny leasing i år for mye 3 år. Da vil jeg ha kjørt elbil i 9 år. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (58 minutter siden):

Er jo litt her fordelene ligger. Jeg hadde aldri orket elbil slik jeg bodde i England feks pga enkelte av disse fordelene fort blir ulemper. 

Ingen mulighet til lading hjemme er nok til å snu "fjøla" for veldig mange. 

Jeg hadde klart meg helt fint uten, dog kostet noen kroner ekstra.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 14.2.2020 den 20.35):

nå snakker du akkurat som andre folk som aldri har prøvd elbil før og synes det er dritt fordi man kansje ikke har råd eller mulighet til å kjøpe en selv

Er det ikke noe som er feil når alle de som er med på å subsidiere elbil ikke har råd til å kjøpe en selv? Eller kanskje de ikke har behov for bil...

Lenke til kommentar
1 minute ago, frohmage said:

Er det ikke noe som er feil når alle de som er med på å subsidiere elbil ikke har råd til å kjøpe en selv? Eller kanskje de ikke har behov for bil...

Hvor mye subsidierer de som ikke har bil da?

Staten subsidierer ikke noe på elbil, de henter jo bare ikke inn masse avgifter som de gjør på andre biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Hvor mye subsidierer de som ikke har bil da?

De betaler sin andel av de tapte inntektene for staten fra avgifter. Skjønner ikke at dette er vanskelig å forstå for en del Tesla-eiere (andre elbilfolk forstår stort sett greia).

Om vi sier at alle som bor i Oslo slipper å betale skatt. Koster det da staten ingenting, siden de bare ikke "henter inn masse avgifter"?

At folk som ikke forstår at elbilsubsidiene koster penger, men likevel har stemmerett, bekymrer meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, frohmage said:

De betaler sin andel av de tapte inntektene for staten fra avgifter. Skjønner ikke at dette er vanskelig å forstå for en del Tesla-eiere (andre elbilfolk forstår stort sett greia).

Om vi sier at alle som bor i Oslo slipper å betale skatt. Koster det da staten ingenting, siden de bare ikke "henter inn masse avgifter"?

At folk som ikke forstår at elbilsubsidiene koster penger, men likevel har stemmerett, bekymrer meg.

Så siden jeg kjøpte meg en Tesla istede for en Dieselbil så har jeg svikta Norge for at jeg ikke har betalt masse avgifter?

At Norge ikke har avgifter på elbil er jo nettop det som gir folk muligheten til å velge dette kontra en fossibil.

At noen ikke har råd til helt ny elbil akkurat nå er fult forståelig, men om noen år ligger de på bruktmarkedet akkurat som alle andre biler og folk som kjører eldre Diesel i dag vil kunne kjøre Elbil istede.

Dette vil jo ikke skje i andre land. Sverige selger jo knapt elbiler siden de er like dyre som andre biler, og derfor vil ikke bilparken bli elektrisk i like stor grad.

Staten taper litt penger nå - men det kan på sikt tjenes inn i bedre folkehelse og tryggere biler.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 minute ago, frohmage said:

Det er greit at du ikke forstår. Et par andre Tesla-eiere her inne som heller ikke gjør det. Hvorfor har vi mva på gulrøtter men ikke på Tesla?

Fordi folk kjøper gulrøtter kansje? Om det var slik at folk kjøpte potetgull istede for gulrøtter så kansje de hadde fjernet mva på gulrøtter for å hjelpe på salget og bedre folkehelsen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...