Gå til innhold

Hva er nå dette SPDIF greiene?


Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget er det er slike SPDIF innganger og utganger på nyere pc'er og så langt jeg har forstått det er det at det har noe med lyd å gjøre. Men har enda ikke helt fattet det.

 

Er det for å koble en pc til en forsterker så man kan få optimal lyd?

 

Hva slags kabler brukes?

 

Jeg skjønner ingenting av det der jeg :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg oppdaget er det er slike SPDIF innganger og utganger på nyere pc'er og så langt jeg har forstått det er det at det har noe med lyd å gjøre. Men har enda ikke helt fattet det.

 

Er det for å koble en pc til en forsterker så man kan få optimal lyd?

 

Hva slags kabler brukes?

 

Jeg skjønner ingenting av det der jeg :no:

Spdif er kort sagt måten man overfører lyd med digitale signaler. Man har 2 standarder toslink (lys) og coax (strøm). Digital overføring blir aktuellt hvis man har en bedre Digital-analog konverter i stereoanlegget enn man har på lydkortet i pc'n.

 

I dag har noen lydkort 24-bits D/A-konvertering, dette er mer enn bra nok men personlig bruker jeg spdif-ut på hovedkortet og bruker D/A-konverteringen i surroundreceiveren. Den har 2x32-bits D/A konverter og vil da gjøre jobben bedre enn det 24bits lydkortet.

 

Med spdif kan man overføre surroundlyd i mange formater deriblandt Dolby Digital og dts. Man må da ha en surroundreceiver som støtter dette.

Lenke til kommentar
cdrom,28/12/2003 : 22:39Spdif er kort sagt måten man overfører lyd med digitale signaler. Man har 2 standarder toslink (lys) og coax (strøm).

hmmm, jeg har et SB live 5.1 og det har verken coax eller optisk utgang (lys) men på komplett står det SPDIF under tilkoplinger, er det komplett som tar feil her da. Har foresten sett at det står SPDIF utgang på spesefikasjoner på tester her på hardware uten at lydkortet har coax eller optisk utgang

f.eks: det kan stå: Linje ut, SPDIF, stereo minijack

hva er dette da i så fall?

 

-edit

Endret av xP4nD
Lenke til kommentar

S/PDIF

 

S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface) is a standard audio transfer file format. It is usually found on digital audio equipment such as a DAT machine or audio processing device. It allows the transfer of audio from one file to another without the conversion to and from an analog format, which could degrade the signal quality.

The most common connector used with an S/PDIF interface is the RCA connector, the same one used for consumer audio products. An optical connector is also sometimes used.

Lenke til kommentar

S/PDIF (Sony Phillips Digital Interface) er kort sagt en digital-utgang for oppkobling rett mot en ordentlig receiver.

 

Har du muligheten til dette, så bør du for all del gjøre det, da slipper lyden og gå innom den typisk veldig dårlige D/A converteren (Digital -> Analog) som er på de fleste lydkort.

 

Dessuten kan du også sende AC3 lyd (Dolby Digital) osv. direkte til receiver'n, som igjen kan dekode dette på en ordentlig måte. Har du et Nvidia SoundStorm/Nforce hovedkort, kan du i tillegg encode alt i AC3 i realtime, som igjen dekodes av receiver'n.. konge lyd!

Lenke til kommentar

I dag har noen lydkort 24-bits D/A-konvertering, dette er mer enn bra nok men personlig bruker jeg spdif-ut på hovedkortet og bruker D/A-konverteringen i surroundreceiveren. Den har 2x32-bits D/A konverter og vil da gjøre jobben bedre enn det 24bits lydkortet.

 

Med spdif kan man overføre surroundlyd i mange formater deriblandt Dolby Digital og dts. Man må da ha en surroundreceiver som støtter dette.

Og i tillegg slipper man "tap" og forstyrrelser som man har når man bruker analoge ledninger.

Lenke til kommentar
cdrom,28/12/2003 : 22:39Spdif er kort sagt måten man overfører lyd med digitale signaler. Man har 2 standarder toslink (lys) og coax (strøm).

hmmm, jeg har et SB live 5.1 og det har verken coax eller optisk utgang (lys) men på komplett står det SPDIF under tilkoplinger, er det komplett som tar feil her da. Har foresten sett at det står SPDIF utgang på spesefikasjoner på tester her på hardware uten at lydkortet har coax eller optisk utgang

f.eks: det kan stå: Linje ut, SPDIF, stereo minijack

hva er dette da i så fall?

 

-edit

det er digitalt ut på det kortet, men trenger bare en 3.5 mm plugg på Coax kabelen. sånn konverter sak. da skal det funke ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...