uname -i Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 (endret) aanundo skrev (30 minutter siden): "Hva gjør våre hjemlige produsenter av fritidsbåter for å vise lignende innovasjonsevne?" Av og til er det lurt å vente. 120 kWh vil si at du kan gå i 33 min. med 220 kW. Med andre ord stemmer det ikke at båten kan gå 30 nm med 25 knop. Skal opplysningene stemme må båten opp i over 50 knop når maskinkraften brukes fullt ut. Husk at dette er billigutgaven til 3 millioner. Skal man buksere denne jolla helt ut av Oslos havnebasseng så må man bla opp. Endret 3. februar 2020 av uname -l 3 Lenke til kommentar
Bjørn-Martin Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Seilbåter er ikke begrenset til vindens hastighet, om du ser på seilbåtene som brukes i Americas Cup så klarer de og oppnå hastigheter over det dobbelte av vindhastigheten. https://www.odt.co.nz/sport/yachting/how-fast-can-americas-cup-yachts-go Lenke til kommentar
tow Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Yess, en evighetsmaskin! Seriøst, en vindmølle kan bare funke når båten er fortøyd. Under drift vil det koste mer i framdrift å drive vindmølla forover enn den kan generere energi. Lenke til kommentar
Antilooop Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 (endret) Sitat "Hva om man har 20 vindmøller på båten, og står stille i motvind?" Motvind når båten står stille? Tenk litt på den, kanskje vi bare skal kalle det vind? Endret 4. februar 2020 av U6Q30S1N Lenke til kommentar
Tore Bekkevold Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 nm=nanometer Nm=Newtonmeter NM=Nautisk mil NM/t=knop 3 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 tow skrev (47 minutter siden): Yess, en evighetsmaskin! Seriøst, en vindmølle kan bare funke når båten er fortøyd. Under drift vil det koste mer i framdrift å drive vindmølla forover enn den kan generere energi. Null problem, bare å hive ankeret uti. Problem løst. U6Q30S1N skrev (21 minutter siden): Motvind når båten står stille? Tenk litt på den, kanskje vi bare skal kalle det vind? Hva om vinden kommer bakfra? Da går jo propellene baklengs, og man taper strøm fremfor å få det. Blir som Tesla Coil fra Red Alert 2, kjekt hvis det kommer tyver, bare griller dem på lang av stand ^^ -DET- tenkte du nok ikke på, det Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Er derfor man bruker vindmøller som følger vinden, slik at det er det samme hvor vinden kommer fra.. Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Batteriskifte for båt vil ikke nødvendigvis gjøres fordi batteriet blir dårlig, men heller fordi det kommer ny teknologi som øker kapasiteten uten at vekten øker. 3-fots syken blir til 30kWh-syken :-). 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 (endret) tow skrev (1 time siden): Seriøst, en vindmølle kan bare funke når båten er fortøyd. Seriøst, det skal man ikke kimse av. Samme konsept som elbiler med solceller, bare at fritidsbåter ofte brukes sjeldnere enn biler og dermed kan få mer gratis opplading mellom turene. Men selv om jeg mener rene elbiler er glimrende på veinettet så ville jeg heller hatt en plugin-hybrid båt på sjøen slik at jeg kunne skrudd på den bråkete eksosmotoren hvis jeg får sterkt behov. Eller ennå bedre: Mast og seil i tillegg, for å ha ennå en framdriftsmetode i bakhånd. Så hva er da poenget med batteri om man allerede har både seil og eksosmotor? Det er stillheten og eksosfriheten. Endret 4. februar 2020 av Simen1 Lenke til kommentar
mosedotten Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Er det noen som har forsøkt å lage en elektrisk vannscooter? Lenke til kommentar
Tore Bekkevold Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 nm=nanometer Nm=Newtonmeter NM=nautisk mil NM/t=knop 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 FrihetensRegn skrev (14 timer siden): Det blir nok noen år til man finner hurtigladere til fritidsbåter i norske marinaer. Innen den tid får vi fortsette med bensin og diesel. Bare ta en tur på land....., så finner Du ladere, snøv og forskjellig. Og kan gjøre 80 km/t til 10% av energien Koster det doble av en 29 fot bobil fra Winnebago å lage, men man får mykje for dei $ 70 000,- ekstra. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 15 hours ago, FrihetensRegn said: Det blir nok noen år til man finner hurtigladere til fritidsbåter i norske marinaer. Innen den tid får vi fortsette med bensin og diesel. Straum er veldig vanleg i norske marinaer og gjestehamner. Akkurat som dei fleste nesten aldri hurtigladar bilen sin, tippar eg dei fleste nesten aldri kjem til å hurtiglade båten sin. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Sturle S skrev (32 minutter siden): Straum er veldig vanleg i norske marinaer og gjestehamner. Akkurat som dei fleste nesten aldri hurtigladar bilen sin, tippar eg dei fleste nesten aldri kjem til å hurtiglade båten sin. Jeg vil påstå at de aller fleste fritidsbåteiere bruker båten sin langt mindre enn personbilen. Om så sakteladingen gikk så sakte at det tok en uke å fylle 100 kWh (altså 230V 2,6A) så ville det antagelig vært mer enn nok for mange. Men nå er neppe marinaene forberedt for så høy samtidighet. Man ser ofte bare 16A på deling på en hel lang flytebrygge, fordi uttakene brukes veldig sporadisk. Har man f.eks 40 båter som supersaktelader på 2,6A så må anlegget dimensjoneres opp. En sånn oppgradering er neppe særlig dyr målt i % av årsomsetningen til marinaen. Men inntil videre er elbåtandelen så lav at man har god tid til å planlegge.. Jeg tviler på vi får noen nevneverdig elbåtandel før om minst 10 år. 2 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 (endret) Av og til blir dette hysteriet angående elektriske fartøyer litt for urealistisk. Da jeg en gang eide en 17 fots båt med påhengs, da kunne det gå så lite som 50 liter bensin (ca. 800 kroner) i løpet av 3 ukers sommerferie. Dvs. når det gjelder fritidsbåter blir drivstoffet ofte det aller rimeligste i båtholdet. Min båt kostet alt i alt 100 000 kroner ny (det er noe år siden). Dermed sier det seg selv at å kjøpe en elektrisk drevet fritidsbåt med foiler for mer enn 2 millioner kroner, blir temmelig dyrt sammenlignet med å kjøpe en tilsvarende konvensjonell planende fritidsbåt med påhengs. Endret 4. februar 2020 av Gjest Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 (endret) Jone Bjørheim skrev (1 time siden): Av og til blir dette hysteriet angående elektriske fartøyer litt for urealistisk. Da jeg en gang eide en 17 fots båt med påhengs, da kunne det gå så lite som 50 liter bensin (ca. 800 kroner) i løpet av 3 ukers sommerferie. Dvs. når det gjelder fritidsbåter blir drivstoffet ofte det aller rimeligste i båtholdet. Min båt kostet alt i alt 100 000 kroner ny (det er noe år siden). Dermed sier det seg selv at å kjøpe en elektrisk drevet fritidsbåt med foiler for mer enn 2 millioner kroner, blir temmelig dyrt sammenlignet med å kjøpe en tilsvarende konvensjonell planende fritidsbåt med påhengs. Gjennomsnitt bensinforbruk for dei vel 500 000 motoriserte fritidsbåter vi har er muligens 420 liter bensin, dette er ca 6 000 i året. Det renter bare 200 000,- , blir nok bare for spesielt intreserte da den eigentlig ikke gir noe ekstra. Å stjele en slik batteribåt med «godis» elektronikk blir nok veldig fristendes, batteri for 120 000,- for å nevne noe. Dei kriminelle eg veit om er svært kreative, og fra ord til handling er det svært kort. Endret 4. februar 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 trikola skrev (19 timer siden): Nå har jeg sett det også: hastighet på sjøen angitt i nm/t. Nestemann sløyfer "/" og vi er tilbake på NMT Jeg vet det er en del gamle røvere som insisterer på å beskrive farten på skuta i "mil", uten at jeg noengang har forstått hvorfor de ikke sier knop i steden. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 aanundo skrev (18 timer siden): "Hva gjør våre hjemlige produsenter av fritidsbåter for å vise lignende innovasjonsevne?" Av og til er det lurt å vente. 120 kWh vil si at du kan gå i 33 min. med 220 kW. Med andre ord stemmer det ikke at båten kan gå 30 nm med 25 knop. Skal opplysningene stemme må båten opp i over 50 knop når maskinkraften brukes fullt ut. Jeg hadde selv en 80-tallsbåt som gjorde 50knop med 300hk (223kw), den var litt lettere, men sikkert ikke like strømlinjeformet skrog. Kunne nok fått ennå høyere toppfart, men da ville den blitt upraktisk tung å få opp i plan, har jo ikke gir på båten. Og jeg kan garantere at den brukte myye mer enn dobbelt så mye drivstoff pr km i 50knop enn i 25 knop... Ser defor ingenting rart med disse tallene deres. Forøvrig kjørte jeg aldri i 1 hel time i 50 knop, ikke i 33 min heller. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 (endret) tow skrev (11 timer siden): Yess, en evighetsmaskin! Seriøst, en vindmølle kan bare funke når båten er fortøyd. Under drift vil det koste mer i framdrift å drive vindmølla forover enn den kan generere energi. Du har noe som heter Magnus effect som produserer fremdrift, og Flettner rotor ble/blir testet ut på båter/skip. Endret 4. februar 2020 av Nautica Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Hmfr...her vest er det ingen problem å kjøre nokre timer i 50 knop, kjem ann på været og kvar man har tenkt seg. Elles er sommar sesongen kort og når det er fint vær blir båt gjerne brukt intensivt. EL-båt blir difor avhengig av mykje meir rekkevidde enn for EL-bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå