Gjest [email protected] Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Elektrisk fritidsbåt skal gjøre hver tur 95 prosent billigere Lenke til kommentar
trikola Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 (endret) Nå har jeg sett det også: hastighet på sjøen angitt i nm/t. Nestemann sløyfer "/" og vi er tilbake på NMT Endret 3. februar 2020 av trikola 1 Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 (endret) Sitat Den må opp i en hastighet på 17 nautiske mil Hva skjedde med knop, og hvor fort er én nautisk mil? Er det kjappere eller saktere enn et tau? Endret 3. februar 2020 av Sletttet+98134 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 På sjøen er det ofte mye vind. Hva med å sette på en vindmølle som lager strøm til et batteri og så kan man fare avgårde i en hastighet på mange nautiske mil som det nå heter? 2 Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 (endret) Men går det fortere enn 17 nautiske mil, det er spørsmålet. Jeg mistenker at korrekturen her er minst 20 nautiske mil og båterfaringen mindre enn to. Endret 3. februar 2020 av Sletttet+98134 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Fleskefjeset skrev (12 minutter siden): Hva skjedde med knop, og hvor fort er én nautisk mil? Er det kjappere eller saktere enn et tau? Det er en båtmannsknop i timen. 3 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 uname -l skrev (10 minutter siden): På sjøen er det ofte mye vind. Hva med å sette på en vindmølle som lager strøm til et batteri og så kan man fare avgårde i en hastighet på mange nautiske mil som det nå heter? Har lurt på dette også. Kan forstå hvis det er vindstille, at man ikke får mer effekt ut av vinden enn motstanden til objektet. Men hvis det er motvind, så bør det vel være noe å hente? Uansett, hva med å skifte batterier hvert 6-10 år? Koster ikke det 50 000 - 100 000? Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 uname -l skrev (10 minutter siden): Det er en båtmannsknop i timen. Skulle ønske man kunne klikke flere ganger på innsiktsfullt. Får heller rive en ankerdregg (type stor, minst tre nm) om du ser meg med båten oppå kaia en dag. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Taurean skrev (10 minutter siden): Har lurt på dette også. Kan forstå hvis det er vindstille, at man ikke får mer effekt ut av vinden enn motstanden til objektet. Men hvis det er motvind, så bør det vel være noe å hente? Nei, fordi med motvind genererer man mer motstand også, så det blir bare enda mer energitap. Eneste gangen man kan tjene er om man har medvind og kjører saktere enn vinden, da vil den fungere som ett slags ineffektivt seil.. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 (endret) aklla skrev (3 minutter siden): Nei, fordi med motvind genererer man mer motstand også, så det blir bare enda mer energitap. Eneste gangen man kan tjene er om man har medvind og kjører saktere enn vinden, da vil den fungere som ett slags ineffektivt seil.. Hva om man har 20 vindmøller på båten, og står stille i motvind? Eller kanskje noen form for automatisk uttagbar vindmøllesystem, så man kan ta dem opp og ned ved behov. Stoppe og lade batteri når det er vind. Endret 3. februar 2020 av Taurean Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Står man stille så er man i praksis en vindmølle og ja, de genererer energi. Det er når man skal forflytte seg de skaper mer motstand enn energien de skaper. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 (endret) aklla skrev (2 minutter siden): Står man stille så er man i praksis en vindmølle og ja, de genererer energi. Det er når man skal forflytte seg de skaper mer motstand enn energien de skaper. Så et slikt elektrisk skjult automatisk system ville vært en suksess? Har du 10 millioner og har lyst til å prøve å utvikle det? ^^ Jeg skal bare ha 30% av alle fremtidige inntekter, så får du idéen! ^^ Endret 3. februar 2020 av Taurean Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Systemet er i bruk på de fleste seilbåter i dag.. Ellers er det kun en idé, de er "a dime a dusin", design og gjennomføring er der verdien ligger.. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 aklla skrev (14 minutter siden): Systemet er i bruk på de fleste seilbåter i dag.. Ellers er det kun en idé, de er "a dime a dusin", design og gjennomføring er der verdien ligger.. Så hvorfor er det ikke i noen artikler om nye el-båter? Ville jo vært genialt. Ja, har du 10 mill å leke med da? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Forsk på det, regn ut effektgrad, tyngde og tilhørende effekttap, vindbehov, kostnad mot fortjeneste for kjøper og firma, samt marked så kan du sikkert se selv hvorfor.. Men lag gjerne en ny tråd om det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Taurean skrev (49 minutter siden): Uansett, hva med å skifte batterier hvert 6-10 år? Koster ikke det 50 000 - 100 000? Er det en arbeidsbåt man kjører døgnet rundt året rundt så klarer man kanskje å slite ut batteriet så fort. Dvs. degradere det nok (20-30%) til at det bør flyttes til etterbruk og erstattes av et som gir full rekkevidde. Bufferne i topp og bunn settes sånn at batteriet får meningsfylt levetid i forhold til den bruken de er tiltenkt. uname -l skrev (1 time siden): Hva med å sette på en vindmølle som lager strøm til et batteri Hvis det går f.eks 1-2 uker mellom hver gang man bruker båten så gir det god mening å både utstyre den med vindmølle (saktelading i havn), solceller (samme formål) eller hvis den er ankret et strømfylt sted, la propellen løpe fritt og generere litt strøm til batteriet. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Det blir nok noen år til man finner hurtigladere til fritidsbåter i norske marinaer. Innen den tid får vi fortsette med bensin og diesel. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Simen1 skrev (5 minutter siden): Hvis det går f.eks 1-2 uker mellom hver gang man bruker båten så gir det god mening å både utstyre den med vindmølle (saktelading i havn), solceller (samme formål) eller hvis den er ankret et strømfylt sted, la propellen løpe fritt og generere litt strøm til batteriet. Beste er å ankre opp i Akersælva. 1 Lenke til kommentar
rm84 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Ja man kan komme seg fremover motvinds. Seilbåter gjør det hele tiden. Men der seilbåter er begrense til vindens hastighet, kan en vindturbin/propell faktisk «seile» medvind raskere enn vinden! DWFTTW Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 (endret) "Hva gjør våre hjemlige produsenter av fritidsbåter for å vise lignende innovasjonsevne?" Av og til er det lurt å vente. 120 kWh vil si at du kan gå i 33 min. med 220 kW. Med andre ord stemmer det ikke at båten kan gå 30 nm med 25 knop. Skal opplysningene stemme må båten opp i over 50 knop når maskinkraften brukes fullt ut. Endret 3. februar 2020 av aanundo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå