Bad_Mojo Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Det med Kia kan jo bare være tilfeldig. Bilen har kanskje ikke solgt så mye ennå, så en krasj vil utgjøre en stor prosentvis andel av bilflåten. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Just now, Bad_Mojo said: Det med Kia kan jo bare være tilfeldig. Bilen har kanskje ikke solgt så mye ennå, så en krasj vil utgjøre en stor prosentvis andel av bilflåten. Nja. Kia Soul og e-Niro var i bunn og grunn solgt ut tvers over planka når eg prøvde velja bil. Når det er sagt er det ikkje godt å vita kor mange biler "utsolgt" representere. Lenke til kommentar
knuterikb Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Rimelig skandalepreget vinkling, elbiler kontra biler generelt har en del soleklare forskjeller: - elbiler er nesten utelukkende nybiler, som selvfølgelig er dyrere å reparere - elbiler kjøres i gjennomsnitt betydelig flere km i året enn biler generelt, og er følgelig mer eksponert ....osv I tillegg så står jo litt av forklaringen i artikkelteksten: "- For Tesla spiller også størrelsen på bilen inn, siden svært mange skader er typiske parkeringshusskader, med oppskrapinger i støtfanger/skjerm/side, sier han. " ...så å sammenlikne med bilparken generelt blir veldig skjevt også der. - Selvfølgelig oppstår skader letter på store biler i trange parkeringshus - Selvfølgelig meldes flere skader inn til forsikringsselskapene på elbiler (~3 år gamle i snitt) enn for biler generelt (~11 år gamle i snitt, og inkluderer en mengde biler som er svært nær å skulle vrakes, og som sjeldent har kasko-forsikring) 1 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 "Svært mange av elbilskadesakene er eneulykker, for eksempel utforkjøring og bulking i parkeringshus, sier Richvoldsen. " Akkurat, og hvor mange rapporterer inn en parkeringsskade eller bulk på sin 15 år gamle stasjonsvogn som bare har ansvarsforsikring? Skyggetallene er nok store her, og gir helt feil sammenligningsgrunnlag hvis en bare ser på skadetilfeller basert på antall registrerte biler. Hvis statistikken skulle vært relevant burde man sett nærmere på skadeantallet blant biler som er nyere enn 5 år. Da tipper jeg tallene ser svært annerledes ut, og elbiler skiller seg neppe noe særlig fra fossile biler. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 knuterikb skrev (1 minutt siden): Rimelig skandalepreget vinkling Trur du ikke forsikringsselskapene sammenligner epler og epler? De har da nok data-grunnlag til å sammenligne samme type bil, og årsmodell mot hverandre til å komme frem til prising for tjenestene de selger. 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 (endret) 15 hours ago, Trestein said: Både politi og forsikringsselskap påpeker akkurat det samme. Derfor Leafen er kjekk da, den har ikke noen annen skjerm enn man finner i alle nye biler Ellers er mitt spekulative bidrag til diskusjonen, basert på egne observasjoner til/fra Oslo hver dag, at de bytter felt oftere enn andre biler. Ikke minst for å komme seg ut til kollektivfeltet men også generelt mer feltskifte hvor risikoen for sammenstøt øker. Så jeg holder en knapp på feltskifte + distraherende skjermer i enkelte elbiler. En siste faktor er kanskje at mange elbileiere driver mye med mobilen (aldersgruppe?) Endret 4. februar 2020 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Crayonz Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Forskjellige biler tiltrekker forskjellige folk.. handler nok mer om akkurat det, selv om andre faktorer også spiller inn.. Synd for dem som ikke passer stereotypen, at forsikringspris osv beregnes ved å ta alle under en kam. Lenke til kommentar
mrxx Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 sverreb skrev (6 timer siden): Jeg ser at de fortsatt viser til en bloggpost NHTSA ba de ta ned fordi den var villedende.https://www.theverge.com/2019/8/7/20758349/tesla-model-3-safety-misleading-ftc-national-highway-traffic-administration-elon-musk Tesla har fortsatt med statistikken på samme måte etter at dette, og jeg klarer ikke se hva som skal være villedende. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 3 minutes ago, mrxx said: Tesla har fortsatt med statistikken på samme måte etter at dette, og jeg klarer ikke se hva som skal være villedende. Leste du artikkelen? Det er forklart der. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Når man tenker på alle biler med cluch brems og manuell gearkasse,bakkestarter i kø, finmanøvrering i parkeringshus osv er det bare helt utrolig at el biler har høyere skadefrekvens generelt. For 100-år siden da el biler var populært ble disse ofte omtalt som damebiler fordi de var lette å bruke. Det som er ille er at biler og førere som ofte kjører slik at bilen skades kan ikke være særlig trygg for trafikanter rundt dem. Tunge lynraske biler med uoppmerksomme førere vil nok snart merkes på dødstallene i trafikken. 3 Lenke til kommentar
mrxx Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Morsomt. Artikkelen ble endret etter at jeg påpekte at det ble sammenlignet ulike årsmodeller og årlig kjørelengde. Nå er den korrigert for årganger, men ikke kjørelengde. Sist jeg sjekket opp alle teslaene som lå til salgs på Finn var årlig kjørelengde 23 500 km i snitt. (Jeg regnet ut snitt årlig kjørelengde på absolutt alle Teslaene som lå ute for salg). Årlig kjørelengde på hele personbilparken for personbiler var 12140 km i 2018. Naturligvis er årlig kjørelengde litt høyere for nyere biler i årgangene som Tesla er produsert. Hvis vi sier 14 000 km i årlig snitt på årgangene 2013 til nå. Hvis de tallene skulle stemme så kjører Teslaene 67,8% mer enn resten av bilparken. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 mrxx skrev (1 minutt siden): Nå er den korrigert for årganger, men ikke kjørelengde. Hvordan trur du egentlig forsikringsselskaper kommer frem til sine priser? Selvfølgelig ser de på årganger i sammenligningen. Selvfølgelig ser de på kjørelengde. Når alt er talt opp, så kommer man frem til det artikkelen skriver om. 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 mrxx skrev (2 minutter siden): Morsomt. Artikkelen ble endret etter at jeg påpekte at det ble sammenlignet ulike årsmodeller og årlig kjørelengde. Nå er den korrigert for årganger, men ikke kjørelengde. Sist jeg sjekket opp alle teslaene som lå til salgs på Finn var årlig kjørelengde 23 500 km i snitt. (Jeg regnet ut snitt årlig kjørelengde på absolutt alle Teslaene som lå ute for salg). Årlig kjørelengde på hele personbilparken for personbiler var 12140 km i 2018. Naturligvis er årlig kjørelengde litt høyere for nyere biler i årgangene som Tesla er produsert. Hvis vi sier 14 000 km i årlig snitt på årgangene 2013 til nå. Hvis de tallene skulle stemme så kjører Teslaene 67,8% mer enn resten av bilparken. Nå er det vel en mulighet for at de er dem som kjører mest bil som skifter ut bilen oftes. Dessuten må vel forsikringsselskapene vite kjørelengde på bilparken de forsikrer? 2 Lenke til kommentar
mrxx Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 oophus3do skrev (8 minutter siden): Hvordan trur du egentlig forsikringsselskaper kommer frem til sine priser? Selvfølgelig ser de på årganger i sammenligningen. Selvfølgelig ser de på kjørelengde. Når alt er talt opp, så kommer man frem til det artikkelen skriver om. Har ingen tro på at de har tatt med årlig kjørelengde i statistikken, så lenge de ikke skriver at de har gjort det. Forøvrig så har jeg betalt mellom 4800,- og 7100,- årlig for 20 000km og full kasko på min P85 i 6,5 år nå. Sjekket ut noen tilsvarende fossilbiler i mitt forsikringsselskap med 3-400 hk og prisen på de lå stort sett godt over 10-12 000 kr. Så skadestatistikken er nok neppe lik i alle forsikringselskapene. Lenke til kommentar
mrxx Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 sverreb skrev (46 minutter siden): Leste du artikkelen? Det er forklart der. Jeg linket til Teslas skadestatistikk på Teslas sider, og kan ikke se at den er nevnt engang i artikkelen Lenke til kommentar
oophus Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 mrxx skrev (33 minutter siden): Har ingen tro på at de har tatt med årlig kjørelengde i statistikken, så lenge de ikke skriver at de har gjort det. Men dette er jo fra forsikringsselskaper? Mener du virkelig at de ikke bruker kjørelengde for å komme frem til prising til forsikringer? Du betaler jo per steg i kjørelengde? 4 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 1 hour ago, mrxx said: Jeg linket til Teslas skadestatistikk på Teslas sider, og kan ikke se at den er nevnt engang i artikkelen Ikkje for å vera frekk, men er det ein plass i heila verda eg aldri vil stola på når det angår statistikk så er det produsenten av varen eller tjenesten. 5 Lenke til kommentar
Kjetil Strand Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Stortrives med skjermen jeg, har du kjørt Tesla3? Jeg har ikke noe problem verken med skjerm eller fokus på trafikken. Har kun en hendel på hver side av rattet samt to hjul på selve rattet, alt dette nås uten å bytte grep. Bruker feks cruisecontrol så ofte som mulig, holder fartsgrensen +2-5 km/t, da henger det selvsagt en fossilbil på støtfangeren bak, sikkert disse som fartsgrensene er veiledende for. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Eg har ikkje kjørt Tesla, men eg har ein Ioniq. Med lane assist, adaptive cruise control, kollisjonsvarsel, varsel i speilane for nærme objekter, osv, så føle eg meg ganske trygg ass. Og ja, merker fort kven som ikkje har adaptive cruise control i trafikken. 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 (endret) 5 hours ago, Bad_Mojo said: Det med Kia kan jo bare være tilfeldig. Bilen har kanskje ikke solgt så mye ennå, så en krasj vil utgjøre en stor prosentvis andel av bilflåten. Kia Soul er vel en av de mest solgte? Og jeg skjønner at den er høyt oppe på statistikken, den er livsfarlig. Veiens Boeing 737-max. Naturlig ustabil, bruker halvferdig automatikk til å kompensere for ustabiliteten, og når automatikken når sin begrensning så lander alt i fanget på sjåføren. Akkurat når sjåføren minst venter det, og trenger automatikken mest. i.e. i krevende situasjoner. Jeg har kjørt racing motorsykkel i 20 år, ofte i både 200 og 300 km/t og jeg har aldri gjort meg noe som helst. Kia Soul klarte jeg å krasje på første året.... Endret 4. februar 2020 av BippeStankelbein 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå